Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-16, 12:27
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Personen du citerar skrev inte med dig.

Ja, rätt, klantigt av mig.
Citera
2024-11-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inekaa
Hur hanterar man människor vars intressen är annat än tex abstrakta tankar, idéer och analyser, och när skillnaderna leder till skam gentemot de som inte förstår?
Hur kan det leda till skam för DIG??
Det är ju DE, som inte förstår...
Strunta i dem, eller prata med dem om något de begriper OM du vill prata med dem.

Då jag var ung hade jag OLIKA kompisar för olika intressen, för ingen av dem klarade att hänga med på mer än max 2, de flesta bara 1.
Nu har jag mer rensat vilka jag bryr mig om att umgås med.
Citat:
Alternativet blir ensamhet, och pga ensamheten, kommer alla som inte förstår och säger att man bör skaffa vänner, men vilka vänner är det då... Dessutom när typ alla står mitt uppe i sina liv.
Leta upp ANDRA vänner med intressen passande dina.

Jag har flyttat långt två gånger och siktar på en tredje sista. De tidigare var innan internet så det var mycket svårare.
Varje gång har jag behövt skaffa nya. En del löstes med att jag gick med i passande olika klubbar. Resten löste sig genom att jag hitta EN passande person, som kände flera.
Ditt intresse verkar mycket nishat, så kanske internet?
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
För att citera Erik Axel Karlfeldt ”tala med bönder på bönders vis och vise män på latin”. Jag tror att du nog inte kan dina ämnen så bra. Den som i grunden är insatt och kunnig kan förklara så att ett barn förstår.
Men det är mycket lättare att förklara för 4-åringar än för sådana som religiösa och Bitcoinfantaster, eftersom de är så insnöade att det är omöjligt
Citat:
Det är i så fall tung humor men som inte alls är menat att vara rolig. Det är inte skoj att behöva anpassa till majoritet om utgör ungefär 95%.
STrunta i dem då

Bortsett från småbarn, de är roliga, är det nog mindre än 5 % som jag tycker det är intressant att prata med.
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om flera olika människor återkommande inte förstår dig är det ju mycket troligt att felet ligger hos dig. Att kunna göra sig förstådd är också ett slags intelligens.
Men det är svårt/omöjligt att prata med korkade personer på korkade personers vis så att de förstår, speciellt då de tror att de är kloka
Citera
2024-11-16, 18:13
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ur alla möjliga ämnen abstraherar jag tankar, idéer och gör analyser som många människor inte förstår eftersom personligheterna folk emellan är för olika.
Missuppfattningar har förföljt mig sen barnsben utan att de allra flesta har förstått.
Människor fungerar inte på samma sätt. Jag livnär mig på abstrakta resonemang i allt jag kan vända upp och ner, bak och fram på.
Genom det förstår jag människor men de flesta förstår inte mig. Jag har typ alltid bara kunnat låtsas som ingenting samtidigt som jag har förstått.

Det visar sig när jag pratar med vänner med andra personligheter. De tror att jag mår psykiskt dåligt och belastar dem med problem när jag bara försöker föra abstrakta samtal kring ämnen snarare än om saker och ting.
Jag har bara några få i England som verkligen förstår, och är likadana, men ingen i Sverige.
Hur hanterar man människor vars intressen är annat än tex abstrakta tankar, idéer och analyser, och när skillnaderna leder till skam gentemot de som inte förstår?

Vad är några exempel på dessa abstrakta analyser och resonemang du håller på med? Vad säger du exakt till en annan människa angående dessa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in