Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-14, 15:23
Medlem
Vargunge1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Regionen som Israel ligger i hette Palestina fram till judarna flyttade till området och bildade sin nation.

Palestinierna som lever där är precis som israelerna semiter som kan spåra sina släktband flera hundra år tillbaka.

Men visst jämför dem med romer och andra traveller grupper i Europa, det finns ju absolut inga bevis för att det inte har bott folk i den regionen i flera tusen år.
Nej. Det vara Romarna som hittade på namnet Palestina. Med andra ord Filistea. filiste'er var palestinier. Deras ursprung är inte svårt att spåra
Citera
2024-11-14, 15:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaherrarebest
Det där är väl en hadith, alltså en tolkning av en imam om vad som kommer att ske när jorden håller på att ta slut?

Du vet ju inte ens vad du pratar om?

Det är Sunnan (sunnah). Läs på om värderingen när det gäller de islamistiska texterna så kanske du förstår bättre. Jag har läst ganska mycket av texterna själv. Det har tagit många år men har varit intressant. Men också ganska hemskt då det är så onda och hemska texter.

Det är rena hattexter mot kvinnor, homos och olika folk. Det låter mer som att du inte vet vad du talar om.

Citat:
Var är tvåstatslösningen? Menar du nya ryssland?

Mellan Ukraina och Ryssland så blev det en tvåstatslösning. Men från Rysslands sida så blev de en del av många stater när det blodröda Sovjet klappade ihop.

Citat:
Du är väldigt partisk. Okej för israel att kriga och ta över land samtidigt som ryssland inte kan göra samma? Intressant.

Jag är väldigt partisk för rättvisa. Israel krigar inte egentligen. De försvarar sig. Muslimerna har yttrat gång på gång att de aldrig tänker sluta kriga, inte förrän de alla är döda eller att alla judar är utplånade och hela Israel är utplånat.

Ser du inte skillnaden?

Citat:
Varför skriver du också som du gör? med zz och sånt? Tror du att du framstår som trovärdig, seriös person?

Ja det tror jag eftersom jag tydligt markerar om jag menar den hemska diktaturens Ryzzland eller folkets Ryssland. Det är två helt skilda saker och jag tycker det är viktigt att inte folket generellt blir anklagade för diktaturens enorma brott mot mänskligheten enligt fascismens bas.

Det ryska folket ska vi stödja eftersom den extremt onda diktaturen även förtrycker dem mycket hårt och begår mord efter mord på de som vill yttra sig som en människa är skapt att vilja enligt det mänskliga arvet.

Men allt som allt. Hur ska man tolka dina inlägg? Är du för diktatur och muslimsk folkutrotnings-filosofi?
Citera
2024-11-14, 15:40
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
[*]Judar generellt vill förhandla och ser gärna en tvåstat.
Du påstår något utan grund. En liten del av Israels befolkning är positiva till en realistisk tvåstatslösning, men en politiskt viktig andel ser på Gaza, Västbanken och delar av Libanon som tillhörande Israel. Israel har aldrig erkänt Palestina som stat och deras förslag har handlat om att förvandla Palestina till ett Bantustan utan självbestämmande.
Citera
2024-11-14, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är Sunnan (sunnah). Läs på om värderingen när det gäller de islamistiska texterna så kanske du förstår bättre. Jag har läst ganska mycket av texterna själv. Det har tagit många år men har varit intressant. Men också ganska hemskt då det är så onda och hemska texter.

Det är rena hattexter mot kvinnor, homos och olika folk. Det låter mer som att du inte vet vad du talar om.

Mellan Ukraina och Ryssland så blev det en tvåstatslösning. Men från Rysslands sida så blev de en del av många stater när det blodröda Sovjet klappade ihop.

Jag är väldigt partisk för rättvisa. Israel krigar inte egentligen. De försvarar sig. Muslimerna har yttrat gång på gång att de aldrig tänker sluta kriga, inte förrän de alla är döda eller att alla judar är utplånade och hela Israel är utplånat.

Ser du inte skillnaden?

Ja det tror jag eftersom jag tydligt markerar om jag menar den hemska diktaturens Ryzzland eller folkets Ryssland. Det är två helt skilda saker och jag tycker det är viktigt att inte folket generellt blir anklagade för diktaturens enorma brott mot mänskligheten enligt fascismens bas.

Det ryska folket ska vi stödja eftersom den extremt onda diktaturen även förtrycker dem mycket hårt och begår mord efter mord på de som vill yttra sig som en människa är skapt att vilja enligt det mänskliga arvet.

Men allt som allt. Hur ska man tolka dina inlägg? Är du för diktatur och muslimsk folkutrotnings-filosofi?
Återigen så får du hänvisa med vers.

Var är hattexten mot kvinnor och homosexuella?

Kan du ens hänvisa till några eller?

men det nya ryssland då?

Haha? Hur försvarar de sig om de anföll först 1948? Är du helt galen eller? Så ryssarna försvarar sig mot ukraina?

du är medveten om att putin har folkets stöd va?
Citera
2024-11-14, 15:50
Bannlyst
En fundering jag hade idag, kan det vara så att allmänheten från Gasa och Palestina hålls som gisslan av Hamas och inte får lämna landet ? Jag tänker att det är väl många som är sugna på fly men ingen flyr direkt ?
Citera
2024-11-14, 15:52
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Du påstår något utan grund. En liten del av Israels befolkning är positiva till en realistisk tvåstatslösning, men en politiskt viktig andel ser på Gaza, Västbanken och delar av Libanon som tillhörande Israel. Israel har aldrig erkänt Palestina som stat och deras förslag har handlat om att förvandla Palestina till ett Bantustan utan självbestämmande.

