Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
betydelsefull kristen plats i området . Vi pratar Jesu födelseplats, Jesu Golgata, grottan de la hans kropp i där han återuppstod. Det är fullt med kristen kultur i landet och pilgrimer gör vallfärder dit.

.
Jag medger, jag är inte så väldans insatt, men det var väl så också innan dagens Israel kom till ?
Citera
2024-11-14, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Israel.

Israel nämns i Bibeln flera gånger och judendomen fanns långt innan kristendomen och ännu längre innan islam.

.
Det lite lustiga är att dagens judar anser sig stamma från familjerna Judah och Benjamin, och under biblisk tidsera ville dessa två familjer inte vara tillsammans med de tio andra israeliska familjerna så de utropade sitt eget lilla land kallat Judea strax söder om var de tio andra familjerna hade sin bosättning.
Så småningom kom de tio israelitiska familjerna att skingra sig och assimilera med andra folk i området b.l.a filistéerna och vips blev dom palestinier
Citera
2024-11-14, 13:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jag medger, jag är inte så väldans insatt, men det var väl så också innan dagens Israel kom till ?
Jag diskuterade inte det. Jag diskuterade vad som skulle hända med kristna, historiska kulturskatter ifall området hade arabiskt styre.

Jfr. Talibanerna i Afghanistan 2001.
"Riv historiska statyer som hädar islam."
Bl a 3 Buddha-statyer i Bamiyan, varav en 53 m hög, uthuggen ur en klippa, tusenårig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...s-systematiskt

https://sak.se/ur-afghanistan-nytt/o...-standigt-hot/
Citera
2024-11-14, 13:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Det lite lustiga är att dagens judar anser sig stamma från familjerna Judah och Benjamin, och under biblisk tidsera ville dessa två familjer inte vara tillsammans med de tio andra israeliska familjerna så de utropade sitt eget lilla land kallat Judea strax söder om var de tio andra familjerna hade sin bosättning.
Så småningom kom de tio israelitiska familjerna att skingra sig och assimilera med andra folk i området b.l.a filistéerna och vips blev dom palestinier
Semiter allihop. Historien förklarar också varför de är ganska lika i utseendet, palestinier och Israeler.
Citera
2024-11-14, 13:50
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonCarlo
Vad har funnit längst Israel eller Palestina?

Vad kom först, judendomen eller islam?
Vilka var först i regionen, judarna eller muslimerna?
Vilka har under flera tusen år jagats bort från regionen, judarna eller muslimerna?
Hur många muslimska nationer finns det?
Hur många judiska nationer finns det?
Vilka har mest rätt till egen nation i regionen, judarna eller muslimerna?

Osv.
Citera
2024-11-14, 14:21
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaherrarebest
Källa på att judar måste utrotas enligt islam?

Koranen. Det här rör sig om allmänbildning när det gäller Islam. Jag kan inte textstyckenas nummer i huvudet. Men du kan göra en goggel på det och du kommer få många tusen svar där det hänvisas till mer exakt var det står i boken. Många av svaren kommer leda dig hit till FB. Jag såg senast för några dagar sen när någon skrev det här i någon tråd.

Citat:
Varför ska de gå med på en tvåstatslösning?

För att det är folk som levt i krig längre än vad nu levande individer har levt. Det gäller båda sidor och då måste man lägga undan det och rädda båda folken. Alltså ge båda folken plats att leva på. Israel har försökt det många gånger.

Men muslimerna har alltid dragit sig ur då själva freden går emot vad en muslim ska göra. De ska aldrig teckna avtal med judar och alltid utgå ifrån att judarna ska utrotas.

Därmed så ger man samtidigt Israel rätt att försvara sig till sista man och det är precis vad Israel alltid gjort. Muslimerna dödar långsamt oskyldiga judar i bussar som sprängs, raketer som skickas mot deras hus etc.

Nu efter extremt mycket tålamod från Israel så sätter de ned foten. Det finns nog inget land i världen som har visat ett sånt tålamod som Israel har visat. Men nu efter den mycket hemska och onda terroristattacken förra året så var det nog även för Israel. Jag förstår det.

