2025-01-21, 18:34
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Ja Absolut det är det. Men detta är ju bara hypotetiskt och på teoristadiet endast.

Jag kan tillägga att jag är inne på samma linje, alltså att de är sammankopplade men att vi inte kan upptäcka dem utifrån vårt normalstilllstånd bestående av subjektiva sinnesuppfattningar.

Men jag ska läsa och besvara dina andra inlägg nu, så under tiden kan du väl ventilera över hur denna koppling sker. Gravitation? Frekvenser? Drömmar?
Citera
2025-01-21, 18:44
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag såg det, jag ska svara på det sen men jag är intresserad av ditt svar på den frågan först, att påstå att parallella universum är kopplade är ju ganska järvt ändå.

Frågor är hur (eller om) dessa universa kan påverka varandra. I teorier som strängteori och kvantgravitation diskuteras möjligheten att sådana kopplingar kan existera, kanske genom kvantfluktuationer eller maskhål.
Detta här gäller om det är I ett multiversum I så fall.
Citera
2025-01-21, 18:54
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Jag kan tillägga att jag är inne på samma linje, alltså att de är sammankopplade men att vi inte kan upptäcka dem utifrån vårt normalstilllstånd bestående av subjektiva sinnesuppfattningar.

Men jag ska läsa och besvara dina andra inlägg nu, så under tiden kan du väl ventilera över hur denna koppling sker. Gravitation? Frekvenser? Drömmar?

Nu har jag ventilerat om hur kopplingen kan tänkas ske.

Idén att drömmar skulle kunna vara kopplade till parallella världar och olika frekvenser är en fascinerande tanke som ofta diskuteras i filosofiska, andliga och spekulativa sammanhang.

Även om det inte finns några vetenskapliga bevis som direkt stödjer detta, kan vi utforska konceptet från olika perspektiv.

Inom kvantfysiken föreslås t ex att parallella världar kan existera som en del av multiversumteorier, där varje val eller händelse skapar en ny gren av verkligheten. Om det är fallet kan drömmar spegla en koppling till dessa andra världar : kanske som fragment av vad som händer i alternativa versioner av oss själva. Det är dock en spekulativ tolkning och saknar vetenskaplig grund.

Vissa andliga och esoteriska traditioner föreslår att drömmar kan vara en portal till parallella världar eller dimensioner. Idén är att när vi sover och våra medvetna sinnen stängs av, kan vårt undermedvetna eller vår själ justeras till olika frekvenser av existens. Dessa frekvenser skulle kunna öppna dörrar till verkligheter som annars är otillgängliga för vårt vakna medvetande.
Citera
2025-01-21, 19:17
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Frågor är hur (eller om) dessa universa kan påverka varandra. I teorier som strängteori och kvantgravitation diskuteras möjligheten att sådana kopplingar kan existera, kanske genom kvantfluktuationer eller maskhål.
Detta här gäller om det är I ett multiversum I så fall.

Citat:
Nu har jag ventilerat om hur kopplingen kan tänkas ske.

Idén att drömmar skulle kunna vara kopplade till parallella världar och olika frekvenser är en fascinerande tanke som ofta diskuteras i filosofiska, andliga och spekulativa sammanhang.

Även om det inte finns några vetenskapliga bevis som direkt stödjer detta, kan vi utforska konceptet från olika perspektiv.

Inom kvantfysiken föreslås t ex att parallella världar kan existera som en del av multiversumteorier, där varje val eller händelse skapar en ny gren av verkligheten. Om det är fallet kan drömmar spegla en koppling till dessa andra världar : kanske som fragment av vad som händer i alternativa versioner av oss själva. Det är dock en spekulativ tolkning och saknar vetenskaplig grund.

Vissa andliga och esoteriska traditioner föreslår att drömmar kan vara en portal till parallella världar eller dimensioner. Idén är att när vi sover och våra medvetna sinnen stängs av, kan vårt undermedvetna eller vår själ justeras till olika frekvenser av existens. Dessa frekvenser skulle kunna öppna dörrar till verkligheter som annars är otillgängliga för vårt vakna medvetande.

