Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
Idag, 00:20
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Det här är inlägget från uractualmom som du kommenterade:
"Dessa teorier är spekulativa utan bevis som direkt kopplar kvantmekanik till medvetande eller andliga upplevelser. Idén med multiversum löser inte problemet, det bara förlänger det. Istället för att förklara varför vårt universum har de förutsättningar det har, antyder det att det finns många universum med olika villkor, vilket lämnar de ursprungliga frågorna obesvarade.
Back to the drawing board."

I det här fallet handlar det om relevant kritik. Inte för att uractualmom nödvändigtvis själv tycker det, utan för att denne troligtvis läst andra forskares kritik samt tagit reda på att det inte finns någon evidens i dagsläget varken för multiuniversum eller någon kvantmekanisk koppling till medvetandet eller någon andevärld.

Det är den som kommer med påståendet att det finns fler universum eller att det finns en koppling mellan kvantmekanik och vårt medvetande eller någon andevärld som har bevisbördan, inte personen som riktar relevant kritik mot påståendet.

De fysiker som faktiskt jobbar med kvantmekanik har flertalet gånger riktat kritik mot diverse oseriösa aktörer som försöker göra kopplingar mellan kvantmekanik och påstådda paranormala fenomen. Det kan vara en god idé att börja med att påvisa de påstådda paranormala fenomen först, innan man försöker tänka ut några eventuella förklaringsmodeller.

Det finns flera problem i dennes svar till TS, dels understödjer han inte sina påstående med några källor och undviker dessutom utgångspunkten i TS frågeställning gällande andevärlden. Personens inlägg tillförde ingenting utan snarare det motsatta vilket TS undanbad. Men TS själv verkar ha svårt att följa sina egna direktiv och önskemål så det var väl inte mer än rätt att TS åkte på en lavett.
Citera
Idag, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det finns flera problem i dennes svar till TS, dels understödjer han inte sina påstående med några källor och undviker dessutom utgångspunkten i TS frågeställning gällande andevärlden. Personens inlägg tillförde ingenting utan snarare det motsatta vilket TS undanbad. Men TS själv verkar ha svårt att följa sina egna direktiv och önskemål så det var väl inte mer än rätt att TS åkte på en lavett.

Jag kan väl hålla med om att uractualmom hade kunnat svara lite utförligare, men då får man väl ställa en följdfråga och be denne utveckla. Ser utöver det inget direkt fel i inlägget och gällande en eventuell andevärld påpekade väl skribenten att det inte finns några kopplingar och att det bara är spekulativt.
Citera
Idag, 08:52
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Drömmar och déjà vu-upplevelser är det närmsta tillgängliga man kan komma om man nu inte har en medvetenhet som klarar av att tolka och kommunicera med andra kroppar från andra dimensioner, och har man inte öppet sinne nog att utforska det då är man nog ganska dödfödd med att komma vidare.

Har du möjligtvis någon naiv föreställning att "prata" med andar eller varför skapade du denna något oklara tråd?

Då är jag nog tyvärr ganska dödfödd.

Jag har ingen förmåga eller föreställning om att jag kan prata med andar. Jag tror däremot att vissa har den föreställningen men inte förmågan. Däremot tycker jag att de som har den föreställningen gärna får utforska den bäst de kan, jag förstår att det kan vara trösterikt för många.

Jag skapade tråden för att jag var/är nyfiken på diskussionen. Hur skulle den paranormala falangen reagera om det visade sig att andevärlden inte inte bestod av andeväsen utan kunde bevisas genom fysikaliska fenomen? Och i andra änden av spektrat är det intressant att se hur de som är mest skeptiska till andevärlden skulle hantera att deras naturvetenskapliga ämnen förenades med det paranormala.
Citera
Idag, 09:09
Medlem
Riskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA

Jag har ingen förmåga eller föreställning om att jag kan prata med andar. Jag tror däremot att vissa har den föreställningen men inte förmågan. Däremot tycker jag att de som har den föreställningen gärna får utforska den bäst de kan, jag förstår att det kan vara trösterikt för många.

