Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-13, 11:52
Medlem
Denna myndighet..Arbetsförmedlingen. De lyckas med att ha en arsenal av tjänstemän utan att göra någon nytta i samhället, förutom att just fylla dessa tjänster.

Får meddelande om att jag har ett obligatoriskt uppföljningsamtal mellan 12-13/11. När jag ringer in så dels uppfattar inte den automatiska telefonsvararen inte vad som sägs. Man måste skrika...."ursäkta, jag uppfattade inte vad du sa"... Sen efter tag tjattrande kopplar den till växeln ändå men får svaret att "det är många som ringer just nu, försök senare".

Testar med chatten, får samma svar.

Är tanken att man ska leva 1-2 dagar för att dansa kring en myndighets bristfälliga kontaktbarhet och uppenbara tekniska brister?

Ju äldre jag blir ju mer inser jag att myndigheter håller en inlåst och per definition gör en mer och mer omyndigförklarad. Arbetsförmedlingen skulle kunna ersättas av en jobsajt på nätet, och kostat 80 miljarder mindre.

Som svensk är man vaggad in i myndigheternas värld och det är svårt för de flesta att inte ha en beroende-relation till t.ex. Försäkringskassan. Sen om deras verksamhet funkar eller inte, det är under en medborgare.

Har lämnat in en JO-anmälan men antar att de inte befattar sig med det då hela myndighets-sfären är en enda stor kläggboll.

Kan däremot uppmana alla som upplever samma frustration att göra detsamma. Tvinga dem att hålla tekniken up to date.
Citera
2024-11-13, 11:56
Medlem
lundaelevs avatar
Jag har haft samma problem och även ett par vänner. När jag var inskriven på arbetsförmedlingen så hade vi flera möten inplanerade, de dök inte upp på ett par via telefon.
Citera
2024-11-13, 12:05
Medlem
DieselnDusts avatar
Inge ovanligt i det byråkratiska myndighets Sverige.
Citera
2024-11-13, 12:15
Medlem
Om du får besked om obligatoriskt möte 12-13 /11 tvingas du ju vara hemma och vänta på samtal
och därigenom hindras du från att köra svarttaxi dom dagarna.
eller köra bud/matkassar
eller jobba på däcksverkstan

osv
Citera
2024-11-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om du får besked om obligatoriskt möte 12-13 /11 tvingas du ju vara hemma och vänta på samtal
och därigenom hindras du från att köra svarttaxi dom dagarna.
eller köra bud/matkassar
eller jobba på däcksverkstan

osv

De ringer inte upp en utan du måste själva ringa in. Om du har tur och kommer fram så att säga, om du inte gör det så räknas det som ditt fel och du får ingen ersättning.
Citera
2024-11-13, 12:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Denna myndighet..Arbetsförmedlingen. De lyckas med att ha en arsenal av tjänstemän utan att göra någon nytta i samhället, förutom att just fylla dessa tjänster.

Får meddelande om att jag har ett obligatoriskt uppföljningsamtal mellan 12-13/11. När jag ringer in så dels uppfattar inte den automatiska telefonsvararen inte vad som sägs. Man måste skrika...."ursäkta, jag uppfattade inte vad du sa"... Sen efter tag tjattrande kopplar den till växeln ändå men får svaret att "det är många som ringer just nu, försök senare".

Testar med chatten, får samma svar.

Är tanken att man ska leva 1-2 dagar för att dansa kring en myndighets bristfälliga kontaktbarhet och uppenbara tekniska brister?

Ju äldre jag blir ju mer inser jag att myndigheter håller en inlåst och per definition gör en mer och mer omyndigförklarad. Arbetsförmedlingen skulle kunna ersättas av en jobsajt på nätet, och kostat 80 miljarder mindre.

Som svensk är man vaggad in i myndigheternas värld och det är svårt för de flesta att inte ha en beroende-relation till t.ex. Försäkringskassan. Sen om deras verksamhet funkar eller inte, det är under en medborgare.

Har lämnat in en JO-anmälan men antar att de inte befattar sig med det då hela myndighets-sfären är en enda stor kläggboll.

Kan däremot uppmana alla som upplever samma frustration att göra detsamma. Tvinga dem att hålla tekniken up to date.
Du har ju ett eget val att faktiskt skaffa ett jobb och slippa denna skiten men du väljer alltså den väg som inte fungerar för dig. Har du alltid gjort sådär dumma val i livet eller är det bara nu?
Citera
2024-11-13, 12:43
Medlem
Jantejantejantes avatar
Häng ut varenda handläggare som inte sköter sig? I likhet som man gör med kriminella ?
Citera
2024-11-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Häng ut varenda handläggare som inte sköter sig? I likhet som man gör med kriminella ?

Lägg upp namn och adress här vettja! 😂
Citera
2024-11-13, 13:42
Medlem
PBLs avatar
Vad är problemet TS.
Du är ju uppenbarligen arbetslös så det är väl bara att palla dig iväg till mötet?
Citera
2024-11-13, 13:45
Medlem
Problemet nästan hela Sveriges befolkning haft hahah
Citera
2024-11-13, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Vad är problemet TS.
Du är ju uppenbarligen arbetslös så det är väl bara att palla dig iväg till mötet?

Det är inget möte utan ett samtal för uppföljning. Man måste själv ringa dem och blir inte uppringd.
Citera
2024-11-13, 14:46
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det är ett jäkla oskick. Reglerna säger att om man ska ha rätt till ersättning som arbetslös ska man vara inskriven på Arbetsförmedlingen, rapportera alla jobb man sökt, hålla kontakt med dem och uppdatera om någon förändring sker och man krävs på att själv ringa när det är dags för uppföljningssamtal, vilket man har 2 dagar på sig att göra. Med deras telefonsystem räcker det knappast med 2 dagar. Man får hålla sig hemma och ringa och ringa och ringa från att de öppnar till de stänger för att ha en chans att få plats i telefonkön. Men inget är säkert. Man blir ju utslängd när det inte finns plats, kan deras system inte bara informera redan från början om att telefonkön är full, det tar ju ett par minuter nästan till man får reda på det. Att det är så här gör att man många gånger missar chansen att få en plats i kön och så ringer man hela dagen och det blev inget samtal. Kanske samma sak nästa dag också. Deras chatt är oftast full den med och även om man loggar in med bank-id sköter de inte alla ärenden där. De hänvisar ofta till telefon. Vad är då syftet med att ha en chatt med bank-id? Detta är ju löjligt, så svårt att få kontakt med Arbetsförmedlingen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in