Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 00:23
Medlem
Jag har en fundering om en sak. För ganska många år sedan så såg jag en satellit (tror jag) som plötsligt bytte riktning kanske 45 grader, ingen mjuk sväng utan bara sådär..
Har i många år sett oändligt med satelliter men aldrig sett detta upprepas?
Så här nu funderar jag om det verkligen var en satellit eller något annat... Vad tror ni?
Citera
Idag, 00:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag har också sett det fast för ca 25 år sedan.
Citera
Idag, 00:46
Medlem
sommarlovs avatar
Det är ett vanligt fenomen, den autokinetiska effekten, när ögat inte har några referenser, märker vi inte när ögat själv rör sig, vilket det gör hela tiden, då upplevs det som att ljuspricken flyttade på sig.
En bit ner på denna sida: https://www.ufo.se/index.php/fakta/misstolkningsguiden

Jag har själv upplevt det.
Idag finns det så fina hjälpmedel, så jag kan lätt se vilka sattelitter som finns att se.
Som https://james.darpinian.com/satellites/

HJÄLP!
https://www.heavens-above.com/ har fel med inläsande av satelliter, vad ska jag välja istället?
Citera
Idag, 00:56
Medlem
Nja inte den gången utan denna prick rörde sig nog ungefär samma hastighet som de flesta satelliter men helt plötsligt bytte riktning..
Kanske var för 20-25 år sedan här med.
Har alltid sagt till folk när vi står och tittar och söker efter satelliter att dessa kan göra så men nu när jag tänker efter så har jag bara sett det en enda gång. Tittar nästan daglig dag efter satelliter och några set man ju varje gång om det är klart väder.
Citera
Idag, 02:02
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theloonleywolf
Nja inte den gången utan denna prick rörde sig nog ungefär samma hastighet som de flesta satelliter men helt plötsligt bytte riktning..
Kanske var för 20-25 år sedan här med.
Har alltid sagt till folk när vi står och tittar och söker efter satelliter att dessa kan göra så men nu när jag tänker efter så har jag bara sett det en enda gång. Tittar nästan daglig dag efter satelliter och några set man ju varje gång om det är klart väder.

Det var sannolikt inte någon satellit då. Kan ha varit en helikopter. Eller något slags ljusfenomen av något slag. Något annat är inte möjligt.
Citera
Idag, 02:03
Medlem
Magnums avatar
Satelliter ändrar aldrig riktning bara sådär. Antingen såg du fel eller så var det ingen satellit.
Citera
Idag, 02:11
Medlem
HRTs avatar
Min far är kategoriskt förnekare av allt okänt han tror inte på något.
Men mina föräldrar en sommarkväll satt de ute säkert 50 år sedan..och såg en lyspunkt röra sig ljudlöst på himlen ovanför dem i flera minuter, som en stjärna eller satelit dock så stannade den till en stund några minuter för att i en annan vinkel åka tillbaka. Inte ens flyg står stilla, helikoptrar låter.
De vart båda chockade och trots att han grubblar på detta under livet och inte kan förklara det så kan han inte ta in vad han sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in