Jag skapade tråden för att jag var/är nyfiken på diskussionen. Hur skulle den paranormala falangen reagera om det visade sig att andevärlden inte inte bestod av andeväsen utan kunde bevisas genom fysikaliska fenomen? Och i andra änden av spektrat är det intressant att se hur de som är mest skeptiska till andevärlden skulle hantera att deras naturvetenskapliga ämnen förenades med det paranormala.

Lite kul för den som har lite slösaktigt dykt med andarna, mest drunknat med dom så kan jag säga att lita inte för mycket på det ni upplever, det finns ett lager med dom som betyder att verkligheten är inte riktigt det ni tittar på. Nåja vi tittar på något, men vi förstår det inte.
Citera
Idag, 09:50
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Jag kan väl hålla med om att uractualmom hade kunnat svara lite utförligare, men då får man väl ställa en följdfråga och be denne utveckla. Ser utöver det inget direkt fel i inlägget och gällande en eventuell andevärld påpekade väl skribenten att det inte finns några kopplingar och att det bara är spekulativt.

Men vad är din ståndpunkt i ämnet då? Vad har du för tankar om andevärlden, parallella universum och kvantfysik som en slags port mellan dem?

Du kan ju inte bara agera kommentator du får ju bidra själv också.
Citera
Idag, 09:57
Medlem
billigosts avatar
Citat:

Jag förstår nu att din intention var att kasta in lite boxare i ringen och låta dem boxas medan du tittar på. Men du som TS kanske ska bidra lite också?

Kan du ge exempel på fysikaliska fenomen som av andligt troende skulle uppfattas som andliga företeelser?
Citera
Idag, 10:04
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Dessa teorier är spekulativa utan bevis som direkt kopplar kvantmekanik till medvetande eller andliga upplevelser.

Idén med multiversum löser inte problemet, det bara förlänger det. Istället för att förklara varför vårt universum har de förutsättningar det har, antyder det att det finns många universum med olika villkor, vilket lämnar de ursprungliga frågorna obesvarade.

Back to the drawing board.

Precis, jag försöker inte hitta en förklaring till andevärlden utan lyfta en hypotetisk diskussion om hur reaktionerna skulle bli om det visade sig att andevärlden inte är ett paranormalt fenomen utan ett kvantfysiskt fenomen.

Jag tycker som jag sa att kvantfysik är väldigt intressant, men här var jag mer ute efter individers reaktioner, tankar och reflektioner på ett hypotetiskt scenario där andevärlden bevisats icke-existerande med hjälp av vetenskapen. Att jag gav exempel på kvantfysiska teorier var för att driva på diskussionen lite.
Citera
Idag, 10:19
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Jag förstår nu att din intention var att kasta in lite boxare i ringen och låta dem boxas medan du tittar på. Men du som TS kanske ska bidra lite också?

Kan du ge exempel på fysikaliska fenomen som av andligt troende skulle uppfattas som andliga företeelser?

I lite mer oborstade termer kan man uttrycka det så. Det intressanta ligger i att två grupper av väldigt olika sätt att se på världen möts i en diskussion där båda anser sig ha rätt, men har likande förutsättningar då båda ringhörnorna har teorier som inte fullt ut går att leda i bevis (även om förutsättningarna ser väldigt olika ut).

Jag hade gärna sett båda sidorna hitta och enas i sina likheter. Men jag inser att det är naivt, antagligen lika sannolikt som att ena eller andra sidan skulle lyckas leda sina teorier i praktisk bevisning.

Jag tycker att jag bidragit genom trådstarten och mina svar i tråden.

Några exempel på fysikaliska fenomen som av paranormala kan tolkas som andliga företeelser:
- Skiftningar i temperatur tolkas som andlig närvaro.
- Ett knarrande golv tolkas som att någon går på det.
- Ett gammalt hus som knakar lite tolkas som knackningar från andra sidan.
- Ett skrikande rådjur eller räv tolkas som ett skrikande spökbarn.
- Korsdrag, självdrag eller liknade som får en ljuslåga eller gardin att fladdra till tolkas som andlig närvaro.
Citera
Idag, 11:04
Medlem
Citat:
Hur skulle den paranormala falangen reagera om det visade sig att andevärlden inte inte bestod av andeväsen utan kunde bevisas genom fysikaliska fenomen? Och i andra änden av spektrat är det intressant att se hur de som är mest skeptiska till andevärlden skulle hantera att deras naturvetenskapliga ämnen förenades med det paranormala.
Gällande en del ANNAT paranormalt än andar, är - som jag skrev - redan bevisat bl a med miitära forskningspengar...
Citera
Idag, 11:17
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Gällande en del ANNAT paranormalt än andar, är - som jag skrev - redan bevisat bl a med miitära forskningspengar...

