Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
Idag, 15:53
Medlem
Det är nog tuffare ju lägre ner i åldrarna man undervisar. Sen är det såklart mycket mer anträngande ju större andel babbar som går på skolan.

I en svensk gymnasieskola är det ganska slappt. På lågstadiet tryter resurserna och eftersom allt större andel av barnen idag har någon diagnos eller hur som helst är mer dysfunktionella kan det vara riktigt svårt att mäkta med.

Jag har haft jobb som lärare på olika typer av skolor och allt från lågstadiet till högstadiet samt gymnasiet.

Är man strukturerad och bekväm med sitt ämne på gymnasiet och inte har några eller allt för många kaosbabbar så är det riktigt lugnt och med tidiga dagar. Första året är mest att göra men sen har man ju sina planeringar som man kan köra.

En lärare har ca 11 veckors betald semester per år.

Fortfarande är det sjunkande intresse att jobba som lärare, just på grund av alla kaos babbar som inte kan bete sig som människor.
Citera
Idag, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qh
I många år har det cirkulerat en myt om att lärare är överansträngda, blir utbrända, och inte hinner med allt som läggs på oss. Det är rent nonsens. Jag är inne på mitt femte år som lärare på en kommunal grundskola, och det är extremt slappt, nästan lika slappt som lärarlinjen var. Det hävdas att arbetsdagen är 9 timmar, vilket ska motivera alla lediga dagar under året. Det stämmer inte alls, arbetsdagen är cirka 6 timmar, sedan hävdas det att man behöver planera lektioner på kvällen när man är hemma, men det hinner man utan problem på de 6 timmar man är på plats, dessutom gör man samma sak år efter år.

Det finns också massor med kringpersonal som gör allt det där extra som alla andra lärare klagar på. Det finns kuratorer och annan personal inom elevhälsa som tar nästan allt som har med svåra elever att göra. Man kan också komma undan med att i princip inte göra sitt jobb hur länge som helst innan det uppdagas. Det är vanligt att hålla lektioner som är rent trams och tidsfördriv, som inte leder någonvart. De enda kontrollmekanismerna är statliga myndigheter så som Skolinspektionen, men även om de kommer på missförhållanden så leder det ingen vart om det inte är extremt allvarligt. Det är i princip omöjligt att få sparken.

Det jag inte förstår är var denna myten kommer ifrån, och varför den fick fäste. När jag gick lärarlinjen så hörde jag konstant hur tufft det skulle vara att jobba som lärare.

Läge höja dig då.
Är bedrövliga latmaskar som dig som är ett delproblem av det degenererade kaossamhälle vi har idag.
Citera
Idag, 16:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saviland
Jag har inte haft de problem med utvecklingssamtal som du har haft, så jag antar att det är olika hur lärarna gör. Det är uppenbarligen inget krav från arbetsgivaren att de ska stanna efter arbetstid och ha utvecklingssamtal, och därför gör väl lärare olika. Jag kan samtidigt inte förstå att det är ett sådant oerhört problem att komma någon tid under dagen, det är ju ett tillfälle per termin. Det är inte som att tandläkaren eller olika läkarmottagningar, systembolaget, försäkringskassan, eller egentligen någon annan enhet har öppet kvällstid för att anpassa sig till vuxna människors arbetstider. Av någon anledning verkar en del tycka att skolan däremot ska ställa upp på allt, den inställningen är för mig lite underlig.

Nej, jag har inget låtsasjobb, vad nu det är för arbeten du syftar på, men jag har heller inte ett jobb där jag inte kan komma ifrån en timme då och då om det krävs, eller där jag behöver beordras att jobba över med hänvisning till att blidka kunder eller liknande. Jag sköter min egen arbetstid och arbetsbörda, och på de flesta arbetsplatser är det inte så att man förväntas jobba kväll lite när som helst. En variant gällande just lärarjobbet hade isåfall varit att ha det i lärarens arbetsbeskrivning som ett krav för att få arbeta på skolan, men så är det uppenbarligen inte.

