2025-02-14, 14:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Jag använder AI regelbundet för verkliga problem och jag märkte snabbt att Deepseek ger sämre svar än ChatGPT. Då håller jag Grok högre.

OpenAI:s Deep research är en annan modell.
Citera
2025-02-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Okej jag missuppfattade vad som avsågs.
Citera
2025-02-14, 18:09
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Nä det är ingen modell, det är en multistegsraket som använder o3-mini.
En så kallad agent, dvs man ger den skriptade instruktioner underytan som du som användare inte ser, utan du får en stapel i stället över hur långt den kommit.

Då kan åstadkomma exakt samma sak med en vanlig o3-mini prompt och web sökande.

Vad det gör är att generera en massa sökningar, det plockar sedan ut datan från denna och sammanställer ihop med sitt vanliga ordbajsande.

Användbarheten är starkt överdriven, ja jag har provat.
Jag har även provat ”open source” motsvarighet som fungerar i stort sett lika bra/dåligt.
Citera
2025-02-14, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Okej jag missuppfattade vad som avsågs.

Du vet inte vad du pratar om, svårare än så är det inte.
Citera
2025-02-14, 20:53
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Nä det är ingen modell, det är en multistegsraket som använder o3-mini.
En så kallad agent, dvs man ger den skriptade instruktioner underytan som du som användare inte ser, utan du får en stapel i stället över hur långt den kommit.

Då kan åstadkomma exakt samma sak med en vanlig o3-mini prompt och web sökande.

Vad det gör är att generera en massa sökningar, det plockar sedan ut datan från denna och sammanställer ihop med sitt vanliga ordbajsande.

Användbarheten är starkt överdriven, ja jag har provat.
Jag har även provat ”open source” motsvarighet som fungerar i stort sett lika bra/dåligt.

För min del så tycker jag att det kan bli väldigt användbart som alternativ till sökmotorer. Om de svar man får är konsekventa och tillförlitliga. Och om det går att generera svar i olika format. Men där är vi inte än.
Citera
2025-02-15, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Du vet inte vad du pratar om, svårare än så är det inte.

Haha du har ett behov av härskartekniker för att klara dig i debatten. Det säger en del om kvaliteten i dina inlägg.
Citera
2025-02-15, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
För min del så tycker jag att det kan bli väldigt användbart som alternativ till sökmotorer. Om de svar man får är konsekventa och tillförlitliga. Och om det går att generera svar i olika format. Men där är vi inte än.

Redan ChatGPT 4 är där enligt min erfarenhet. Jag har ofta samtal med den om komplexa frågor som inte går att googla fram ens med mycket arbete.

T.ex. i komplexa skattefrågor som rör beskattning för mig som är svensk men bor i ett annat land blir det ofta väldigt snårigt att reda ut vad som gäller. Även skatteexperter ger ibland felaktiga svar här pga att officiell information från myndigheters webbsidor ibland är fel. Därför fallerar man även om man bara googlar fram denna information trots att det kommer från officiella myndighetssidor.

Man måste alltså in och läsa lagtexter och tolka dessa korrekt för att veta vad som gäller i det landet. Men det räcker inte att korrekt tolka det landets skattelagar, man måste även förstå dubbelbeskattningsavtal mellan länderna samt förstå svenska lagar.

ChatGPT3.5 var användbar för detta men ChatGPT4 är klart bättre och har passerat nivån som många skatteexperter ligger på.
Citera
2025-02-23, 04:47
Medlem
Ytterligare en legend inom datorvetenskap som helt avfärdar att riktig intelligens kommer kunna uppnås med neurala nätverk.

https://youtu.be/0FUFewGHLLg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in