Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 07:35
Medlem
Nationalekonomi, brottslighet, könsfördelning etc är andra frågor men bortsett från blå, svart, gul, brun eller vit, dvs ungefärligt vilket ras människor har.

Vad har ni, eller folk, då för anledning att vara rasister, vad är orsaken?
Vad tänker ni om rasister, och hur känner ni som själva är det?
Citera
Idag, 07:37
Medlem
One2Manys avatar
För att jag levt 40 år i Sverige. Därför är jag "rasist".
Citera
Idag, 07:37
Medlem
För att man fokuserar på att andra är mindre värda, men samtidigt har stora problem med sin egen identitet
Citera
Idag, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mslynx
Nationalekonomi, brottslighet, könsfördelning etc är andra frågor men bortsett från blå, svart, gul, brun eller vit, dvs ungefärligt vilket ras människor har.

Jag ogillar helt enkelt folk som beter sig som idioter, ofta har de en annan färg..
Citera
Idag, 08:01
Medlem
Man blir rasist när man fråntagits viktigt i livet.
Citera
Idag, 08:05
Medlem
Folk litar mest på dem som ser ut som, beter sig och talar som de själva. Främlingar har i alla tider ofta setts på med viss misstänksamhet...

Tänk dig själv (om du är helt ärlig)... Känner du något mer positivt inför en svart kille uppvuxen i Sverige som talar perfekt svenska, jämfört med en afrikan som bryter kraftigt på något språk och har andra sedvänjor?

Så detta med rädsla för eller misstänksamhet mot främlingar är nog något som alltid har funnits i historien. Vi vet t ex. hur svenskar beter sig eftersom vi är svenskar. Vi vet mindre om hur folk från diverse andra länder och kulturer kan tänkas bete sig...

Sen handlar empati delvis om igenkänning... Det är därför folk känner mer om de ser ett djur dödas som liknar dem själva och ger uttryck för känslor de kan känna igen. Folk känner mer om de ser en kanin dödas jämfört med t.ex. en insekt...

Tester har också visat att vita reagerar starkare empatiskt om de ser en vit hand som sticks med en nål än en svart. För svarta är det exakt tvärtom...

Så slutsatsen är att även om rasism ofta ses som fel och som något man bör överkomma, har det troligen både historiska, utvecklingsmässiga och biologiska/neuropsykologiska grunder...
Citera
Idag, 08:06
Medlem
Citat:

Vem är Rasist: Oftast så orsakas detta av att man blir rädd för någon eller något: T.ex hudfärg, hårfärg etniitet etc.
Om du blivit misshandlad av hälften av alla rödhåriga du möter så kommer du reagera på rödhhåriga även om just den personen inte gjort dig något.

Det är ungefär så jag ser på saken, de flesta är skeptiska till något nytt, när detta nya dessutom påverkar dig negativt kommer du bli ännu mer skeptisk.
Citera
Idag, 08:20
Medlem
Citat:

Rasism är ett ganska urvattnat begrepp tycker jag så du får gärna definiera vad du menar innan du frågar som du gör.
Citera
Idag, 08:39
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:

Tja. Jag är nog rasist för att samhället säger att jag är rasist. Jag är svensk, jag tycker inte att någon ras står över någon annan, jag tycker det finns värderingar i samhället som ska värnas och att människor som funnits i landet länge för trogen tjänst generationer tillbaka går först. Jag tycker att ett medborgarskap kommer med skyldigheter och villkor och jag tycker att man ska lära sig språket, seder, mm och integrera sig där man är, annars har man inget i landet att göra överlag.

Jag har slutat bry mig om att folk tycker saker är rasistiskt. Det flyger över mig. Det är rasistiskt med filmer som inte har en typ av människa i sig, det är rasistiskt att benämna något som svenskt, det är rasistiskt att ifrågasätta grupper, kulturer m.m i samhället, och man är rasist om man säger emot.

Så ja, jag är rasist.
Citera
Idag, 08:39
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:

Utan en definition av ”rasist” blir tråden meningslös.

Vad gör något till en rasist 2024?
Citera
Idag, 08:55
Medlem
Citat:

Vad definierar en rasist, begreppet har använts flitigt till dem som inte tycker som frågeställaren, klargör detta först.
Citera
Idag, 09:04
Medlem
Citat:
Vad definierar rasism...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism
Citat:
Rasism är när människor delas upp i raser och dessa raser värderas och rangordnas efter olika egenskaper som anses vara nedärvda och oföränderliga. Det skapar hierarkier och ojämlikheter där vissa grupper anses ha högre status och makt än andra baserat på exempelvis hudfärg och etnicitet. Rasdiskriminering är när individer delats in i olika "raser" med olika tänkta egenskaper och begåvningar, och rankas och behandlas olika på grund av det. Rasidéer kan användas för att rättfärdiga diskriminering och förtryck av de grupper som anses vara lägre rankade, och kan leda till våldsdåd i form av hatbrott, rasistiskt motiverade mord och folkmord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in