Jag minns att du nämnde något om bevis med amerikanska militära forskningspengar, men du sa aldrig något mer än så. Kom gärna med några referenser och berätta mer om det.
Citera
Idag, 11:57
Medlem
Citat:
Jag minns att du nämnde något om bevis med amerikanska militära forskningspengar, men du sa aldrig något mer än så. Kom gärna med några referenser och berätta mer om det.
Jag kommer inte ihåg vad det hette. Andra sa att det var CIA / Stargate project.

Jag har en bok någonstans nedpackad bland mina hundratals böcker och jag är skadad så jag kan inte leta, men den är skriven av en av chefsforskarna i den amerikanska med militära pengar under kalla kriget. Den fanns på svenska redan på 80-talet, jag läste den ca 1988.
Det var den som gjorde att började testa själv.
Jag skrev utförligt någonstans i det här forumet både om vad de gjort och vad jag gjort själv för att testa och för att övertyga kompisar, som sa att det var omöjligt
I korthet:
Amerikanerna klarade
1. se in i framtiden
2. påverka materia med tanken
3. tankeöverföring av bilder. Vid varje vägkorsning SLUMPADES hur de skulle köra så ingen visste i förväg var de skulle hamna vid ett förutbestämt klockslag då de skulle börja "sända" vad de såg.
4. Kommer inte ihåg om de gjorde något mer.

Jag för motsvarande:
1. Jag gjorde många även med "otroende" kontrollanter. Bl a en där jag i förväg av annan/slump vald sak talade om färg, matrial, två delbara skikt och en oregelbunden form så ca 1:1000, men jag kunde inte säga vad det var, vilket inte var konstigt, eftersom jag inte såg vad det var ens då jag fick den i handen
2. Gjorde bara en, så kan kanske förklaras med slumpen, men bara 1 på 11 ¨12 chans. 4 var där som gick från skrattande till chockade ju fler i rad två tärningar blev vad jag sa åt dem att de skulle bli
3. Inte testat.
Citera
Idag, 11:58
Medlem
Citat:
Men vad är din ståndpunkt i ämnet då? Vad har du för tankar om andevärlden, parallella universum och kvantfysik som en slags port mellan dem?

Du kan ju inte bara agera kommentator du får ju bidra själv också.

Kan kan jag. Det finns ingen forumregel som talar mot det. Upptäcker en läsare oklarheter, missförstånd eller rena fel kan de så klart påpeka det utan skyldighet att personligen kommentera ämnet vidare. Men absolut kan jag ge min ståndpunkt nu när du efterfrågar den.

Jag tror inte att det överhuvudtaget rör sig om några reella fenomen för då hade vetenskapen kastat sig över det för att försöka förklara och förstå, det hade troligen resulterat i nobelpris och en fundamentalt annorlunda syn på den verklighet vi lever i.

Istället har de mer eller mindre övergett ämnet (paranormala påståenden/andevärld) för länge sen då all närmare granskning verkar visa att det i de flesta fall handlar om rena missuppfattningar, psykologiska faktorer eller bluff och båg. Jag tror personligen inte att vi har någon själ eller kommer kunna uppleva någonting efter vi dör. Men så som i alla andra frågor är jag öppen för att omvärdera min ståndpunkt, men då krävs också trovärdig evidens.

När det gäller frågan om multiuniversum så finns det flera hypoteser och modeller som teoretiskt skulle kunna leda till flera universum. Men då vi ännu inte har något sätt att testa detta på så går det inte dra några klara slutsatser. Men det hade så klart varit otroligt spännande om man i framtiden skulle kunna nå klarhet i frågan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in