Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-16, 11:53
Medlem
dart100s avatar
Hej på er jag behöver tips på hur jag ska göra vid en tillfällig flytt och sen flyta tillbaka igen efter nåra månader min lägenhet ska helrenoveras vilket behövs men för min del duger den bra som den är men bostads bolaget jag hyr av har bestämt att min och alla andra lägenheter i området måste renoveras.

Min lägenhet har inte varit renoverad på närmare 40 år.
Jag får hjälp att flytta till en tillfällig lägenhet av en flyttfirma men vill packa ner i lådor själv litar inte på nå slarvig flyttfirma.

Nu till min fråga hur gör jag för att det ska organiseras på ett så bra sätt som möjligt så att jag hittar min grejor igen jag har tyvärr massor av prylar som jag vill behålla och mycket special kopplingar överaltt i lägenheten det mesta är automatiserat jag använder homeassistant har även en avancerad HIFI med mycket filter och special kopplingar osv.
Jag har en IQ på runt 130 och är mycket duktig inom vissa områden men när det gäller att planera och organisera är jag en katastrof jag fick mycket av IQ och lite annat men kan inte planera eller organiser överhuvudtaget.När det gäller att organisera har man ingen som helst nytta av hög IQ.

Hjälp jag behöver massor av tips på hur jag ska lägga upp detta så att jag får ihop allt som det är nu när jag ska flytta tillbaka.
Citera
2024-11-16, 12:00
Medlem
Nicke08s avatar
Ett skåp, en kartong, märk kartongen Skåp 1 kök osv.
Krångla inte till det.

Du vet var dina grejer finns idag. Tänk på samma sätt med kartongerna.

Blå penna kök

Röd penna sovrum etc
Citera
2024-11-16, 12:16
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Ett skåp, en kartong, märk kartongen Skåp 1 kök osv.
Krångla inte till det.

Du vet var dina grejer finns idag. Tänk på samma sätt med kartongerna.

Blå penna kök

Röd penna sovrum etc

Tack för tipset Lite så jag har tänkt men tänkte kolla om det finns bättre tips
Citera
2024-11-16, 12:18
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Tack för tipset Lite så jag har tänkt men tänkte kolla om det finns bättre tips
Min hjärna är expert på att krängla till och göra enkla saker avancerade ha ha
Citera
2024-11-16, 12:22
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Min hjärna är expert på att krängla till och göra enkla saker avancerade ha ha
Gissar att flytten upplevs som en mardröm.

Har du ingen god vän som du kan ta hjälp av?

Åk bort och låt någon annan baxa ned prylarna.

Då blir det lika kaos artat, men du har De Fakto grejerna ned packade
Citera
2024-11-16, 12:46
Medlem
Citat:
Hej på er jag behöver tips på hur jag ska göra vid en tillfällig flytt och sen flyta tillbaka igen efter nåra månader min lägenhet ska helrenoveras vilket behövs men för min del duger den bra som den är men bostads bolaget jag hyr av har bestämt att min och alla andra lägenheter i området måste renoveras.

Min lägenhet har inte varit renoverad på närmare 40 år.
Jag får hjälp att flytta till en tillfällig lägenhet av en flyttfirma men vill packa ner i lådor själv litar inte på nå slarvig flyttfirma.

Nu till min fråga hur gör jag för att det ska organiseras på ett så bra sätt som möjligt så att jag hittar min grejor igen jag har tyvärr massor av prylar som jag vill behålla och mycket special kopplingar överaltt i lägenheten det mesta är automatiserat jag använder homeassistant har även en avancerad HIFI med mycket filter och special kopplingar osv.
Jag har en IQ på runt 130 och är mycket duktig inom vissa områden men när det gäller att planera och organisera är jag en katastrof jag fick mycket av IQ och lite annat men kan inte planera eller organiser överhuvudtaget.När det gäller att organisera har man ingen som helst nytta av hög IQ.

Hjälp jag behöver massor av tips på hur jag ska lägga upp detta så att jag får ihop allt som det är nu när jag ska flytta tillbaka.

Skriv ifrån vilket rum allt är på kartongen.
Kategorisera upp allt ex. bestick, grytor osv.
Säg till att fylla lådorna ordentligt för det kommer bli massa lådor.
Skriv hellre mer på lådorna vad de innehåller än för lite, så blir det lättare att hålla koll på vad det är i lådorna utan att du ska behöva titta och rota runt.
När du staplar lådorna, säg till att varje stapel är ett rum, så att när du flyttar in igen, så kommer du att bära in rum för rum och stapla det där för att sedan öppnas och placeras in i skåpen. Du ska inte behöva yra runt mellan rummen över var olika lådor ska någonstans.
Viktigaste saker ska du ha längst fram i förrådet, så du har mest och enklast koll på det.
Dyra och riktigt viktiga saker sätter du givetvis inte ner i något förråd utan det ska du ha där du själv är och själv sätta in under flytten.
Citera
2024-11-16, 12:54
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har flyttat in och ut i samma lägenhet. Jag skrev upp mått på var allt satt som jag ville ha tillbaka på samma ställe. Ritade små kartor. Jag hade inte så mycket saker så det var inte svårt.
Citera
2024-11-16, 12:57
Medlem
One2Manys avatar
Som alla andra sagt: skriv rum + innehåll på varje kartong.

130 IQ men kan inte planera eller organisera, eller formulera sig i text
Citera
2024-11-16, 12:57
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Gissar att flytten upplevs som en mardröm.

Har du ingen god vän som du kan ta hjälp av?

Åk bort och låt någon annan baxa ned prylarna.

Då blir det lika kaos artat, men du har De Fakto grejerna ned packade

Jag ser inte fram emot flytten precis och sen ska jag flytta tillbaka igen efter nåra månader känns inte kul alls.
Citera
2024-11-16, 12:58
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har flyttat in och ut i samma lägenhet. Jag skrev upp mått på var allt satt som jag ville ha tillbaka på samma ställe. Ritade små kartor. Jag hade inte så mycket saker så det var inte svårt.

Bra ide
Citera
2024-11-16, 13:02
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Som alla andra sagt: skriv rum + innehåll på varje kartong.

130 IQ men kan inte planera eller organisera, eller formulera sig i text
Ja så illa är det men enligt tester bla mensa så brukar jag hamna runt 130 fråga mig inte hur men enligt andra så ärjag jäkligt smart ..Men jag är bara smart när det gäller sånt jag vill och gillar att göra ..Vill jag inte eller tycker illa om att göra nåt då kan jag inget alls och är en katastrof ..jag har nog nån bokstavs kombination.
Avancerade dator program tex har jag inga som helst problem med mina vänner fattar inget alls och jag tycker att det är enkelt.
Jag är väldigt duktig på det mesta jag gillar att hålla på med.
Men jag gillar inte att planera organisera städa mm och särkilt inte när jag blivit tvingad till det så då är jag en katastrof ha ha.
Senast redigerad av dart100 2024-11-16 kl. 13:08.
Citera
2024-11-16, 15:27
Medlem
Citat:
Märka upp kartonger är bra, som många skrivit. Ett annat tips är att märka varje kartong med ett nummer. Du gör en lista med alla de numrerade kartongerna och skriver, i så mycket detalj du behöver, vad som finns i varje kartong.
Jag vet inte exakt hur du menar med alla kopplingar, men varför inte testa att sätta en tejp på varje grej och på den skriver du hur den ska hänga ihop med de andra grejerna? Alt. kör nummersystem för tejparna också och en separat lista för dem där det står hur allt hänger ihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in