Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 11:16
Medlem
Jag är idag egenföretagare och precis som det låter har man mycket ansvar. Även om det går bra ekonomiskt för mig ligger kanske oron på hur länge jag orkar med detta på sikt. Jag inväntar större uppdrag till våren som troligtvis kan garantera två års tryggare inkomst så att säga.

Jag ångrar inte då jag gick in som egenföretagare då jag inte pallar 8-17 och hamnar längst bak i hierarkin.

Jag arbetar säsongsvis så största inkomsterna kommer under första halvåret fram till juli och därefter har jag lite att göra.

Det känns samma symptom som att man är arbetslös dvs man känner att man inte har något att gå upp till. Då jag jobbar verkar allt fungera då jag får rutin.

Enda problemet jag har om dagarna är att jag vaknar ofta två gånger om natten och ibland med torr mun. Jag har en låg energi hela dagen som gör att man känner igen lust att träna.

Frågan är
- Skall jag försöka tvinga mig att träna som tex simning eller gym trots låg energi?
- Skall jag läsa fysiska böcker innan jag lägger mig?
- Hur kan jag få bättre sömn?

Ni som jobbar vet att ni har en tid att anpassa er och hjärnan är säkerligen medveten om att du skall upp en viss tid fem dagar i rad (05.45 eller 07.00) och du måste vara där i 9 timmar.

Om detta är inner stress eller inte är svårt att säga.

Kanske skulle ett extrajobb kunna vara något? Tex tre gånger i veckan skall jag jobba på morgonen.

Då jag studerade var det lite samma sak men skillanden var att man hade alltid inlämningsuppgifter att anpassa sig och att man hade lektioner två gånger i veckan.
Citera
Idag, 11:28
Medlem
proconsuls avatar
Någon typ av hård fysisk aktivitet är att rekommendera. Stresshormonerna minskar och du kommr att sova bättre.
Citera
Idag, 13:22
Medlem
Undrar du bara det du frågar om eller vill du ha allmänna idéer kring det du beskriver för upplever att frågorna är begränsande kring delar av det du beskriver.
Senast redigerad av figoo Idag kl. 13:38.
Citera
Idag, 13:25
Medlem
Eponumoss avatar
Gärna motion utomhus i naturen.

Det finns många utvecklade program för att lära sig hantera både stress och sömnproblem.

Skapa rutiner där du kan släppa tankarna och avlasta hjärnan. Skriv ned saker så du inte glömmer dem och vet att det kommer en annan tid då du kan tänka på dem och att du inte behöver ägna tankar åt dem just då och där.

Hitta en hobby eller något intresse som du verkligen går in i och som får dig att slappna av genom aktiv fokusering på just detta.

Gör en struktur där du under en vecka har tidpunkter som återkommer då du ägnar dig åt att planera och tänka på större beslut.

Etc.

Sedan finns det många varianter av Mindfullness och meditation som kan vara vettiga att lära sig.
Citera
Idag, 15:00
Medlem
Avslappning se delar av
https://www.flashback.org/t3641356

Ja, jogga eller spring är bäst p g a monotonin skapar både endorfiner och en slags meditation.

Fyll lågperioden med något vettigt som t ex ovan eller volontärarbete.

Då jag gasade som mest, ledde två företag + ytterligare ett halvtidsjobb (för på den tiden fanns knappt satelitTV och där kunde jag se på bl a NFL gratis
blev jag ändå nästan aldrig stressad p g a:
mental träning
tävlade själv i flera sporter
och jobbade halvtid gratis som sportledare mest med ungdomar.
Citera
Idag, 15:02
Medlem
Botemedlet mot den inre stressen är att lära sig skita i allt.
Citera
Idag, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Det finns många utvecklade program för att lära sig hantera både stress och sömnproblem.

Skapa rutiner där du kan släppa tankarna och avlasta hjärnan. Skriv ned saker så du inte glömmer dem och vet att det kommer en annan tid då du kan tänka på dem och att du inte behöver ägna tankar åt dem just då och där.

Hitta en hobby eller något intresse som du verkligen går in i och som får dig att slappna av genom aktiv fokusering på just detta.

Gör en struktur där du under en vecka har tidpunkter som återkommer då du ägnar dig åt att planera och tänka på större beslut.

Etc.

Sedan finns det många varianter av Mindfullness och meditation som kan vara vettiga att lära sig.

Jag bilden jag för av entreprenörer är tidigare morgon och just löpträning. Skulle gissa på att Peter Stordalen löptränar (nog för att han har personal men ).
Citera
Idag, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Etc.

Det här med att skriva ner som jag har läst mycket. Fungerar det verkligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in