Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-12, 05:38
Medlem
omtages avatar
Vanligtvis brukar psykiska problem vara depression, inga vänner, schizofreni, ADHD, OCD, insomna, spel, missbruk, kriminalitet, olycklig kärlek plus mycket mer.

Vad gör man när man vet "allt" och har genomskådat alla "maskerader", och när råden vanliga tex psykologer ger är väldigt analoga och världsliga?

Vad gör när man har smulat sönder verkligheten såsom den upplevs för psykologer folk som inte har gjort det?
Citera
2024-11-12, 06:48
Medlem
a-mortals avatar
Låt oss vara objektiva, psykologer smular också sönder verklighet.

Bevisligen skriver man en poetisk artikel om det på nätet.
https://newint.org/features/2012/05/...lture-idealism
Citat:
If consumer culture were a separate individual and assessed psychiatrically, its diagnosis would be criminal psychosis of the most fiendish variety. But since its lunacy is agreed upon, we lap it up.

Acceptans. Vi har behov, känslor och tankar. Världen är som den är. Vad ska du göra åt det liksom. Skolstrejka?

Skaffa en hobby. Det handlar om att inte tänka för mycket på varför man har en hobby bara.

Mysticism fungerar för vissa. Ser du igenom lögner väldigt lätt är det nog hopplöst.

Vad har du prova hittills?
Citera
2024-11-12, 07:00
Medlem
Hamsterbolls avatar
Man väljer att bli lycklig. Det är jättesvårt men det är det enda man kan göra. Skriv ner varje dag vad du är tacksam över, försök känna tacksamhet över allt du har och intala dig själv att du är lycklig. Om du kan så försök bli religiös med. Helt enkelt använd din kunskap om hur man blir lycklig till att faktiskt bli det.
Citera
2024-11-12, 07:18
Medlem
omtages avatar
Life is about how you best wasting your time.

Tid till eftertanke har fungerat hittills. It scary to say but most of my predictions turned to be just correct.
Det måste betyda att jag även nu bör veta framtiden någotsånär.
Citera
2024-11-12, 07:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Nu är det tid att djupdyka i filosofi, mysticism och religion, hitta något större och bortom vår ytliga värld.

Att känna som du gör är första steget.
Citera
2024-11-12, 10:12
Medlem
LinaLaReinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omtage
Vanligtvis brukar psykiska problem vara depression, inga vänner, schizofreni, ADHD, OCD, insomna, spel, missbruk, kriminalitet, olycklig kärlek plus mycket mer.

Vad gör man när man vet "allt" och har genomskådat alla "maskerader", och när råden vanliga tex psykologer ger är väldigt analoga och världsliga?

Vad gör när man har smulat sönder verkligheten såsom den upplevs för psykologer folk som inte har gjort det?

Rädslor dödar glädje och drömmar, inte kunskap, förståelse och självinsikt. Dessa tre förbättrar din resa genom livet.

Låter som du låter dina rädslor, som du då maskerar som kunskap döda din livsglädje?

Om du vill göra annorlunda, kliva ur ekorrhjulet, om du nu vet allt. Vad är det då som hindrar dig att göra rätt?

Finns massor av personer som trodde sig vara profeter, se framtiden, ha rätt om saker, syna vad som skulle hända. Fast kan det inte också handla om att man kanske är bra på att se mönster, är intelligent, livlig fantasi, ser många scenarier framför sig snabbt m.m.

Upplys oss då om vad man skall göra?

Det är inte kul att följa strömmen alltid, vara en ekorre, jag håller med, jag vill också kliva ur...skaffa ett litet hus på landet, norrland nånstans, vara mer självförsörjande m.m. Fast jag vill inte göra det själv heller.
Får bli en skidstuga annars

Det jag kan se och vara rädd för är att jag inte helt hundra på att världen och samhället utvecklas åt rätt håll, det är alldeles för ytligt, maktgalet och materiellt, och detta kan skrämma mig stundtals, men man kämpar på för att få ha ett bra liv iaf. Vi har liksom tappat kontakten med resten av de levande organismerna, naturen. Vi är mer parasiter liksom.

Sorry jag är inte helt hundra på vad du är ute efter svar, men här fick du min tolkning av din fråga.
Senast redigerad av LinaLaReina 2024-11-12 kl. 10:15.
Citera
2024-11-12, 11:25
Medlem
’’Insikter är den allra bästa glädjen.’’

- Ica-Jerry
Citera
2024-11-12, 12:09
Medlem
DiogenesDoxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Att känna som du gör är första steget.
Jag måste nog säga +1 här...

Översköljs av tacksamheten inför att en timmes tystnad själv i skogen - att bara sitta på en stubbe och titta på allt vackert - sannolikt får dig att må bättre? Absurt säger de som A) inte gör det och B) inte kommit till det där första steget som Reverend.Camden refererar till...
Senast redigerad av DiogenesDoxa 2024-11-12 kl. 12:13.
Citera
2024-11-13, 06:01
Medlem
Om du vet "allt", som du skriver, hade du nog inte behövt ställa någon fråga här. Tror snarare problemet är att du tror att du inte vill någonting eller har någon tro på att nå dit. Jag menar inte nödvändigtvis dom normala eller stora grejerna heller.

Dom flesta mänskor vill någonting(hur litet och annorlunda det än må framstå), även om dom i sin förvirring eller hopplöshet kan tappa bort det. Även om dom inte vill något för sig själva, så kan dom ju vilja det för andra eller någon annan.
Citera
2024-11-13, 14:32
Medlem
Citat:

Man kan t ex kolla här hur man kan lösa en del - vanliga - sorters psykiska problem
https://www.flashback.org/t3637166
Citat:
Ursprungligen postat av LinaLaReina
Rädslor dödar glädje och drömmar, inte kunskap, förståelse och självinsikt. Dessa tre förbättrar din resa genom livet.

Låter som du låter dina rädslor, som du då maskerar som kunskap döda din livsglädje?

Om du vill göra annorlunda, kliva ur ekorrhjulet, om du nu vet allt. Vad är det då som hindrar dig att göra rätt?
Ja. Om TS vet allt borde hen veta hur hens problem kan lösas...
Citera
2024-11-15, 04:04
Medlem
omtages avatar
Citat:
Landsbygden Om du vet "allt", som du skriver, hade du nog inte behövt ställa någon fråga här.
Lunkan531 Om TS vet allt borde hen veta hur hens problem kan lösas...
Hur måste veta "allt" utesluta att man ändå inte skulle kunna skriva "här"?

Er theory of mind verkar vara bias till er själva som personer, såsom ni är och tänker, men frågan behöver inte vara riktad utåt i väntan på svar inåt till mig från tex er.

Av vilken anledning citerade jag inte på vanligt vis? Eller varför skrev jag sista meningen i bold.
Kan du i ditt sinne tro dig räkna ut min orsak?

Varför redigerade jag mitt i natten. Vad betyder allt för dig...
Senast redigerad av omtage 2024-11-15 kl. 04:09.
Citera
2024-11-15, 11:54
Medlem
Citat:

Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men jag TROR att det är så lätt att vi tror att någonting ska bli bra, att vi ska bli "fixade", av bara teoretisk insikt och förståelse. Istället är det ett mycket smärtsamt ställe att vara på. Och som många andra varit inne på: det är god relation som behövs för läkning. Synd nog! Hade varit så mycket enklare om man kunnat läsa sig till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in