Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 17:49
Medlem
PalmeKillers avatar
Först en förklaring vad cunt är för något :

Ordet "cunt" är ett mycket grovt och stötande uttryck på engelska. Det används oftast som en förolämpning och anses vara ett av de mest kränkande orden man kan använda i det engelska språket.

Betydelser:
Anatomisk betydelse: Ursprungligen är det ett vulgärt ord för det kvinnliga könsorganet.
Förolämpning: Det används ofta som ett nedsättande ord för att beskriva en person (ofta någon som uppfattas som elak eller otrevlig), särskilt i brittisk engelska. Det är dock mycket stötande och bör undvikas i de flesta sammanhang.

Regionala skillnader:
  • Storbritannien, Australien och Nya Zeeland: Ordet kan användas mer liberalt i vardagligt språk, ibland till och med i ett vänskapligt tonfall mellan nära vänner. Det är dock fortfarande mycket kontroversiellt beroende på sammanhanget.
  • USA: Anses vara extremt kränkande och bör undvikas helt, eftersom det kan uppfattas som mycket mer förolämpande än i andra engelsktalande länder.

En reklampkampanj för kosttillskott från Elixir Pharma, som synts i Stockholms tunnelbana och på spårvagnar i Göteborg, har fått kritik från Reklamombudsmannen (RO). Kampanjen använder ordet ”cunt” och innehåller en bild på en kvinna med en blombukett som täcker hennes underliv, med texten ”Kaos där nere? You can cunt on us.” Detta har upprört flera konsumenter, inklusive en engelsklärare som anser ordet vara extremt stötande. RO:s opinionsnämnd bedömer att kampanjen är olämplig då ordet anses som en grov svordom som kan väcka anstöt, särskilt i offentliga miljöer.

Elixir Pharma försvarar reklamen som en medveten ordlek för att bryta tabun kring kvinnors hälsa och hävdar att syftet var att normalisera diskussioner om kvinnokroppen. SL, som ansvarar för reklamen i tunnelbanan via Clear Channel, erkänner att det var olyckligt att kampanjen släpptes igenom utan närmare granskning och ser kritiken från RO som en lärdom inför framtiden. Kampanjen togs ner efter några veckor.

https://www.dn.se/sverige/reklam-i-s...nses-stotande/
Citera
Igår, 17:53
Medlem
kalkryggars avatar
En välgjord och artikulerad trådstart. Men tyvärr så han någon annan klåpare före:
(FB) ”Kaos där nere i underlivet?" reklam i SL-trafiken (2024-11-14)

Låt oss hålla tummen för att ditt inlägg inte bara slängs bort utan klistras in i befintlig tråd.
Citera
Igår, 18:02
Medlem
sommarlovs avatar
Otroligt löjligt, ska alla som heter Dick behöva byta namn?
Citera
Igår, 18:10
Medlem
Crabbofixs avatar
håller med om att det är ett grovt ord, ett av dom grövsta och det har ingenting i det offentliga rummet att göra.

vilken urbota idiotisk reklamkampanj.
Citera
Igår, 18:25
Medlem
Riddarhusets avatar
Det var en tjockskallig reklamkampanj.
Har inte reklammakare och marknadschefer bättre språköra lär de inte nå sina kunder med sina budskap.
Eller också får kampanjen ordentlig dragkraft av media och blir en hit då majoriteten inte bryr sig nämnvärt utan anser det vara en kul, bagatellartad fadäs?
Citera
Igår, 18:30
Medlem
Varför ska det ens vara på engelska i en svensk reklam?
Citera
Igår, 18:47
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
En reklamkampanj som utnyttjar wokeismen. Effektivt, men vad handlar diskussionen om?
Citera
Igår, 20:10
Medlem
pn222jws avatar
En snackis...och en reklam-stjärna är född. (Eller?)
Citera
Igår, 20:34
Medlem
dwgs avatar
Nu bor vi i Sverige så engelsk svordomar kan användas

Folk som tar åt sig
Citera
Igår, 21:34
Medlem
erik.otuktssons avatar
Så skitnödigt. Jag var ett år i Australien på Work & Holiday-visum när jag var 21-22 någonting. Tjejen jag dejtade där var inhemsk, och hennes farsa inledde första samtalet typ såhär: "g'day, mate, so you're the cunt who's seeing me daughter?" med skämtsam ton. De kallar varandra för cunt i nära nog alla sociala sammanhang.

Jävligt härligt land, skulle försökt fixa medborgarskap. Topp 3 av mitt livs sämre beslut, om jag ska vara ärlig.
Citera
Igår, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Så skitnödigt. Jag var ett år i Australien på Work & Holiday-visum när jag var 21-22 någonting. Tjejen jag dejtade där var inhemsk, och hennes farsa inledde första samtalet typ såhär: "g'day, mate, so you're the cunt who's seeing me daughter?" med skämtsam ton. De kallar varandra för cunt i nära nog alla sociala sammanhang.

Jävligt härligt land, skulle försökt fixa medborgarskap. Topp 3 av mitt livs sämre beslut, om jag ska vara ärlig.
Vad var så dåligt med Australien?
Citera
Igår, 23:35
Medlem
erik.otuktssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Vad var så dåligt med Australien?

Att mitt visum löpte ut utan att jag ansträngde mig för att erhålla medborgarskap. Kan inte för mitt liv förstå hur du kunde läsa mitt inlägg och på något sätt få det till att jag riktar kritik mot Australien.
Jag anser att det är ett på alla sätt bättre land än Sverige. Klimatet, folket, naturen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in