Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 13:40
Medlem
Upplyftens avatar
Docent Glenn Sandström har forskat och funnit intressanta fakta som kan vara en av de viktigaste anledningarna att unga kvinnor inte vill ha (eller kan ha) barn.

https://www.dn.se/ekonomi/forskaren-...giska-gransen/

Sedan 2010 har andelen kvinnor som lever i samboförhållande utan barn ökat kraftigt.
Samtidigt som par flyttar ihop i lika stor utsträckning som tidigare generationer i dagens läge.
Enkäter från 2012 visade att 10,6 % kvinnor i fertil ålder inte planerade barn
Samma enkät från 2021 visar att hela 18,3 % som svarade samma sak.

Glenn Sandström säger samtidigt att vi ser en kraftig ökning av psykiskt ohälsa för generation födda 1985 och framåt
Förskrivningen av antidepressiva läkemedel har mer än fördubblats sedan 2010 bland kvinnor i barnafödande ålder.
Sandström : " Vi vet från forskning i Finland att det har en påtaglig effekt om man väljer att bli förälder eller inte om man har en diagnos med psykisk ohälsa"

" Politiker behöver ingjuta mer hopp och framtidsoptimism" säger Sandström

Vad tror FB om detta ?
Varför har vi fått den här snabba ökningen av unga kvinnor som oroar sig och alltfler har fått psykiskt ohälsa ?
Vad kan man göra för att bryta trenden ?
Citera
Igår, 13:45
Medlem
Männen då? Är det bara kvinnan som bestämmer?
Citera
Igår, 13:46
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Jag kan förstå det.

Jag är inte kvinna men har mina perioder av dålig psykisk hälsa, något som går i släkten. Det sista jag kan tänka mig i såna perioder är att föra vidare förbannelsen som är mina gener till en stackars oskyldig varelse. Tänk att ha de kassa förutsättningarna i den rötna värld vi lever, fyfan.

Nu är jag i en ok period, men man blir lite skeptisk när det är mörkt i skallen...
Citera
Igår, 13:48
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Männen då? Är det bara kvinnan som bestämmer?

Antar att Glenn gjort den avgränsningen i sin unjdersökning, jag ska nog läsa hans forskning för att se om det är något att ha.

Sen är det (förhoppningsvis) kvinnor som har sista ordet kring om de ska föda eller skita i det, stödjer ju ändå my body my choice.
Citera
Igår, 13:52
Medlem
kraftfoders avatar
Många unga kvinnor (och män) prioriterar annat i livet.
Man kan inte skylla på psykisk ohälsa när det gäller de laga födelsetalen.
Citera
Igår, 14:01
Medlem
Katzyns avatar
Tja, man kan ju faktiskt se relativt ljust på saken och tänka att det i viss mån är de här människorna som alla alltid sagt "inte borde skaffa barn" som nu tagit till sig det och faktiskt slutat (eller dragit ner på) att skaffa barn.

En parallell tanke är att kravbilden man behöver leva upp till för att ses som en tillräckligt god förälder är svårare än någonsin att leva upp till, och att många människor, rätt eller fel, känner att de inte kan matcha den och inte orkar försöka leva upp till den och därmed väljer bort barn.
Citera
Igår, 14:11
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Tja, man kan ju faktiskt se relativt ljust på saken och tänka att det i viss mån är de här människorna som alla alltid sagt "inte borde skaffa barn" som nu tagit till sig det och faktiskt slutat (eller dragit ner på) att skaffa barn.

En parallell tanke är att kravbilden man behöver leva upp till för att ses som en tillräckligt god förälder är svårare än någonsin att leva upp till, och att många människor, rätt eller fel, känner att de inte kan matcha den och inte orkar försöka leva upp till den och därmed väljer bort barn.

Det är en förklaring.
Jag frågar mig hur mycket av klimathysterin som har skrämt alliihopa från vettet sedan de var små. Att som barn höra att jorden går under 2030 ? Barn kan inte värja sig mot det slags budskap som har hamrats in i dom.
Jag tycker att det var en exempellöst dåligt omdöme från etablissemanget inkl. Msm , skolan och i viss mån föräldrar.
Barn tar sådant bokstavligen till skillnad från oss vuxna som kan värja sig .
Det finns många sätt att sätta igång en depression eller en grundmurat pessimistisk syn på framtiden, varav en kommande "klimatkatastrof" är en av dem. Att inte vilja få barn blir den naturliga slutsatsen. Varför få barn när vi står inför att bli utraderade som art (Tänker många)
Senast redigerad av Upplyften Igår kl. 14:14.
Citera
Igår, 14:15
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det är en förklaring.
Jag frågar mig hur mycket av klimathysterin som har skrämt alliihopa från vettet sedan de var små. Att som barn höra att jorden går under 2030 ? Barn kan inte värja sig mot det slags budskap som har hamrats in i dom.
Jag tycker att det var en exempellöst dåligt omdöme från etablissemanget inkl. Msm , skolan och i viss mån föräldrar.
Barn tar sådant bokstavligen till skillnad från oss vuxna som kan värja sig .
Det finns många sätt att sätta igång en depression, varav en kommande "klimatkatastrof" är en av dem. Att inte vilja få barn blir den naturliga slutsatsen. Varför få barn när vi står inför att bli utraderade som art (Tänker många)