Med tanke på att muslimerna tillämpar Islam vilket bara ger muslimerna en enda möjlighet och det är att de ska utrota judarna och ta hela landet Israel och göra till en muslimsk gyttja så blir Israel tvungna att försvara sig och sätta stopp för muslimska filosofin för gott. Det är vad de gör nu.

Citat:
Borde Ukraina också göra det?

Ukraina borde göra samma sak som Israel. Ryzzland är ett land som utan anledning attackerat ett fritt demokratiskt land där diktaturens mål är att "ta över" landet Ukraina. Därför borde Ukraina tänka som Israel och göra vad de måste för att sätta stopp för de hemska och onda trollen från Ryzzland.

Däremot så är Ukrainas uppgift på en svårighetsnivå tusen gånger högre än vad Israels uppgift ligger på. Så därför behöver vi i väst hjälpa till och stå upp för demokrati mot diktatur. En annan anledning är för att vi vet att diktaturen Ryzzland har för avsikt att förstöra Europa och USA också.

Detta är något som Ryzzland redan håller på med på en lägre nivå. Så varför ska vi vänta tills det blir rejält blodigt bland oskyldiga civila innan vi försvarar oss? När diktaturen ändå har satt igång så är det väl naturligt att även vi försvarar oss. Det gör vi just nu genom att hjälpa Ukraina. Deras gräns är också vår gräns.
Citera
2024-11-14, 14:24
Medlem
hedonismmms avatar
Det finns inget som kan rättfärdiga ett folkmord.
Citera
2024-11-14, 14:33
Medlem
Judgments avatar
Varifrån kommer denna kärlek till judar ifrån? Vad har judarna gjort för att goys ska skydda dom oavsett om det kostar dom livet? Det är till och med judarna som är ansvariga för att Sverige är fyllt med muslimer som ni hatar, ändå slickar ni deras rövar. Mycket konstigt beteende.

Eller är det en massa judar som skriver här på Flashback samtidigt som ni låtsas vara svenskar?

Oavsett vad så är det den sionistiska staten Israel som måste bort och ashkenazi-judarna kan flytta till någon obebodd ö långt ifrån övrig civilisation. Det hade varit det bästa för oss och för palestinierna.
Citera
2024-11-14, 14:56
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Snälla du. Om det inte vore för den israeliska gränsen så hade varendaste betydelsefull kristen plats i området bombats tillbaks till stenåldern av talibaner. Vi pratar Jesu födelseplats, Jesu Golgata, grottan de la hans kropp i där han återuppstod. Det är fullt med kristen kultur i landet och pilgrimer gör vallfärder dit.

Allt hade varit ett minne blott om området varit helt arabiskt.
Såvitt jag vet ligger både Nazareth och Betlehem i Palestina...
Citera
2024-11-14, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Koranen. Det här rör sig om allmänbildning när det gäller Islam. Jag kan inte textstyckenas nummer i huvudet. Men du kan göra en goggel på det och du kommer få många tusen svar där det hänvisas till mer exakt var det står i boken. Många av svaren kommer leda dig hit till FB. Jag såg senast för några dagar sen när någon skrev det här i någon tråd.

För att det är folk som levt i krig längre än vad nu levande individer har levt. Det gäller båda sidor och då måste man lägga undan det och rädda båda folken. Alltså ge båda folken plats att leva på. Israel har försökt det många gånger.

Men muslimerna har alltid dragit sig ur då själva freden går emot vad en muslim ska göra. De ska aldrig teckna avtal med judar och alltid utgå ifrån att judarna ska utrotas.

Därmed så ger man samtidigt Israel rätt att försvara sig till sista man och det är precis vad Israel alltid gjort. Muslimerna dödar långsamt oskyldiga judar i bussar som sprängs, raketer som skickas mot deras hus etc.

Nu efter extremt mycket tålamod från Israel så sätter de ned foten. Det finns nog inget land i världen som har visat ett sånt tålamod som Israel har visat. Men nu efter den mycket hemska och onda terroristattacken förra året så var det nog även för Israel. Jag förstår det.

