Citat:
Ursprungligen postat av
BlubberingIdiot
Gissar lite nu, men jag tror att såna rollspel som du och jag tänker på när man träffades ett gäng och slog tärning ihop med en dungeon master är så gott som borta idag. Det finns säkert några entusiaster som kör fortfarande men tror inte de är många längre.
De klassiska rollspelandet har nog blivit utkonkurerat av datorspel och alla dessa värdelösa kortspel som fullständigt svämmar över marknaden idag. Tiden när ”riktigt” rollspel var i ropet var före internet. Kidsen idag har aldrig setat ihop och spelat Drakar och demoner, eller Mutant. De vet knappt vad det är förutom att de hört namnet på olika datorspel.
Jag tror du har rätt.
Rollspel är att gå in i en annan värld och att fantisera och bygga upp bilder genom berättelser och framförallt få alla spelare att känna inlevelse och närvaro.
Hur skulle en sån sak funka när man sätter fem grabbar i ett rum och det var tredje minut tutar i en telefon och skärmar blinkar, någon måste bara visa ett kul kattklipp eller något annat som är helt ointressant.
Själv älskade jag rollspelandet men tyvärr ebbade det ut när kompisar blev äldre och skaffade partners och mindre tid fanns att lägga på detta.
Dagens lajvscen och cosplay är för mig helt ointressant.