Ja det är faktiskt logiskt att de drömmar vi upplever, är hjärnans bearbetning av de fragment av parallella världar medvetandet besökt under sömnen, varav drömmar ibland kan vara ologiska och utsvävande, dvs hjärnan hjärnan klarar inte alltid av att tolka in den objektiva verkligheten bortom vår subjektiva sinnesuppfattning.

Att drömmar ibland kan uppträda snabbt kan ju förklaras via de maskhål du först nämnde, då ett maskhål skulle kunna vara ett "gitter" av nätverk bestående av energier som binder samman allt medvetande, som även går bortom får fysiskt synbara illusion.

Jag är ingen sömnforskare, men jag har för mig att det inte är helt klarlagt varför vi behöver sova, hjärnan behöver i princip bara näring och sömnen innefattar ju inte någon nämnvärd vila. Den återhämtningen vi kräver under sömnen skulle ju kunna bestå av "påfyllning" av energier och frekvenser detta sammankopplade gitter som också då förbinds med våra "kopior" av oss själva i parallella världar. Jag tror inte man kan möta sig själv i dessa parallella världar, utan man upplever nog bara sig själv via medvetandet i en annan kropp.

Enligt hypotesen flervärldstolkningen så skulle vi ju teoretiskt kunna byta fysisk kropp och utfall i hög frekvens utan att i princip märka det, då alla utfallen kan vara så snarlika varandra.

Men, om man vaknar upp en dag och något i ens liv plötsligt förändras eller inte är sig likt, då har man nog lyckats förflytta sig rejält i tidslinjen. Ibland händer det ju oväntade och ologiska incidenter i livet som inte har en förklaring, detta skulle ju kunna förklara det.
Citera
2025-01-21, 19:31
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Om medvetandet går in i en annan dimension i ett svart hål

Själen som lämnar kroppen vid döden. Själen kan fortsätta till en annan form av existens – himmel, återfödelse eller ett annat verklighetsplan. Inuti ett svart hål finns en punkt som kallas en singularitet, där fysikens lagar som vi känner dem bryts ner. Detta är en plats där begrepp som tid, rum och materia blir meningslösa. Om medvetandet kunde resa in i en sådan region, skulle det kunna uppleva en tillvaro bortom vår vanliga förståelse, en där nya dimensioner av verkligheten kunde öppna sig. utrymmet där gravitationen är så stark att ingenting, inte ens ljus, kan fly. Teoretiskt sett är rum-tid kraftigt krökt i ett svart hål, vilket betyder att det vi kallar tid och rum kanske inte fungerar som vi förstår dem. Vissa fysiker har föreslagit att svarta hål kan vara portaler till andra dimensioner eller universum. Om medvetandet är något som inte är strikt bundet till den fysiska världen, skulle man kunna spekulera i att det skulle kunna färdas genom dessa portaler, uppleva en tillvaro bortom vår vanliga förståelse, en där nya dimensioner av verkligheten kunde öppna sig.
Om medvetande anses vara en form av energi (som vissa filosofiska och kvantfysiska teorier antyder), är det möjligt att det skulle kunna överleva en övergång till ett svart hål. Vissa spekulationer tyder på att energi kanske inte förstörs, utan snarare omvandlas eller integreras i själva strukturen av det svarta hålet eller en annan verklighet som den leder till.

Det du skriver om själens/medvetandets frikoppling från subjektiva sinnesintryck i andra dimensioner som bara en självklar och fri upplevd existens, beskriver ju många som upplever NDE, så det kan ju ligga mycket i det du skriver.

Jag har haft en enda OBE i mitt liv när jag var yngre, och då gick jag upp från sängen och satte mig en bit bort i rummet och ser då mig själv ligga och sova. Även i det tillfället så uppfattade jag bara vad jag såg som en självklarhet utan reflektioner eller intryck.

Sen har jag även ett starkt återkommande minne av att jag en gång befann mig svävandes i något som jag uppfattar ett stort tomrum fyllt av små ljuskällor med en enorm stillhet och lugn. Det är alltså inte från någon dröm utan det är ett minnesfragment av något slag, men som ändå tränger sig fram tydligt som en självklarhet på något sätt. Man kan ju filosofera med att chansa på att det kan vara någon form av tillstånd mellan liv och död eller någon oförklarlig passage.
Citera
2025-01-22, 05:10
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Det du skriver om själens/medvetandets frikoppling från subjektiva sinnesintryck i andra dimensioner som bara en självklar och fri upplevd existens, beskriver ju många som upplever NDE, så det kan ju ligga mycket i det du skriver.

