• 1
  • 2
2024-11-15, 03:32
Medlem
jontebojs avatar
Tja!

Då min 8 år gamla burk nyss fick en stroke och inte längre fungerar så är jag nu tyvärr tvungen att införskaffa mig en ny dator. Jag gissar att det är hårddisken som fått skrivarfel eller något sådant för Windows vägrar att starta och får bluescreen vad jag än gör, och ja jag har gjort allt i min makt för att försöka åtgärda det men icke.

Visst, jag har ghost kopior på min C: disk men även om jag skulle köpa en ny disk och uppgradera komponenterna till vad moderkortet klarar av så är det ändå inte lönsamt och jag skulle fortfarande sitta med ren obsolet skit. Då känns det liksom bättre att ta detta tillfälle i akt och ändå passa på att uppgradera.

Drog in på Inet för att kika på priser numera och jag tappade nästan hakan över hur dyra gamingdatorer har blivit . Denna burk från ca 2016 kostade mig då ca 12k kanske medans nu ser jag att de flesta kostar typ det dubbla och jag känner att jag har inte ekonomin för att betala fulla priset just nu så jag ser inget annat alternativ än att delbetala.

Jag har inte så mycket pengar och har en oerhört låg inkomst. Varför har jag inte uppgraderat förräns nu? Long story short är att jag tappade intresset för gaming ett ganska bra tag och spelade ingenting på många år och när jag kom tillbaka så märkte jag att burken fortfarande pallade de flesta spelen även om jag tvingade spela på low settings i typ alla spel.

Jag vill inte sitta och vänta i typ ett halvår på att kunna spela någonting igen utan jag vill ha en ny dator nu. Dessutom så behöver jag en av många personliga skäl. Vill kunna spela men det behöver inte vara en värsting med RTX 4090 eller Ryzen 9. Den datorn jag var intresserad av har delbetalning på 36 månader med en kostnad på ca 900 i månaden och jag känner att det är för mycket och jag har förmodlingen inte råd med det då jag har kass ekonomi just nu.

Alternativet är väl ett rötet jävla budget kort 4060 eller 3060 vilket jag inte har lust med men samtidigt så är månadskostnaden avsevärt mycket lägre, visst. Jag kommer kunna spela de senaste spelen med dessa kort men det hade varit mycket roligare att kunna spela på lite högre grafik settings än low/med och jag gissar väl att jag kan uppgradera det senare.

Dilemma det här. Vet inte hur jag ska göra riktigt, samtidigt så vet jag att avbetalning av en dator förmodligen inte är särskilt smart eller värt det då en dator som bekant är en usel jävla investering då en dator tappar i värde oerhört snabbt precis som bilar.
Senast redigerad av jonteboj 2024-11-15 kl. 03:41.
Citera
2024-11-15, 04:50
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Tja!

Då min 8 år gamla burk nyss fick en stroke och inte längre fungerar så är jag nu tyvärr tvungen att införskaffa mig en ny dator. Jag gissar att det är hårddisken som fått skrivarfel eller något sådant för Windows vägrar att starta och får bluescreen vad jag än gör, och ja jag har gjort allt i min makt för att försöka åtgärda det men icke.

Visst, jag har ghost kopior på min C: disk men även om jag skulle köpa en ny disk och uppgradera komponenterna till vad moderkortet klarar av så är det ändå inte lönsamt och jag skulle fortfarande sitta med ren obsolet skit. Då känns det liksom bättre att ta detta tillfälle i akt och ändå passa på att uppgradera.

Drog in på Inet för att kika på priser numera och jag tappade nästan hakan över hur dyra gamingdatorer har blivit . Denna burk från ca 2016 kostade mig då ca 12k kanske medans nu ser jag att de flesta kostar typ det dubbla och jag känner att jag har inte ekonomin för att betala fulla priset just nu så jag ser inget annat alternativ än att delbetala.

Jag har inte så mycket pengar och har en oerhört låg inkomst. Varför har jag inte uppgraderat förräns nu? Long story short är att jag tappade intresset för gaming ett ganska bra tag och spelade ingenting på många år och när jag kom tillbaka så märkte jag att burken fortfarande pallade de flesta spelen även om jag tvingade spela på low settings i typ alla spel.

Jag vill inte sitta och vänta i typ ett halvår på att kunna spela någonting igen utan jag vill ha en ny dator nu. Dessutom så behöver jag en av många personliga skäl. Vill kunna spela men det behöver inte vara en värsting med RTX 4090 eller Ryzen 9. Den datorn jag var intresserad av har delbetalning på 36 månader med en kostnad på ca 900 i månaden och jag känner att det är för mycket och jag har förmodlingen inte råd med det då jag har kass ekonomi just nu.

Alternativet är väl ett rötet jävla budget kort 4060 eller 3060 vilket jag inte har lust med men samtidigt så är månadskostnaden avsevärt mycket lägre, visst. Jag kommer kunna spela de senaste spelen med dessa kort men det hade varit mycket roligare att kunna spela på lite högre grafik settings än low/med och jag gissar väl att jag kan uppgradera det senare.

Dilemma det här. Vet inte hur jag ska göra riktigt, samtidigt så vet jag att avbetalning av en dator förmodligen inte är särskilt smart eller värt det då en dator som bekant är en usel jävla investering då en dator tappar i värde oerhört snabbt precis som bilar.

Du kan inte dra in lite extrapengar på något vis?
Många behöver hjälp att byta hjul i dessa tider, kan du sånt?
Eller erbjud några andra tjänster i lokala gruppen på fejjan eller sätt upp en lapp i närbutiken.
Sälja av något? Gå runt och peka o räkna, man har oftast mycket skit man inte behöver.