Tja, att jorden verkligen snart kommer bli en mycket sämre plats att bo är förstås en anledning att inte skaffa barn, tvivlar ändå på att det är den tyngsta faktorn, möjligen då att man inte ser arbetsinsatsen att uppfostra barn som en framtidsinvestering i förhållande till det.
Citera
Igår, 14:24
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Tja, att jorden verkligen snart kommer bli en mycket sämre plats att bo är förstås en anledning att inte skaffa barn, tvivlar ändå på att det är den tyngsta faktorn, möjligen då att man inte ser arbetsinsatsen att uppfostra barn som en framtidsinvestering i förhållande till det.

Men varför har då förskrivningen av anti -depressiva gått upp så kraftigt (fördubblats) på bara 10 år ?
Det är väl en stark anledning att välja bort barn p.g.a. psykiskt otillräcklighet . Arbetsinsatsen är förstås en delförklaring, Kan det vara så att man hade skaffat barn ifall man fått hjälp i tid och fått bra hjälp för sin depression ? Skaffa barn när man själv knappt kan ta hand om sig själv och befinner sig i en depressiv utmattning , gör man ju inte
Citera
Igår, 14:31
Medlem
Wow, what a shocker!

Nästa slutsats Glenn hittar är att regn beror på dåligt väder. Ett klart orsakssamband!!
Citera
Igår, 15:16
Medlem
Merwinnas avatar
Betalartikel. Kan du kopiera in vad han säger om att två barn är "den magiska gränsen"?

Ja vad ska man säga. Spontant är det väl i alla fall bättre att kvinnor som faktiskt har psykiska problem, själva inser att de nog inte bör bli mammor. Sedan är det en annan fråga varför så många yngre kvinnor får psykiska problem nu, jämfört med förr.

Jag tror också att medierna har en stor skuld, de överdriver läget i världen och särskilt för oss här i Västländerna. Allt är inte eländes elände. Att t.ex. inte skaffa barn om man har barnlängtan, för att man värnar om klimatet, tycker jag är fånigt. Det är dessutom intellektuella människor som tänker så, White Trash och muslimer stoppas inte i sitt barnproducerande av några funderingar på något utanför sig själv och sin klan. Vilket gör att generna för hög intelligens, anvarstagande och konsekvenstänk går vidare i mycket lägre utsträckning än motsatsen.

...och nu sexstrejkar unga kvinnor i USA, eller till och med steriliserar sig (vilket oftast-men-inte-alltid är oåterkalleligt) i protest mot att Mr Trump vann i ett demokratiskt val. Hur fånigt är inte det då? Tror de att Mr Trump bryr sig? De förstör bara för sig själva. Om 15 år är Mr Trump avliden, systemet har med all sannolikhet bestått och ekonomin blomstrade troligen under hans regeringstid... men själva är de infertila och chanserna att få en familj är slut. De får leva sina liv ut som ensamma och konstiga barnlösa kattkvinnor. Vem tackar dem för det? Kamala? Beyoncé?

Jag tror att vi måste tillbaka till ett tänk där äktenskap och barn ses som normalt i "livspaketet", och där man visst kan se att det finns faror och risker i världen som det alltid har funnits, men att vi får arbeta tillsammans emot dessa så gott vi kan, och samtidigt rusta våra barn för livet, också så gott vi kan... Garantier finns aldrig.
Citera
Igår, 15:37
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Betalartikel. Kan du kopiera in vad han säger om att två barn är "den magiska gränsen"?

.

" – Tvåbarnsgränsen är den magiska gräns där en barngeneration blir lika stor som föräldragenerationen. Går man över det får man tillväxt, går man väsentligt under det får man krympande generationer av yngre och expanderande grupper av äldre i samhället, säger Sandström."

Jag håller med dig angående bombardemanget av väldigt negativa nyhetsbudskap. Tillsammans med den hysteriska nyhetsrotationen av övriga sociala media och alla övriga omvärldsproblem (Inte minst i Sverige) kan vem som helst bli puttad över kanten och tappa sugen .
Senast redigerad av Upplyften Igår kl. 15:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in