Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 14:05
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Under dagens publicerade Statistiska Centralbyrån (SCB) två bilder på sin Instagram Story.

Bild 1: De senaste åren har ungefär en fjärdedel som utsatts för dödligt våld varit kvinnor, och tre fjärdedelar män. SVARSALTERNATIV = Sant eller Falskt?

Bild 2: Rätt svar: Sant. År 2023 var 27 procent av de som föll offer för dödligt väld kvinnor, och 73 procent var män. Thank god it's fakta!

Min första observation är att det är förvånande att SCB uppmärksammar att män på vissa sätt har det sämre än kvinnor i samhället. SCB brukar enbart publicera väldigt mycket feministisk propaganda nämligen.

Min andra observation är att jag finner de sista orden på bild 2 rätt märkliga? Jag har aldrig sett SCB använda orden ”Thank god” i sammanhang där kvinnor och våld diskuteras nämligen.

Frågor till Flashback:
1 - Vad anser ni om inläggen?
2 - Hur tolkar ni de sista orden på bild 2?
Citera
Igår, 14:10
Medlem
Eponumoss avatar
Du kanske glömde länken?
Citera
Igår, 14:10
Medlem
Och du länkar till?
Citera
Igår, 15:20
Medlem
Det har väl aldrig varit någon hemlighet att fler män än kvinnor dör av våld och skjutningar?
Citera
Igår, 15:23
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Min andra observation är att jag finner de sista orden på bild 2 rätt märkliga?
Man kan ju uppfatta det som att SCB tycker att det är en lättnad att män dör istället för kvinnor...
Citera
Igår, 16:22
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Du kanske glömde länken?

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Och du länkar till?

Man kan inte länka till en Instagram Story då den endast är synlig i 24 timmar. Men här är deras konto: https://www.instagram.com/statistiska_centralbyran_scb/ Om ni är snabba hinner ni se storyn.

Klicka på deras profilbild för att se storyn.
Senast redigerad av Tidsmaskinisten Igår kl. 16:28.
Citera
Igår, 16:29
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Man kan ju uppfatta det som att SCB tycker att det är en lättnad att män dör istället för kvinnor...

Det var det jag tänkte. Det har aldrig använt orden "Thank god" i sammanhang där våldsutsatta kvinnor diskuterats.
Citera
Igår, 21:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Min första observation är att det är förvånande att SCB uppmärksammar att män på vissa sätt har det sämre än kvinnor i samhället. SCB brukar enbart publicera väldigt mycket feministisk propaganda nämligen.

De 27% kvinnorna som BO har säkert en stor andel män som GM. 20% män, 7% kvinnor GM?

De 73% männen som BO har säkert mest män som GM. 65 % män, 8% kvinnor GM?

Det är rena killgissningar ovan. Men jag killgissar att fler män dör för kvinnors hand än kvinnor dör för kvinnors hand.

Dödar kvinnor fler män än de dödar andra kvinnor? God knows, SCB pillar naveln.

Ed: Syftar förstår på procentenheter ovan.
Senast redigerad av GreffueAnthonius Igår kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in