Citat:
Just nu tror jag Rysslands kompromissvilja är begränsad eftersom man känner sig ha framgångar på slagfältet. När offensiven stannat av någon tror jag dock att man kan öppna sig, just för att ekonomin börjar pressas något och att man trots ett materiellt övertag mot Ukraina ändå har brister i materiel i vissa avseenden. Det ser ut som att man kan ta mer mark, men det initiala målet att ta hela landet är ju utom räckhåll.
Citat:
Jag tror dock inte på att Trump kommer att dra tillbaka stödet till Ukraina. Det skulle sätta USA i en mycket dålig sits. Varje eftergift till Ryssland kommer att slå tillbaka hårt, även mot USA och framför allt mot USA:s allierade runt om i världen. Allierade kommer inte se någon större vinst med att vara allierad med USA om man inte kan lita på USA i så grundläggande frågor som värnandet av demokrati och att man ska hålla givna löften (Budapestavtalet).
Problemet är väl att Trump, hans parti, och majoriteten väljare mer eller mindre skiter i sina allierade. Poängen med America First är ju ett visst mått av isolationism, så att man istället för att vara "världspolis" kan satsa på det egna folket. Att det sedan slår tillbaka även mot Amerikaner är en annan fråga som Trump, med högst drygt fyra år kvar i ämbetet, inte behöver tänka på. Utöver Ukraina har framför allt Taiwan anledning att vara oroade, om man går efter Trumps uttalanden och retorik.
Citat:
Det som hänt i Syrien nu visar dock på att Ryssland har svårt att projicera sin militära makt utanför sitt direkta närområde och tyder på att den ryska krigsmakten arbetar på gränsen till sin förmåga. Ju tydligare det blir, desto större sannolikhet för att Ukraina ska nå framgångar både militärt och diplomatiskt.
Det som händer i Syren är bland annat ett resultat av att Ryssland har flyttat manskap och resurser till Ukraina. På marken i just Ukraina har man ett klart övertag för närvarande, och rör sig framåt i en relativt snabb takt. Däremot stämmer det att man är på gränsen till sin förmåga, framför allt vad gäller tillverkning av vissa krigsmateriel. Militärt blir det alltså svårt för Ukraina att nå framgångar då man har kort med både manskap och utrustning. Diplomatiskt kan man förhoppningsvis nå framsteg vad gäller säkerhetsgarantier. Det är däremot inte rimligt att man förhandlar till sig landområden som Ryssland har förlorat flera hundratusen liv för.