Det blir inte bara "någon timme" om det är en bit dit och man åker kommunalt. Det finns till och med människor som pendlar från en stad till en annan (typ mellan Stockholm och Norrköping) varje dag, även om du aldrig har hört talas om det. Och barnen går då i skola nära hemmet, och inte nära mammas eller pappas jobb i den andra staden. Och sedan ligger skolan vanligen inte precis vid resecentrum, utan sedan måste man vidare med buss - och sedan samma väg tillbaka till resecentrum igen, och så tåget tillbaka till arbetsstaden, och sedan buss igen därifrån till jobbet. Kan lätt ta 3-4 h. sammanlagt.

Försäkringskassan har öppet till 19 en kväll i veckan, här där jag bor i alla fall. Butiker (i alla fall de stora kedjorna) har öppet till 19 måndag till fredag och även några timmar lördagar och ofta även söndagar idag, Systembolaget har det åtminstone torsdag-fredag + 10-15 lördagar där jag bor. Och Systembolaget var egentligen ett dåligt exempel, eftersom hela deras syfte är att göra alkohol mer svåråtkomligt för folk, för att minska alkoholskadorna i samhället. Medan detta (svåråtkomlighet) inte borde vara skolors policy gentemot föräldrar...

Den enda verksamhet jag känner till som är lika svåråtkomlig för kunderna som skolan, är bankerna... "Vad i helvete gör de på banken efter tre...", som det heter i kupletten.

Låtsasjobb = typ daglig verksamhet, sysselsättningsplatser, Hantverkshuset...
Senast redigerad av Merwinna Idag kl. 16:09.
Citera
Idag, 16:22
Medlem
Citat:
I många år har det cirkulerat en myt om att lärare är överansträngda, blir utbrända, och inte hinner med allt som läggs på oss. Det är rent nonsens. Jag är inne på mitt femte år som lärare på en kommunal grundskola, och det är extremt slappt, nästan lika slappt som lärarlinjen var. Det hävdas att arbetsdagen är 9 timmar, vilket ska motivera alla lediga dagar under året. Det stämmer inte alls, arbetsdagen är cirka 6 timmar, sedan hävdas det att man behöver planera lektioner på kvällen när man är hemma, men det hinner man utan problem på de 6 timmar man är på plats, dessutom gör man samma sak år efter år.

Det finns också massor med kringpersonal som gör allt det där extra som alla andra lärare klagar på. Det finns kuratorer och annan personal inom elevhälsa som tar nästan allt som har med svåra elever att göra. Man kan också komma undan med att i princip inte göra sitt jobb hur länge som helst innan det uppdagas. Det är vanligt att hålla lektioner som är rent trams och tidsfördriv, som inte leder någonvart. De enda kontrollmekanismerna är statliga myndigheter så som Skolinspektionen, men även om de kommer på missförhållanden så leder det ingen vart om det inte är extremt allvarligt. Det är i princip omöjligt att få sparken.

Det jag inte förstår är var denna myten kommer ifrån, och varför den fick fäste. När jag gick lärarlinjen så hörde jag konstant hur tufft det skulle vara att jobba som lärare.

Nej, du är ingen utbildad lärare. Du kanske i viss mån är någon lärarvikarie utan ansvar. Till att börja med har man fortfarande idag ferieanställning som lärare. Under det avtalet har du mellan 5-8 timmars ramtid per dag, sedan förväntas du arbeta i snitt 2 timmar till i förtroende varje dag. Under ramtiden, som skall arbetas på arbetsplatsen, utgör 90% av tiden av undervisning, resten utgörs av möten, planering, utvärdering, kontakter med föräldrar osv.
Det finns oftast ingen tid för dokumentation inom ramtiden, dvs all elevdokumentation, utredningar osv. Dessa saker får man antingen ta hem och göra på sin förtroendetid eller växla arbetsuppgifter där man dokumenterar i skolan och planerar och utvärderar hemma. All fri arbetstid går åt till att korsförhöra varför Kalle slog Stina med en spade, att rastvakta när fritidspersonalen är sjuk, gå in och undervisa när en lärarkollega är sjuk osv.

