• 1
  • 2
2024-11-12, 00:41
Avstängd
alexxanderhamiltons avatar
Jag får ångest av sängar pga att de är så billigt gjorda och stora och klumpiga. Därför tror jag att jag hellre ligger på golvet o sover. På riktigt material. Jag vägrar ligga i säng då de känns som att ligga i eller på nånting. Om jag ska ligga i en säng vill jag ligga med kläderna på och till och med skorna på mig. Detta är ett nytt beteende som jag ej förstår mig på. Varför är jag livrädd för sängen helt plötsligt? Vad kan sängen ha gjort mig för illa? Jag HATAR sängar. Sömn är associerat med fara kanske pga jag blivit våldtagen under sömn men varför just sängen.
Citera
2024-11-12, 01:46
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Jag får ångest av sängar pga att de är så billigt gjorda och stora och klumpiga. Därför tror jag att jag hellre ligger på golvet o sover. På riktigt material. Jag vägrar ligga i säng då de känns som att ligga i eller på nånting. Om jag ska ligga i en säng vill jag ligga med kläderna på och till och med skorna på mig. Detta är ett nytt beteende som jag ej förstår mig på. Varför är jag livrädd för sängen helt plötsligt? Vad kan sängen ha gjort mig för illa? Jag HATAR sängar. Sömn är associerat med fara kanske pga jag blivit våldtagen under sömn men varför just sängen.

"Billigt gjorda"? Hur vill du att en säng ska vara gjord då? Och vilka material menar du är "riktiga", betong?
Citera
2024-11-12, 01:48
Medlem
Crabbofixs avatar
testa att sova på soffan, det är rätt najs.
Citera
2024-11-12, 01:49
Medlem
zombie-nations avatar
Sover inte heller i en säng. Sov på madrass på golvet länge, men nu har jag fått till möbleringen bättre så jag sover i ett tillbygge till min soffa, som är min säng. Älskar min sängsoffa.
Citera
2024-11-12, 04:54
Du är en kontrollmäniska som vägrar släppa taget. Du hittar på, och söker saker som gör dig tryggare.
Citera
2024-11-12, 05:13
Medlem
Mjuk säng och mjuka kuddar gör att man inte vill gå upp ur sängen.
Citera
2024-11-12, 06:18
Moderator
Maviels avatar
Psykologi --> Sömn och drömmar
/Moderator
Citera
2024-11-12, 08:28
Medlem
styckets avatar
Just med kläderna på vet jag inte?

Men att det är bättra att sova på hårt underlag än mjukt är sant. Då mjukt underlag tvingar musklerna att ständigt hålla uppe skelettet vilket gör att man inte får den vilan man vill åt.

Därför får alla muskler vila när skelettet bär upp dom emot en hård yta.
Citera
2024-11-12, 09:05
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Frågan är verkligen varför du känner såhär "helt plötsligt". När blev det så? Har du diggat säng innan? När blev du våldtagen?
Citera
2024-11-12, 09:36
Medlem
nonameds avatar
I en period vilade jag bättre på golvet. Vet dock anledning.
Citera
2024-11-12, 13:14
Medlem
DiogenesDoxas avatar
Jag skulle varmt rekommendera dig att titta närmare på en futon, men även att hantera din PTSD. Båda är rimliga och möjliga.
Citera
2024-11-13, 01:20
Medlem
SACABAMBASPISs avatar
Sover du i vardagskläder + uteskor eller byter du om till mjukisar/pyjamas och innetofflor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in