Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-11-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Har du lagt till ditt telefonnummer för att kunna återställa ditt google-konto? I så fall har du kopplingen där.
Jag hade inte lagt till det innan ,men jag gjorde det nu när dom ändå har all info!
Citera
2024-11-12, 13:48
Medlem
Deras indiska VD kanske har golat ner din address. Har du någon relation till honom eller Indien?
Citera
2024-11-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Visst, att dom vet vem man är i det "dolda" så att säga är ju ingen hemlighet ,men att dom på nått automatiskt sätt tar dina uppgifter och lägger in på ditt konto känns ju lite mer obehagligt.

Platsdata är intressant med, den märkte vilken adress jag bodde på och vilket jobb jag jobbade på, bara genom rörelser, båda automatiskt ifyllda + riktad reklam för min arbetsbransch och hemstad.
Kul tid vi lever i!

Just ja, min mor är döende i cancer, så jag googlade lite på den cancerformen, nu får jag reklam för kistor och dödsboshantering. Tack google!
Citera
2024-11-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonCarlo
Deras indiska VD kanske har golat ner din address. Har du någon relation till honom eller Indien?
Räcker det med att jag har varit i Indien?
Citera
2024-11-12, 14:45
Medlem
Citat:
Så jag skapade ett google konto för många år sedan , fyllde i ett fake namn osv , jag har har bara varit inne några få gånger på kontot efter det ,men det har aldrig varit om att fylla i mitt namn.
Nu har jag varit tvungen och "meka" en del med kontot för att få min nya telefon att fungera med vissa funktioner och kan då se i mina personuppgifter att hela mitt namn och adress nu står där under kontoinnehavare?

Google är by far världens största infirmationshållare (data holder).

De har så mycket för de var först bland dagens stora samt ägt online sök i decennier.

"Don't do evil" betyder i dag "We are the evil".

Skulle EU slå ner på Google skulle majoriteten av all länkad data om människor försvinna.

Apple, Amazon osc köper alla data från Google. För de har inte i närheten av deras data.

Därför är också Android telefoner mycket mer osäker än iOS.
Google hymlar inte om att de har master-keys och kan enkelt komma åt vilka mobiler de vill, eller om Myndigheter vill öppna en telefon.

Apple har rakt motsatts byggt iOS för att kunna vara privat. Så även om Myndigheter vill låsa upp kan de inte...
Citera
2024-11-12, 15:23
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Platsdata är intressant med, den märkte vilken adress jag bodde på och vilket jobb jag jobbade på, bara genom rörelser, båda automatiskt ifyllda + riktad reklam för min arbetsbransch och hemstad.
Kul tid vi lever i!

Just ja, min mor är döende i cancer, så jag googlade lite på den cancerformen, nu får jag reklam för kistor och dödsboshantering. Tack google!
Jag fick reklam för diabetes 2 grejor
Tog mig ett tag innan jag förstod att jag hade skrivit ordet diabetes 2 i pm på facebook .
Och det var där reklamen dök upp
Citera
2024-11-12, 16:49
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Så jag skapade ett google konto för många år sedan , fyllde i ett fake namn osv , jag har har bara varit inne några få gånger på kontot efter det ,men det har aldrig varit om att fylla i mitt namn.
Nu har jag varit tvungen och "meka" en del med kontot för att få min nya telefon att fungera med vissa funktioner och kan då se i mina personuppgifter att hela mitt namn och adress nu står där under kontoinnehavare?

Någon gång har du skrivit in det i någon av Googles tjänster.
Citera
2024-11-12, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Någon gång har du skrivit in det i någon av Googles tjänster.
Jag har svårt att se vilken tjänst det skulle vara!
Citera
2024-11-12, 17:03
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag har svårt att se vilken tjänst det skulle vara!

Hursomhelst finns det inget sätt som Google kan spionera fram din bokstavliga adress på. Däremot kan den göra en kvalificerad gissning baserat på IP-nummer exempelvis (GeoIP kallas den tekniken). Ibland blir adressen exakt, men ofta blir den bara ungefärlig.
Citera
2024-11-12, 17:47
Medlem
Antivalents avatar
Släpp sargen. Kör själv på Pixel-lur och tar allt via mitt Google konto. Smidigt som fan.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in