Jag kan lova dig att ingen i elevhälsan kommer att springa ut och stoppa bråk på skolgården. Bråk som sedan dessutom förs in i klassrummet och måste tas upp till diskussion i klassen. Ingen i elevhälsan kommer att anpassa dina lektioner efter specifika elever. Elevhälsan gör ingenting mer än att vara i bakgrunden för huvudmannens räkning. Det är DU som lärare som får sitta där i korridoren med en ledsen elev.
Citera
Idag, 16:32
Medlem
Det är väl bara att gratulera TS som har sin modell och att den funkar. Helt otroligt är det inte heller beroende på elevunderlag osv men det är såklart ingen representativ bild för läraryrket i stort.

TS - se upp bara så du inte tappar motivationen - låter inte helt engagerande i längden.
Citera
Idag, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morbidia
Har haft barn i samma låg och mellanstadieskola i nästan 10 år. Skolan börjar kl 8:30 varje dag. Jag lämnar 8:20 Lärarna kommer i sina bilar samtidigt. Hämtar barnen vid skolans slut senast kl 15, några dagar ett par timmar tidigare. Lärarna åker hem samtidigt som barnen. För att få ihop dom där 45 timmarna varje vecka krävs det nästan 2 fulla 8 timmarsdagar. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att det inte läggs ner så mycket arbetstid hemma.

Lägg till 1 APT-kväll i veckan, där du arbetar till klockan 21. Sedan lägger du till perioder med utvecklingssamtal, där du då arbetar alla dagar till klockan 21. Sedan lägger du till föräldramöten och ibland onödiga möten med elevhälsan. Sedan har vi dessa obokade möten med föräldrar som "bara ska prata", som lätt fortlöper i över en timme.

Lärare med ferieanställning har fortfarande omkring 35 timmar i ramtid. Sedan har de 10 timmar i förtroendetid.
Så, det är givet att man ibland ser ut att gå hem klockan 14 någon fredag eller annan dag efter sista lektionen. För annars arbetar du övertid.
Citera
Idag, 17:24
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
dessutom gör man samma sak år efter år.

Det här... Vill du inget med din existens?

Bara göra samma sak, år efter år... haha omg
Citera
Idag, 17:34
Medlem
Jannebigplays avatar
Självfallet trollar TS. Säg nu att det är som TS säger, då kan jag lova er att föräldrar hade kontaktat skolledningen direkt och frågat varför deras lilla gunstling inte får lära sig saker. Barn pratar nämligen hemma med sina föräldrar. Sedan så har det lyfts i tråden redan men jag skriver det igen. Lärare har idag 35 timmar arbetsförlagd tid vilket gör (beroende på skola) att vi måste vara på plats även om vi inte har några lektioner eller arbetslagsmöten eller apt. All denna dötid (planeringstid) äts oftast tyvärr upp av andra möten eller onödig dokumentation. Säg att jag märker att lilla Kalle på högstadiet har svårt att läsa och skriva? Är det bara för mig då att prata med specialläraren som ordnar lite extraträning? Svar nej. Då ska det fyllas i extra anpassningar, det ska intensifieras extra anpassningar, det ska göras en pedagogisk kartläggning där samtlig kringpersonal ska få berätta sin syn på saken, det ska ske möten med vårdnadshavare och elev, sedan ska det ske möten med elevhälsa om ett åtgärdsprogram ska skrivas, sedan möten om åtgärdsprogrammet. Osv, osv. Sedan ska allt detta utvärderas. Och det är EN!!! elev. Sen ska det skrivas omdömen, det ska skrivas kränkningsanmälningar, etc, etc.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in