Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-16, 14:47
Medlem
- Jag har varit i Polen några veckor.
- Jag har en pixel med GrapheneOS, med platstjänster helt avstängda.
- Jag har aldrig använt internet (eller instagram) utan att vara uppkopplad till en VPN (kopplad till Finland).
- Jag har inte sökt på eller lagt till några polacker som vänner på instagram.

Varför i helvete har jag nu börjat få reklam på instagram för företag som inte bara är polska, utan ligger just i staden jag befinner mig i?

Den enda möjligheten jag ser är att de skulle ha analyserat mina chattar där jag skrivit till en polare att jag är i Polen. Kan det vara så? Det är isåfall sinnessjukt.
Citera
2024-11-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
- Jag har varit i Polen några veckor.
- Jag har aldrig använt internet (eller instagram) utan att vara uppkopplad till en VPN (kopplad till Finland).
- Jag har inte sökt på eller lagt till några polacker som vänner på instagram.

Varför i helvete har jag nu börjat få reklam på instagram för företag som inte bara är polska, utan ligger just i staden jag befinner mig i?

Den enda möjligheten jag ser är att de skulle ha analyserat mina chattar där jag skrivit till en polare att jag är i Polen. Kan det vara så? Det är isåfall sinnessjukt.
Nej det är inte så. Det är platstjänster som avslöjar var du är ingenting annat.
Citera
2024-11-16, 14:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo det är mysko! Men du kan ju bara ta ett litet exempel. Om du tex googlar på BMW. Så på direkten på Facebook/Instagram kommer du få upp annonser om just BMW. Inlägg med mera om just BMW. Det är som allt är sammankopplat. Vilket det just är.
Citera
2024-11-16, 14:57
Medlem
Har du kopplat upp dig med Wifi?
Citera
2024-11-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Nej det är inte så. Det är platstjänster som avslöjar var du är ingenting annat.

Ok.

Citat:
Citera
2024-11-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är mysko! Men du kan ju bara ta ett litet exempel. Om du tex googlar på BMW. Så på direkten på Facebook/Instagram kommer du få upp annonser om just BMW. Inlägg med mera om just BMW. Det är som allt är sammankopplat. Vilket det just är.

Jag har aldrig använt Google på den här telefonen över huvudtaget. När jag har sökt på t.ex restauranger i närheten så har jag gått in på Vanadium (GrapheneOS webbläsare), sökt i DuckDuckGo, och memorerat vilken gata det låg på. Jag har inte använt några kartor. Och även om DuckDuckGo skulle sälja den här sökhistoriken till instagram (vilket jag tvivlar på), så ser jag inte hur det skulle kunna kopplas till mig eftersom jag använt VPN.
Citera
2024-11-16, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Har du kopplat upp dig med Wifi?

Ja, men som sagt, med VPN alltid. Vad instagram borde veta så är jag i Finland.
Citera
2024-11-16, 15:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag har aldrig använt Google på den här telefonen över huvudtaget. När jag har sökt på t.ex restauranger i närheten så har jag gått in på Vanadium (GrapheneOS webbläsare), sökt i DuckDuckGo, och memorerat vilken gata det låg på. Jag har inte använt några kartor. Och även om DuckDuckGo skulle sälja den här sökhistoriken till instagram (vilket jag tvivlar på), så ser jag inte hur det skulle kunna kopplas till mig eftersom jag använt VPN.

Men du måste fuckat upp det på något sätt då? Någon sekund kanske utan VPN och man har kartlagt dig. Sett dina preferenser och anpassat Meta efter dig. Jag menar om du ska vara totalt osynlig idag krävs mycket. Helt ren dator, inte ens skriva något det minsta som kan identifiera dig. Jag menar bara koppla upp telefonen och du har ett konto där och det är samma IP och det är kört.
Citera
2024-11-16, 15:15
Medlem
Citat:
Ja, men som sagt, med VPN alltid. Vad instagram borde veta så är jag i Finland.

Det är skitsamma om du kör med VPN.
Du kan positioneras med hjälp av Wifi.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wi-F...tioning_system
Citera
2024-11-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ok.
Du har förmodligen missat något. Det är ändå platstjänster som avslöjar och inget annat
Citera
2024-11-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men du måste fuckat upp det på något sätt då? Någon sekund kanske utan VPN och man har kartlagt dig. Sett dina preferenser och anpassat Meta efter dig. Jag menar om du ska vara totalt osynlig idag krävs mycket. Helt ren dator, inte ens skriva något det minsta som kan identifiera dig. Jag menar bara koppla upp telefonen och du har ett konto där och det är samma IP och det är kört.

Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Du har förmodligen missat något. Det är ändå platstjänster som avslöjar och inget annat

Det går inte, jag har aktiverat killswitch i inställningarna. Telefonen stänger av internetanslutningen om VPN:en slutar fungera. Och platstjänster har jag aldrig haft aktiverat. GrapheneOS frågar när man startar upp operativsystemet för första gången om man vill ha det aktiverat eller inte. Apparna kan inte ens fråga om det såvida jag inte aktiverar det i GrapheneOS inställningar.

Hade jag haft en vanlig android så hade jag inte blivit förvånad alls, då hade jag utgått från att instagram bara hade köpt den här informationen från google, men nu har jag ända tagit till en hel del säkerhetsåtgärder.

Jag ser ingen annan möjlighet än att de faktiskt har en AI som går igenom ens chattar.
Citera
2024-11-16, 16:04
Medlem
Neltets avatar
är den inte i flygplansläge är den väl uppkopplad på närmaste masterna..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in