Citat:
Ursprungligen postat av
Saviland
Jag har inte haft de problem med utvecklingssamtal som du har haft, så jag antar att det är olika hur lärarna gör. Det är uppenbarligen inget krav från arbetsgivaren att de ska stanna efter arbetstid och ha utvecklingssamtal, och därför gör väl lärare olika. Jag kan samtidigt inte förstå att det är ett sådant oerhört problem att komma någon tid under dagen, det är ju ett tillfälle per termin. Det är inte som att tandläkaren eller olika läkarmottagningar, systembolaget, försäkringskassan, eller egentligen någon annan enhet har öppet kvällstid för att anpassa sig till vuxna människors arbetstider. Av någon anledning verkar en del tycka att skolan däremot ska ställa upp på allt, den inställningen är för mig lite underlig.
Nej, jag har inget låtsasjobb, vad nu det är för arbeten du syftar på, men jag har heller inte ett jobb där jag inte kan komma ifrån en timme då och då om det krävs, eller där jag behöver beordras att jobba över med hänvisning till att blidka kunder eller liknande. Jag sköter min egen arbetstid och arbetsbörda, och på de flesta arbetsplatser är det inte så att man förväntas jobba kväll lite när som helst. En variant gällande just lärarjobbet hade isåfall varit att ha det i lärarens arbetsbeskrivning som ett krav för att få arbeta på skolan, men så är det uppenbarligen inte.
Det blir inte bara "någon timme" om det är en bit dit och man åker kommunalt. Det finns till och med människor som pendlar från en stad till en annan (typ mellan Stockholm och Norrköping) varje dag, även om du aldrig har hört talas om det. Och barnen går då i skola nära hemmet, och inte nära mammas eller pappas jobb i den andra staden. Och sedan ligger skolan vanligen inte precis vid resecentrum, utan sedan måste man vidare med buss - och sedan samma väg tillbaka till resecentrum igen, och så tåget tillbaka till arbetsstaden, och sedan buss igen därifrån till jobbet. Kan lätt ta 3-4 h. sammanlagt.
Försäkringskassan har öppet till 19 en kväll i veckan, här där jag bor i alla fall. Butiker (i alla fall de stora kedjorna) har öppet till 19 måndag till fredag och även några timmar lördagar och ofta även söndagar idag, Systembolaget har det åtminstone torsdag-fredag + 10-15 lördagar där jag bor. Och Systembolaget var egentligen ett dåligt exempel, eftersom hela deras syfte är att göra alkohol mer svåråtkomligt för folk, för att minska alkoholskadorna i samhället. Medan detta (svåråtkomlighet) inte borde vara skolors policy gentemot föräldrar...
Den enda verksamhet jag känner till som är lika svåråtkomlig för kunderna som skolan, är bankerna... "Vad i helvete gör de på banken efter tre...", som det heter i kupletten.
Låtsasjobb = typ daglig verksamhet, sysselsättningsplatser, Hantverkshuset...