Citat:
Ursprungligen postat av
nofjun
Frågor är hur (eller om) dessa universa kan påverka varandra. I teorier som strängteori och kvantgravitation diskuteras möjligheten att sådana kopplingar kan existera, kanske genom kvantfluktuationer eller maskhål.
Detta här gäller om det är I ett multiversum I så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
nofjun
Nu har jag ventilerat om hur kopplingen kan tänkas ske.
Idén att drömmar skulle kunna vara kopplade till parallella världar och olika frekvenser är en fascinerande tanke som ofta diskuteras i filosofiska, andliga och spekulativa sammanhang.
Även om det inte finns några vetenskapliga bevis som direkt stödjer detta, kan vi utforska konceptet från olika perspektiv.
Inom kvantfysiken föreslås t ex att parallella världar kan existera som en del av multiversumteorier, där varje val eller händelse skapar en ny gren av verkligheten. Om det är fallet kan drömmar spegla en koppling till dessa andra världar : kanske som fragment av vad som händer i alternativa versioner av oss själva. Det är dock en spekulativ tolkning och saknar vetenskaplig grund.
Vissa andliga och esoteriska traditioner föreslår att drömmar kan vara en portal till parallella världar eller dimensioner. Idén är att när vi sover och våra medvetna sinnen stängs av, kan vårt undermedvetna eller vår själ justeras till olika frekvenser av existens. Dessa frekvenser skulle kunna öppna dörrar till verkligheter som annars är otillgängliga för vårt vakna medvetande.
Ja det är faktiskt logiskt att de drömmar vi upplever, är hjärnans bearbetning av de fragment av parallella världar medvetandet besökt under sömnen, varav drömmar ibland kan vara ologiska och utsvävande, dvs hjärnan hjärnan klarar inte alltid av att tolka in den objektiva verkligheten bortom vår subjektiva sinnesuppfattning.
Att drömmar ibland kan uppträda snabbt kan ju förklaras via de maskhål du först nämnde, då ett maskhål skulle kunna vara ett "gitter" av nätverk bestående av energier som binder samman allt medvetande, som även går bortom får fysiskt synbara illusion.
Jag är ingen sömnforskare, men jag har för mig att det inte är helt klarlagt varför vi behöver sova, hjärnan behöver i princip bara näring och sömnen innefattar ju inte någon nämnvärd vila. Den återhämtningen vi kräver under sömnen skulle ju kunna bestå av "påfyllning" av energier och frekvenser detta sammankopplade gitter som också då förbinds med våra "kopior" av oss själva i parallella världar. Jag tror inte man kan möta sig själv i dessa parallella världar, utan man upplever nog bara sig själv via medvetandet i en annan kropp.
Enligt hypotesen flervärldstolkningen så skulle vi ju teoretiskt kunna byta fysisk kropp och utfall i hög frekvens utan att i princip märka det, då alla utfallen kan vara så snarlika varandra.
Men, om man vaknar upp en dag och något i ens liv plötsligt förändras eller inte är sig likt, då har man nog lyckats förflytta sig rejält i tidslinjen. Ibland händer det ju oväntade och ologiska incidenter i livet som inte har en förklaring, detta skulle ju kunna förklara det.