Jag har haft en enda OBE i mitt liv när jag var yngre, och då gick jag upp från sängen och satte mig en bit bort i rummet och ser då mig själv ligga och sova. Även i det tillfället så uppfattade jag bara vad jag såg som en självklarhet utan reflektioner eller intryck.

Sen har jag även ett starkt återkommande minne av att jag en gång befann mig svävandes i något som jag uppfattar ett stort tomrum fyllt av små ljuskällor med en enorm stillhet och lugn. Det är alltså inte från någon dröm utan det är ett minnesfragment av något slag, men som ändå tränger sig fram tydligt som en självklarhet på något sätt. Man kan ju filosofera med att chansa på att det kan vara någon form av tillstånd mellan liv och död eller någon oförklarlig passage.

Ja jag har faktiskt också varit i gränslandet. Precis på samma sätt som du beskriver. Kanske är det det som gjort att jag intresserat mig för dessa ämnena bland annat. Det var inte en NDE , men en OBE. jag bara såg mig själv utifrån. Frikopplad från verkligheten och som inne i en annan dimension. Också vid den tiden kunde jag förnimma och se saker som egentligen inte borde vara möjligt. Jag har sett andeväsen vid två tillfällen. Detta var mkt konkret. Och jag tvivlar inte på det jag såg.
Citera
2025-01-22, 15:24
Medlem
semizones avatar
Angående varifrån andevarelser och spöken kan komma ifrån.
Före människan fanns det en annan art som utomjordingar planterade på jorden. De använde ett annat DNA och korsade det med sitt eget genetiska material. Detta hände för miljoner år sedan. Utgrävningar har gjorts som tyder på detta. Och när människor ser spöken eller liknande saker idag, är det dessa varelser de ser.
De kan ha varit energibaserade livsformer, eller haft biologiska kroppar som såg helt annorlunda ut från något vi känner till. Kanske var de halvgenomskinliga, självlysande eller kunde förändra sin form.

Deras intelligens var så avancerad att deras handlingar kunde uppfattas som magi.

De kunde manipulera naturlagarna och kanske experimenterade med att skapa eller påverka livet på jorden.
Men Varför försvann de?

Kanske var deras tid på jorden en del av ett större experiment, och de lämnade när deras arbete var klart.

De kan ha förstörts av en kosmisk katastrof eller försvunnit in i en parallell dimension.
Citera
2025-01-22, 17:43
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ja jag har faktiskt också varit i gränslandet. Precis på samma sätt som du beskriver. Kanske är det det som gjort att jag intresserat mig för dessa ämnena bland annat. Det var inte en NDE , men en OBE. jag bara såg mig själv utifrån. Frikopplad från verkligheten och som inne i en annan dimension. Också vid den tiden kunde jag förnimma och se saker som egentligen inte borde vara möjligt. Jag har sett andeväsen vid två tillfällen. Detta var mkt konkret. Och jag tvivlar inte på det jag såg.

Hur gestaltades dessa andeväsen då?
Citera
2025-01-22, 23:32
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Hur gestaltades dessa andeväsen då?

Ena gången inträffade när jag såg ett ansikte framför mig mycket nära i en dröm. Den viskade saker som var nära på ohörbara. Men minns att den tjatade om att " Du måste inse att livet inte är en slutstation, det finns många olika världar " . Jag vaknade minst 15 ggr under sömnen av detta. Senare på kvällen när jag kollade på tv så plötsligt stod en mörk skugga bakom tv:n .Var en mansgestalt och den påminde om den som var i drömmen. För efter tag blev skuggan ljusare och gestalten blev något tydligare. Den stod där i cirka 30 sekunder eller mer. Den andra upplevelsen kom ett år senare, jag var ner till källaren mycket sent på kvällen. Blev tvungen att hämta en grej. Hade rotat klart där och skulle gå ut och såg på andra sidan i ett annat förråd en skugga ( gestalt) som stod lutad emot dörren, förråden hade gallerdörrar så den syntes mycket tydligt. Uppfattade att den liksom flöt i luften, den hade inga ben och plötsligt upplöstes den helt.
Citera
2025-01-22, 23:45
Medlem
nofjuns avatar
Här en ny artikel som kom nyligen. Hoppas att min översättning blev ok. Den var på engelska.
---------- -------- --------
En ny teori föreslagen av fysiker syftar till att lösa den långvariga paradoxen med Schrödingers katt, ett tankeexperiment som illustrerar en grundläggande fråga inom kvantmekaniken.