För precis som du själv redan varit inne på, avbetalning är ett oerhört dåligt och dyrt alternativ.
Citera
2024-11-15, 06:39
Medlem
Det bästa är att köpa delarna för sig, kanske få något bundle pris på moderkort + CPU + Ram.

Svarta veckan, månaden, eller vad det är nu för tiden, är här. Kan säkert få hög prestanda för billiga pengar.
Att montera ihop allt är enkelt, det som kan vara svårt för en nybörjare är att få det snyggt, med alla kablar.

Om det är mest till spel så skulle jag titta på något med Ryzen 7800x3d. Beroende på upplösningen på skärmen så kan jag inte rakt av rekommendera ett grafikkort, det är enorm skillnad på 1080p och 4K.

Dom mest prisvärda mid-range korten får du från AMD, om inte raytraycing är något du bryr dig så mycket om.
Det ända prisvärda kortet i 40-klassen är just 4090.
Jag har en själv, men skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en för bara spel.

Du kan säkert få ihop något för runt 15K som håller flera år. Men undvik 4060, om du inte får det mer eller mindre gratis.
Citera
2024-11-15, 08:27
Medlem
-Fake-News-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Tja!

Att vara fattig men ändå inte nöja sig med 4060 är smått efterblivet. Gå du och köp en dator för +30k och ta den på avbetalning. Du förtjänar skit.
Citera
2024-11-15, 09:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
NEJ, NEJ och åter NEJ, du ska inte ta en dator på avbetalning.
Du har pissig ekonomi och har tyvärr inte råd med en dator. Se till att ordna upp din ekonomi först genom att göra annat än att sitta och spela och när den är bättre och du byggt upp en buffert, då kan du löpa dig en ny dator.

Om det nu är som du tror, din hårddisk som givit upp, köp en ny för 500kr och du kan köra vidare med det du har.
Citera
2024-11-15, 09:34
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
NEJ, NEJ och åter NEJ, du ska inte ta en dator på avbetalning.
Du har pissig ekonomi och har tyvärr inte råd med en dator. Se till att ordna upp din ekonomi först genom att göra annat än att sitta och spela och när den är bättre och du byggt upp en buffert, då kan du löpa dig en ny dator.

Om det nu är som du tror, din hårddisk som givit upp, köp en ny för 500kr och du kan köra vidare med det du har.

Har köpt mycket på avbetalning genom åren, ogillar att lägga alla pengar på en gång, tex köpte jag min PS5 på avbetalning under 12 månader, märktes ju knappt i plånboken jämfört med att lägga ut 7000kr på en gång. Men jag vet inte vad TS har för ekonomi och in samt utgifter varje månad.

Lever man redan på marginalen och har få kronor över så är det ju inget att rekommendera, men troligen kommer han aldrig kunna spara ihop till en ny dator. Men det finns ju många bra begagnade prylar också.

Att köpa i lösa delar, då kommer det väl ta 2 år innan han lyckats spara ihop till datorn
Citera
2024-11-15, 11:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Har köpt mycket på avbetalning genom åren, ogillar att lägga alla pengar på en gång, tex köpte jag min PS5 på avbetalning under 12 månader, märktes ju knappt i plånboken jämfört med att lägga ut 7000kr på en gång. Men jag vet inte vad TS har för ekonomi och in samt utgifter varje månad.

Lever man redan på marginalen och har få kronor över så är det ju inget att rekommendera, men troligen kommer han aldrig kunna spara ihop till en ny dator. Men det finns ju många bra begagnade prylar också.

Att köpa i lösa delar, då kommer det väl ta 2 år innan han lyckats spara ihop till datorn

Låter somTS har riktigt taskig ekonomi då 900kr/mån gjorde att det skulle gå back.
Om nu TS istället skaffar sig ett extrajobb och lägger den tiden som han i vanliga fall lägger på spelandet så kommer en ny dator för 15000kr inte vara några problem om tre månader.

Hur du gör är din ensak men jag håller mig borta från avbetalningar och ser istället till att ha en ordentlig buffert på kontot som hela tiden ökar och jag kan köpa det jag vill ha och behöver.
Citera
2024-11-15, 11:58
Medlem
Du har antagligen den ekonomi du förtjänar.
Citera
2024-11-15, 12:47
Medlem
datalogs avatar
TS, vad har du gjort hela livet egentligen? En bra gaming-dator kostar ju för fan inte ens en halv månadslön, hur kan du inte ha det sparat?

För att svara på frågan, så nej, du borde inte ta en dator på avbetalning. Kan du inte köpa en dator utan att ta ett lån så har du inte råd med en dator. Svårare än så är det inte. Ta dig i kragen och fixa din livssituation istället för att spela CS.
Citera
2024-11-15, 14:00
Medlem
Du kommer mycket långt med ett "sketet 4060ti", jag kör iallafall Space Marine 2 i 3440x1440 med alla settings på max (förutom motion blur som jag natuirligtvis stänger av), och DLSS quality. OBS att min dator även pallar med DLSS avstängt, dvs native, men jag kör DLSS för att vinna några FPS ändå.

Så det är kanske inte så sketet som du tror, om du nu inte är ute efter att maxa CP2077 förstås.
Citera
2024-11-15, 14:04
Avstängd
Bygg egen!
Här är väldigt smidig sida som hjälper dig med priser osv.
https://komponentkoll.se/
Citera
2024-11-15, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insertrandomname
Det ända prisvärda kortet i 40-klassen är just 4090.

Nej, skämtar du? 4070 är det mest prisvärda.
Senast redigerad av TierraDelFuego 2024-11-15 kl. 15:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in