Citat:
Ursprungligen postat av
inekaa
Hur hanterar man människor vars intressen är annat än tex abstrakta tankar, idéer och analyser, och när skillnaderna leder till skam gentemot de som inte förstår?
Hur kan det leda till skam för DIG??
Det är ju DE, som inte förstår...
Strunta i dem, eller prata med dem om något de begriper OM du vill prata med dem.
Då jag var ung hade jag OLIKA kompisar för olika intressen, för ingen av dem klarade att hänga med på mer än max 2, de flesta bara 1.
Nu har jag mer rensat vilka jag bryr mig om att umgås med.
Citat:
Ursprungligen postat av
inekaa
Alternativet blir ensamhet, och pga ensamheten, kommer alla som inte förstår och säger att man bör skaffa vänner, men vilka vänner är det då... Dessutom när typ alla står mitt uppe i sina liv.
Leta upp ANDRA vänner med intressen passande dina.
Jag har flyttat långt två gånger och siktar på en tredje sista. De tidigare var innan internet så det var mycket svårare.
Varje gång har jag behövt skaffa nya. En del löstes med att jag gick med i passande olika klubbar. Resten löste sig genom att jag hitta EN passande person, som kände flera.
Ditt intresse verkar mycket nishat, så kanske internet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Farmor52
För att citera Erik Axel Karlfeldt ”tala med bönder på bönders vis och vise män på latin”. Jag tror att du nog inte kan dina ämnen så bra. Den som i grunden är insatt och kunnig kan förklara så att ett barn förstår.
Men det är mycket lättare att förklara för 4-åringar än för sådana som religiösa och Bitcoinfantaster, eftersom de är så insnöade att det är omöjligt
Citat:
Ursprungligen postat av
inekaa
Det är i så fall tung humor men som inte alls är menat att vara rolig. Det är inte skoj att behöva anpassa till majoritet om utgör ungefär 95%.
STrunta i dem då
Bortsett från småbarn, de är roliga, är det nog mindre än 5 % som jag tycker det är intressant att prata med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Om flera olika människor återkommande inte förstår dig är det ju mycket troligt att felet ligger hos dig. Att kunna göra sig förstådd är också ett slags intelligens.
Men det är svårt/omöjligt att prata med korkade personer på korkade personers vis så att de förstår, speciellt då de tror att de är kloka