Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 07:20
Medlem
Batleikas avatar
Jag hör till dem som spelade rollspel som ung. Det var länge sedan nu och mycket har förändrats. På slutet innan jag lämnade rollspelandet minns jag att så kallat ”frispel” hade blivit populärare. Det var en typ av rollspel med mindre av fasta regler än vanliga rollspel. Vad som hände sedan med rollspelen vet jag inte.

Vilka ”analoga” rollspel eller liknande (=spel med spelledare och karaktärer) finns idag? Jag menar nu spel som fortfarande går att köpa nya, där nya supplement ges ut och som spelas av folk under 30 år. Att några stofiler fortsätter att spela Mutant eller något annat gammalt av nostalgiskäl är inte så intressant för mig.
Citera
Idag, 08:08
Medlem
BlubberingIdiots avatar
Gissar lite nu, men jag tror att såna rollspel som du och jag tänker på när man träffades ett gäng och slog tärning ihop med en dungeon master är så gott som borta idag. Det finns säkert några entusiaster som kör fortfarande men tror inte de är många längre. De klassiska rollspelandet har nog blivit utkonkurerat av datorspel och alla dessa värdelösa kortspel som det fullständigt svämmar över med idag. Tiden när ”riktigt” rollspel var i ropet var tiden före internet.
Senast redigerad av BlubberingIdiot Idag kl. 08:15.
Citera
Idag, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlubberingIdiot
Gissar lite nu, men jag tror att såna rollspel som du och jag tänker på när man träffades ett gäng och slog tärning ihop med en dungeon master är så gott som borta idag. Det finns säkert några entusiaster som kör fortfarande men tror inte de är många längre.

De klassiska rollspelandet har nog blivit utkonkurerat av datorspel och alla dessa värdelösa kortspel som fullständigt svämmar över marknaden idag. Tiden när ”riktigt” rollspel var i ropet var före internet. Kidsen idag har aldrig setat ihop och spelat Drakar och demoner eller Mutant. De vet knappt vad det är förutom att de associerar namnen till olika datorspel.
Har vänner som spelar Mutant idag.
Citera
Idag, 08:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Gissar lite nu, men jag tror att såna rollspel som du och jag tänker på när man träffades ett gäng och slog tärning ihop med en dungeon master är så gott som borta idag. Det finns säkert några entusiaster som kör fortfarande men tror inte de är många längre.

De klassiska rollspelandet har nog blivit utkonkurerat av datorspel och alla dessa värdelösa kortspel som fullständigt svämmar över marknaden idag. Tiden när ”riktigt” rollspel var i ropet var före internet. Kidsen idag har aldrig setat ihop och spelat Drakar och demoner, eller Mutant. De vet knappt vad det är förutom att de hört namnet på olika datorspel.

Jag tror du har rätt.
Rollspel är att gå in i en annan värld och att fantisera och bygga upp bilder genom berättelser och framförallt få alla spelare att känna inlevelse och närvaro.

Hur skulle en sån sak funka när man sätter fem grabbar i ett rum och det var tredje minut tutar i en telefon och skärmar blinkar, någon måste bara visa ett kul kattklipp eller något annat som är helt ointressant.

Själv älskade jag rollspelandet men tyvärr ebbade det ut när kompisar blev äldre och skaffade partners och mindre tid fanns att lägga på detta.
Dagens lajvscen och cosplay är för mig helt ointressant.
Citera
Idag, 08:20
Medlem
BlubberingIdiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Kul för dig. Det kommer alltid finnas en liten klick meganördar, det är nog ingen skillnad även om 100 år.
Citera
Idag, 08:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Nyfiken, hur gamla är dessa?
Jag var nog mellan 10-15 när vi spelade som mest och det är 35-40 år sen så gissar att dina vänner är mellan 40-50 år.
Citera
Idag, 08:25
Medlem
Citat:
Kul för dig. Det kommer alltid finnas en liten klick meganördar, det är nog ingen skillnad även om 100 år.

Kom ju en nyutgåva för något år sedan.... den har ju sålt massor... för att vara på svenska.
Rollspel med tärningar lever nog kvar, den har blivit till viss del digital. men principen ligger ju kvar iaf.

Det finns en aktiv rollspel och brädspels förening nära mig. t.ex. Egen lokal där de träffas för att spela.
Då bor inte jag i närheten av någon storstad
Citera
Idag, 08:34
Medlem
BlubberingIdiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Kom ju en nyutgåva för något år sedan.... den har ju sålt massor... för att vara på svenska.
Rollspel med tärningar lever nog kvar, den har blivit till viss del digital. men principen ligger ju kvar iaf.

Det finns en aktiv rollspel och brädspels förening nära mig. t.ex. Egen lokal där de träffas för att spela.
Då bor inte jag i närheten av någon storstad
Ok. Låter ju fantstiskt om det är så. Jag var övertygad om att rollspelandet hade försvunnit då det tillhör en utdöd era innan internet och smartphones och hyperaktivitetsdiagnoser.
Citera
Idag, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nyfiken, hur gamla är dessa?
Jag var nog mellan 10-15 när vi spelade som mest och det är 35-40 år sen så gissar att dina vänner är mellan 40-50 år.
Du har helt rätt, vi är 50
Citera
Idag, 08:38
Medlem
Citat:
Ok. Låter ju fantstiskt om det är så. Jag var övertygad om att rollspelandet hade försvunnit då det tillhör en utdöd era innan internet och smartphones och hyperaktivitetsdiagnoser.

Rolllspel överlag har ju alltid var lite nischat/nördigt generellt.
Kompisen (nörd) så kör mycket en hybrid version.. där han rollspelar med folk över discord..
Citera
Idag, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Rolllspel överlag har ju alltid var lite nischat/nördigt generellt.
Kompisen (nörd) så kör mycket en hybrid version.. där han rollspelar med folk över discord..
Jo det har en nörd status idag, du blir stämplad.
Citera
Idag, 08:45
Medlem
Citat:
Jo det har en nörd status idag, du blir stämplad.

Men så har det ju varit i 30-40 årstid.. Så har det varit i princip alltid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in