Med tanke på att muslimerna tillämpar Islam vilket bara ger muslimerna en enda möjlighet och det är att de ska utrota judarna och ta hela landet Israel och göra till en muslimsk gyttja så blir Israel tvungna att försvara sig och sätta stopp för muslimska filosofin för gott. Det är vad de gör nu.

Ukraina borde göra samma sak som Israel. Ryzzland är ett land som utan anledning attackerat ett fritt demokratiskt land där diktaturens mål är att "ta över" landet Ukraina. Därför borde Ukraina tänka som Israel och göra vad de måste för att sätta stopp för de hemska och onda trollen från Ryzzland.

Däremot så är Ukrainas uppgift på en svårighetsnivå tusen gånger högre än vad Israels uppgift ligger på. Så därför behöver vi i väst hjälpa till och stå upp för demokrati mot diktatur. En annan anledning är för att vi vet att diktaturen Ryzzland har för avsikt att förstöra Europa och USA också.

Detta är något som Ryzzland redan håller på med på en lägre nivå. Så varför ska vi vänta tills det blir rejält blodigt bland oskyldiga civila innan vi försvarar oss? När diktaturen ändå har satt igång så är det väl naturligt att även vi försvarar oss. Det gör vi just nu genom att hjälpa Ukraina. Deras gräns är också vår gräns.
Påstår du något får du såklart skriva var det kommer ifrån samt vers.
Detta vet du.

Så om Ukraina kriget mot Ryssland i 100 år, ska de då gå med om en tvåstatslösning?
Citera
2024-11-14, 15:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Påstår du något får du såklart skriva var det kommer ifrån samt vers.
Detta vet du.

Det finns naturligtvis gränser. Hävdar jag att chokladglass är brun så behöver jag inte länka källa på det eftersom det räknas som allmänbildning. Vissa som saknar modern utbildning kan givetvis halka efter. Samma gäller för detta. Men visst, här är en snabb hänvisning till direkt text och för att förstå mer så måste du givetvis läsa mer av texten. Men den finns där att finna i källan.

https://sunnah.com/bukhari:2926

Bara att gotta dig. Det är en mycket hemsk och ond text så bli inte allt för bedrövad.

Citat:
Så om Ukraina kriget mot Ryssland i 100 år, ska de då gå med om en tvåstatslösning?

Det finns redan en tvåstatslösning när det gäller Ukraina och Ryzzland. En gräns som är internationellt erkänd mellan två suveräna stater.

Det går inte att jämföra med

EDIT: Men visst, om kriget pågår i 100 år så är jag med på att det som händer idag inte är speciellt relevant för hur framtidens människor ska få slut på ett meningslöst krig. Då kan andra saker gälla. Självklart, det är bara sunt förnuft.
Senast redigerad av kalkryggar 2024-11-14 kl. 15:15.
Citera
2024-11-14, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det finns naturligtvis gränser. Hävdar jag att chokladglass är brun så behöver jag inte länka källa på det eftersom det räknas som allmänbildning. Vissa som saknar modern utbildning kan givetvis halka efter. Samma gäller för detta. Men visst, här är en snabb hänvisning till direkt text och för att förstå mer så måste du givetvis läsa mer av texten. Men den finns där att finna i källan.

https://sunnah.com/bukhari:2926

Bara att gotta dig. Det är en mycket hemsk och ond text så bli inte allt för bedrövad.

Det finns redan en tvåstatslösning när det gäller Ukraina och Ryzzland. En gräns som är internationellt erkänd mellan två suveräna stater.

Det går inte att jämföra med
Det där är väl en hadith, alltså en tolkning av en imam om vad som kommer att ske när jorden håller på att ta slut?

Du vet ju inte ens vad du pratar om?

Var är tvåstatslösningen? Menar du nya ryssland?

Du är väldigt partisk. Okej för israel att kriga och ta över land samtidigt som ryssland inte kan göra samma? Intressant.

Varför skriver du också som du gör? med zz och sånt? Tror du att du framstår som trovärdig, seriös person?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in