Citat:
Ursprungligen postat av
bergsturk
Att interagera med det gamla systemet skulle kräva en av två saker:
- Att det nya systemet interagerar direkt med den gamla databasen.
- Att det gamla och det nya systemet interagerar via API:er.
Grundproblemet är att det är olika leverantörer. Ingen leverantör delar sin kod, i bästa fall kan databas ligga frikopplad men det är inget man ska räkna med, en annan leverantör vill ändå inte ha den andres struktur så den .är oönskad
Vad man kan räkna med är formaterad exportdata att importera.
Normalt är att man kör parallellt under uppstart för att dels träna men också testa av under en period.
Sen om det är utveckling som ska till så är det magstarkt av en myndighet att kräva att leverantör 2 ska kopiera leverantör 1:s system, LOU gör att såna här udda situationer uppstår när ett till synes lägre jämnförelse pris skapar en enormt omställningskrav och efterarbete som blåser budgeten genom taket. Att inprisa det i förhand skulle vara orättvist mot leverantörerna som kämpar.
Finns bra saker med LOU men långt många fler dåliga saker, det här är en av de. Hög nivå av korruption. Dyra växlingar av system. Upphandlare dikterar egenmäktigt vad som ska levereras, sånt skapar inga bra system, bara snabba minimum lösningar. osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
bergsturk
Om man bortser från den raljanta tonen -- jag skulle inte ha något emot att utveckla ett journalsystem, jag har utvecklat enormt avancerade men enormt tråkiga backofficesystem -- så behövs det inte några Spotify/Google/AI-toppkrafter för att utveckla denna typ av system. Det här är enkel CRUD, fast i stor skala och med tuffa rättighetskrav.
Fast förvisso ser jag inte mig själv som en "begåvad" utvecklare, så du kanske har rätt.
Nje, du får tänka 100 isolerade gränsnitt om det ska bli bra, en för varje roll och behov, anpassat för just de steg de behöver ta, att skicka in de via nått generellt är upplagt för fel och missnöje.
Varje gränsnitt bearbetar viss del av datan, plus 100 bakgrundsprocesser som bearbetar data baserad på event.
Inget avancerat eg, varje steg är rätt enkelt. Crud med en rejäl låda framför lagringen och sen lättbyggt flöde för varje roll och bakgrundsprocess. Bäst hanterat med microtjänster och apier om drift ska ligga externt, annars ett tråkigt desktop program om man vill ha gränssnitten lokalt, men då får man pumpa in miljoner i indisk IT support också med tanke på hur instabil windows stundtals beter sig.
Millenium verkar använda synteser för att tolka journalanteckningar för att skapa actions. Tanken är förmodligen god om det var ett annat typ av system, tid och plats där utrymme till fel har en rätt hög acceptabel nivå.
Men här är det rakt ut sagt idiotiskt, är sista ställen man tummar på säkerhet. Har inte läst upphandlingsdokumentet men det skulle inte förvåna mig om det var ett krav från regionen att det skulle utformas så, från en brainstorming session bland arbetsgruppen så var det nån har läst om text-scanning i en facebook länk och känt sig stolt med kläcka det som ide för att visa att man bidrar och ingen hade djupare förståelse i vad som är olämpligt i det, så det kom med som krav som oracle sen var tvungen uppfylla. Jag ser framför mig utvecklarna på oracle som kämpar med att försöka driftsäkert nått som är nästintill omöjligt och timmarna räknas upp.