Nja, vi har ju det där kända avtalet där Israel erbjöd självbestämmande för muslimerna och i övrigt ett så stort avtal att alla världsledare var överraskade över Israels stora och fina empati. Men Israel ville att muslimerna skulle ha det gott i frihet. Men att det också skulle öppna för vänskap mellan folken och ett samarbete som två grannländer emellan för att utveckla ett broderskap. Mentalt lite som Sverige och Norge har.

Men kommunisten Arafat sa NEJ till den fina stora gåva Israel ville underteckna för att ge frihet, fred och vänskap åt det muslimska folket. Han sa även nej till att fortsätta förhandla och hänvisade till att alla avtal var tvungna att innehålla en komponent som skulle förgöra Israel.

Historiskt sett så har folket i Israel i mycket stor majoritet haft den inställningen som speglades i det fina avtalet Israel ville skapa med muslimerna. Även politiskt har trycket varit liknande över åren. Det är nu på senare år som folket börjar få nog. Men tacka fan för det. Tänk att Danmark ständigt över hela ditt liv några dagar i månaden skickade raketer in i din stad utan annat mål än att döda dig eller dina vänner.

Det är väl fan på tiden att Israel börjar försvara sig mot Islam på riktigt?
Citera
2024-11-14, 16:11
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Återigen så får du hänvisa med vers.

Var är hattexten mot kvinnor och homosexuella?

Kan du ens hänvisa till några eller?

men det nya ryssland då?

Haha? Hur försvarar de sig om de anföll först 1948? Är du helt galen eller? Så ryssarna försvarar sig mot ukraina?

du är medveten om att putin har folkets stöd va?

Du hade en kommentar om min skrift (de, dem) som du givetvis inte återkommer till när jag knäpper dig på näsan. Men att någon har den typen av nedvärderande kommentarer som du hade och sen producerar ett inlägg som ser ut som ovan visar vad du har för agenda. Att vinna via personliga påhopp samt att driva off-topic.

När det gäller baskunskaper gällande Islam och dess islamistiska texter så får du nog räkna med att besitta dem när du deltar i debatter som den här.

Nej, jag kan inte hänvisa till någon då jag inte memorerar nummer till texter eller vilken sida de står på i vissa böcker. Jag är inte Savant.

"men det nya ryssland då?"
Vad?

Sen kommer ett textstycke efter det som låter snurrigt.

Men du avslutar med en av de vanligaste uttrycken från de ryska trollfabrikerna. Nej Putin har inte folkets stöd. Det har vi tydligt kunnat se överallt. Allt från regimkritiker som Putin har mördat till journalistisk media från hela världen till mängder med Youtubekanaler från vanliga ryssar som vloggar sina egna tankar till de som intervjuar ryssar på gatan.

Det enda som stödjer att Putin skulle ha stöd är att han har vunnit ett val som är fejkat och ingen oberoende får kontrollera. Det är inte heller många av det egna folket i Ryssland som tror på det liksom folk i övriga världen. Alla vet att det är en våldsdiktatur på samma sätt jag är övertygad om att alla, hur troende de än säger att de är, inte egentligen tror att det finns en gud på riktigt.
Citera
2024-11-14, 16:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Såvitt jag vet ligger både Nazareth och Betlehem i Palestina...
Oookeeej.... Anser du att Jerusalem också "ligger i Palestina", eller?

Tydligt på Wikipedia iaf: Bethlehem is a city in the Israeli-occupied West Bank of the State of Palestine
Så okej. Palestina, men israeliskt styre och israelisk bevakning. Så du har väl rätt i sak. Vi har båda rätt. Utan israelisk bevakning hade inte mycket varit kvar.
Citera
2024-11-14, 16:33
Medlem
Håller med 👍 Israel borde utvisa alla så kallade palestinier från både västbanken och gaza
Citera
2024-11-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Oookeeej.... Anser du att Jerusalem också "ligger i Palestina", eller?

Tydligt på Wikipedia iaf: Bethlehem is a city in the Israeli-occupied West Bank of the State of Palestine
Så okej. Palestina, men israeliskt styre och israelisk bevakning. Så du har väl rätt i sak. Vi har båda rätt. Utan israelisk bevakning hade inte mycket varit kvar.

Stämmer, Östra Jerusalem ligger i de jure (lagligt sett) staten Palestina, som Sverige har diplomatiska relationer med.
Citera
2024-11-14, 16:35
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Nu är ju inte dina hallucinationer av relevans för oss som utgår från den faktiskta verkligheten.

Att det är Iran som är problemet och inte Izraels ockupation och brott mot mänskligheten är en del av det izraeliska propagandanarrativet, och har varit så drygt 1 decennium. Innan dessa var det Irak innan dess Egypten. Enligt izraeliska propaganda är det alltid någon annans fel när dom mördar barn och ockuperar.

Jag håller inte dina åsikter som speciellt insiktsfulla

Det beror på att med jämna mellanrum så har alla omkringliggande arabiska stater försökt att utplåna Israel sedan det grundades.
Iran är inget undantag. Liksom Egypten har försökt i sex dagars kriget, liksom Hamas och Hizbollah.
Du begriper inte ... Du tror att om Israel släpper garden och samtidigt släpper in sina bödlar i falskt samförstånd så kommer det att ordna sig. Eller så är du helt enkelt för att radera ut Israel istället ?
I så fall har du rätt. Då har ju Israel definitivt en anledning att ta i med hårdhandskarna
Citera
2024-11-14, 17:52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargunge1
Nej. Det vara Romarna som hittade på namnet Palestina. Med andra ord Filistea. filiste'er var palestinier. Deras ursprung är inte svårt att spåra

Ja och du tror inte att de har legat med varandra under de tusen år som har gått sedan Romarrikets existens?

Palestinier faller under begreppet semiter idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in