Schrödingers katt föreställs existera i en superposition av att vara både levande och död tills den observeras, vilket väcker frågor om verklighetens natur och observation inom kvantfysiken.

Forskarna föreslår att varje tänkbart tillstånd i ett kvantsystem motsvarar dess eget universum, ett koncept med rötter i flervärldstolkningen av kvantmekaniken.

De hävdar att partiklars intrassling i en komplex miljö leder till ett scenario där Schrödingers katt inte kan förbli i ett obestämt tillstånd. Istället tvingar interaktioner med omgivningen den till ett definitivt tillstånd – antingen levande eller död – när det väl observerats.

Deras numeriska analys visar att när interaktioner med omgivningen ökar, konvergerar de många potentiella tillstånden snabbt till ett enda resultat. Denna process sker i så liten skala att tvetydigheten i kvanttillstånd minskar snabbt, särskilt för makroskopiska föremål som katter, som innehåller ett stort antal partiklar.

Även om denna teori erbjuder en övertygande visualisering av hur ett enskilt tillstånd uppstår ur otaliga möjligheter, förlitar den sig på antaganden om beteendet hos dessa multipla universum och tar inte upp komplexiteter relaterade till allmän relativitet. Forskarna erkänner att det fortfarande kan finnas scenarier där en blandning av tillstånd kan existera, vilket lämnar några frågor obesvarade.

Fynden publicerades i Physical Review X.
Senast redigerad av nofjun 2025-01-22 kl. 23:53.
Citera
2025-01-22, 23:58
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ena gången inträffade när jag såg ett ansikte framför mig mycket nära i en dröm. Den viskade saker som var nära på ohörbara. Men minns att den tjatade om att " Du måste inse att livet inte är en slutstation, det finns många olika världar " . Jag vaknade minst 15 ggr under sömnen av detta. Senare på kvällen när jag kollade på tv så plötsligt stod en mörk skugga bakom tv:n .Var en mansgestalt och den påminde om den som var i drömmen. För efter tag blev skuggan ljusare och gestalten blev något tydligare. Den stod där i cirka 30 sekunder eller mer. Den andra upplevelsen kom ett år senare, jag var ner till källaren mycket sent på kvällen. Blev tvungen att hämta en grej. Hade rotat klart där och skulle gå ut och såg på andra sidan i ett annat förråd en skugga ( gestalt) som stod lutad emot dörren, förråden hade gallerdörrar så den syntes mycket tydligt. Uppfattade att den liksom flöt i luften, den hade inga ben och plötsligt upplöstes den helt.

Intressant, och ju närmre sömntillståndet man hamnar desto mer kopplas det subjektiva medvetandet av och man blir mer klarsynt inför verkligheten bortom den fysiska illusionen (kvanttillståndet?)

Jag kom över en tråd igår och två inlägg jag fastnade för:

Citat:
ja, det är en yta där 101 dimensionella maskar kryper omkring. Dom är delvis adliga och delvis fysiska. Men man är osäker på den totala innehållshalten andlighet eftersom sådant inte kan mätas med vår fysikaliska utrustning. Du har delvis rätt angående att det finns ljus där. Det var på så sätt man lyckades detektera maskarna, men eftersom ljuset rör sig först i 101 dimensioner innan vi kan observera det så "smetas" bilden av maskarna ut och det blir därför svårt att bestämma till vilken andlig art dom tillhör. Till vilken fysikalisk art dom tillhör har man dock någorlunda koll på.

Citat:
Det var en tolkning man hade förut. Man tror till exempel inte lägre att det är 101 dimensioner, utan 41. Och man kallade dom för maskar, men det är fortfarande svårt att säga exakt vad det är. För övrigt TS, ljus består utav partiklar (fotoner)

(FB) Två parallella världar

Har du någon aning om vad som menas och var man kan läsa mer om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in