Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-13, 14:50
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Vad är problemet TS.
Du är ju uppenbarligen arbetslös så det är väl bara att palla dig iväg till mötet?

Möten finns knappt längre. Många kontor har stängt ner och det mesta sköts på telefon. Det är den arbetssökande som ska ringa trots att man får ett visst datum då man ska kontakta dem. Lite svårt att hålla dessa datum då telefonköerna alltid är fulla och man blir utslängd och samtalet avslutas. Man tvingas hålla sig hemma och ringa gång på gång på gång ända till man får en plats i kön, det kan ta ett par dagar till man lyckas. Bortkastad tid.
Citera
2024-11-13, 14:57
Medlem
reffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Denna myndighet..Arbetsförmedlingen. De lyckas med att ha en arsenal av tjänstemän utan att göra någon nytta i samhället, förutom att just fylla dessa tjänster.

Får meddelande om att jag har ett obligatoriskt uppföljningsamtal mellan 12-13/11. När jag ringer in så dels uppfattar inte den automatiska telefonsvararen inte vad som sägs. Man måste skrika...."ursäkta, jag uppfattade inte vad du sa"... Sen efter tag tjattrande kopplar den till växeln ändå men får svaret att "det är många som ringer just nu, försök senare".

Testar med chatten, får samma svar.

Är tanken att man ska leva 1-2 dagar för att dansa kring en myndighets bristfälliga kontaktbarhet och uppenbara tekniska brister?

Ju äldre jag blir ju mer inser jag att myndigheter håller en inlåst och per definition gör en mer och mer omyndigförklarad. Arbetsförmedlingen skulle kunna ersättas av en jobsajt på nätet, och kostat 80 miljarder mindre.

Som svensk är man vaggad in i myndigheternas värld och det är svårt för de flesta att inte ha en beroende-relation till t.ex. Försäkringskassan. Sen om deras verksamhet funkar eller inte, det är under en medborgare.

Har lämnat in en JO-anmälan men antar att de inte befattar sig med det då hela myndighets-sfären är en enda stor kläggboll.

Kan däremot uppmana alla som upplever samma frustration att göra detsamma. Tvinga dem att hålla tekniken up to date.

Dom är helt slut i huvudet. Det är 100% omöjligt att få tag på folk på Arbetsförmedlingen och får du tag i någon så kan du inte vara säker på att den personen har rätt. Sist jag var arbetslös så var det ett jäkla vingel med a-kassa och Arbetsförmedlingen. Just det som A-kassan sa att jag skulle göra sa Arbetsförmedlingen att jag inte skulle göra. Sen kom Försäkringskassan och sa att jag skulle skicka in till A-kassan. Sen kom A-kassan på att jag ingick i ett program hos Arbetsförmedlingen så jag skulle få ersättning från Försäkringskassan. Det tyckte inte Försäkringskassan. Utöver alla dessa problem så tar det cirka 3-4 timmar i telefonen för att ens få tag i någon på respektive ställen och oftast får man vara beredd på fel information och språkbrister.

Slutade med att jag sket i ersättning och gjorde mig svartpengar på sidan om. Med lite knarkförsäljning så fick jag ut rätt bra per månad.

Det är tråkigt att man inte har pengar att lämna det här sjunkande skeppet, det är då fan ingenting som fungerar.
Senast redigerad av reffi 2024-11-13 kl. 15:00.
Citera
2024-11-13, 17:00
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Häng ut varenda handläggare som inte sköter sig? I likhet som man gör med kriminella ?
Är det inte enklare och billigare att lägga ner AF och alla privata sk. förmedlare.
Företagen får väl annonsera på Blocket och i tidningarna/på webben om o när de söker personal.
Citera
2024-11-13, 17:01
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Möten finns knappt längre. Många kontor har stängt ner och det mesta sköts på telefon. Det är den arbetssökande som ska ringa trots att man får ett visst datum då man ska kontakta dem. Lite svårt att hålla dessa datum då telefonköerna alltid är fulla och man blir utslängd och samtalet avslutas. Man tvingas hålla sig hemma och ringa gång på gång på gång ända till man får en plats i kön, det kan ta ett par dagar till man lyckas. Bortkastad tid.
Varför måste man vara hemma?
99% ringer väl från sin mobiltelefon idag?
Citera
2024-11-13, 17:18
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Varför måste man vara hemma?
99% ringer väl från sin mobiltelefon idag?

Ja inte vill man gå på Ica och prata med Arbetsförmedlingen i alla fall eller riskera att missa sin plats i kön när det äntligen är ens tur. Det krävs koncentration när man pratar med dem då man kan få handläggare som bryter på grov finska eller pratar bred skånska eller någon annan dialekt som är svår att förstå. Bäst att vara hemma i lugn och ro.
Citera
2024-11-17, 00:16
Medlem
Verkar onekligen vara många som upplever samma problem med AF. Ge jävlarna inte gräddfilar! JO-anmäl, gör vad som krävs så att de faktiskt jobbar för våra skattepengar.

Själv kom jag fram till slut. Ringde 15.55 (de stänger 16.00). Uttryckte problemet med tekniken se sa "förstår, vi ska ta upp detta"...ja sa visst, men anmäler ändå för ni ska fan svara på era egna jävla inbokade möten!!
Citera
2024-11-17, 09:33
Medlem
pantywankers avatar
AF är ett jävla skämt. Att förmedla jobb slutade dom med för massor av år sedan.
Nu handlar det bara om att trakassera folk med sina jävla aktivitetsrapporter som inte ger ett jävla jota i utbyte.
Senast jag var arbetslös så gick jag till kontoret som då fanns och ville prata med personen.
Fick svaret han jobbar inte här längre utan slutade för 4 månader sedan.
Bra koll min handläggare har slutat och ingen har informerat mig om det på 4 månader.
Bra koll
Citera
2024-11-17, 10:34
Medlem
Snicksnackarens avatar
Ta dig i kragen och skaffa dig ett jobb i stället. Då slipper du vara i klorna på Arbetsförmedlingen.
Om det inte finns några jobb där du bor så kommer inte de att trolla fram några.

Du får vara beredd på att pendla eller flytta.
Citera
2024-11-21, 15:11
Medlem
Men jag håller med er som dissar AF. De är väl till för kontroll numer? Men vad/vem kontrollerar de? Jo de som sitter på pottan, utan jobb och mening... Men de kontrollerar inte företagen som ska ta en till arbetsmarknaden, nej för de är ju så fina och bra. Och vi småmänniskor är fula och dåliga.
Citera
2024-11-21, 15:19
Medlem
*rena *atcning och *rbetslivsresurs är fullständiga bluffbolag. Tro mig jag har varit där. *agnus som äger hela soppan av konglomerat av bolag i *koncernen" är omöjlig att få tag på. Allt är bara en hel blåsning av skattepengar och människors förtroende. fY fan, hur lågt ska det behöva gå?
Citera
2024-11-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Är det inte enklare och billigare att lägga ner AF och alla privata sk. förmedlare.
Företagen får väl annonsera på Blocket och i tidningarna/på webben om o när de söker personal.

Absolut en mycket bättre lösning på alla sätt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in