Citat:
Med din tidigare kommentar om att AGI skulle motsvara en genomsnittlig människa så blir 1.0 på högskoleprovet ett hårdare krav.
Det finns två saker att inse här:
1. Man behöver något objektivt sätt att avgöra om AGI är uppnått. Och 1.0 på högskoleprovet kan vara ett sådant. Eller så vill man ha något annat. Och då får man väl beskriva det då.
Men något godtycke är inte acceptabelt.
2. Göra klart för sig vad som skall menas med AGI. Och vad en mänsklig motsvarighet skulle vara. För det bör ju finnas en människa, som när en LLM (eller något annat kan matcha) kan sägas motsvara, motsvarar kriteriet för AGI.
Jag provade tidigare i forumet att likna AGI vid Annie Lööf varvid det skar ihop i skallen på den jag diskuterade med. Men Lööf är ett ganska bra exempel. Jag tror hon klarade 2.0 på Högskoleprovet. Så hon borde vara mer än AGI.
Och räcker inte Lööf? Då får vi kanske ta Elon Musk då?
Eller ska vi ta Magdalena Andersson istället?
Ett datacenter full med artificiella Magdalena Andersson. Det skall då göra alla arbetslösa.
Det finns två saker att inse här:
1. Man behöver något objektivt sätt att avgöra om AGI är uppnått. Och 1.0 på högskoleprovet kan vara ett sådant. Eller så vill man ha något annat. Och då får man väl beskriva det då.
Men något godtycke är inte acceptabelt.
2. Göra klart för sig vad som skall menas med AGI. Och vad en mänsklig motsvarighet skulle vara. För det bör ju finnas en människa, som när en LLM (eller något annat kan matcha) kan sägas motsvara, motsvarar kriteriet för AGI.
Jag provade tidigare i forumet att likna AGI vid Annie Lööf varvid det skar ihop i skallen på den jag diskuterade med. Men Lööf är ett ganska bra exempel. Jag tror hon klarade 2.0 på Högskoleprovet. Så hon borde vara mer än AGI.
Och räcker inte Lööf? Då får vi kanske ta Elon Musk då?
Eller ska vi ta Magdalena Andersson istället?
Ett datacenter full med artificiella Magdalena Andersson. Det skall då göra alla arbetslösa.
Fast nu blandar du ihop prestation med faktiskt förstånd. Att en algoritm kan statistiskt pricka rätt svar på ett papper innebär ju inte att den besitter den generella förmåga som en människa har.
En miniräknare är snabbare än en matematiker, men ingen skulle kalla den intelligent för det.
Du kan sätta vilken tumstock du vill men 1.0 på ett prov ändrar inte det faktum att AI:n saknar den biologiska bredden. Magdalena Andersson är ju en någorlunda fungerande människa i en fysisk verklighet. en serverhall full med
textgeneratorer kan inte ersätta det, oavsett hur mycket data den har tuggat i sig.
Det är en enorm skillnad på att imitera ett svar och att faktiskt vara en intelligent varelse.
Förstår man inte den skillnaden så kanske man inte riktigt ska bekomma sig med ord som AGI?