• 1
  • 2
2024-11-16, 21:06
Medlem
Jag är inte rökare, men min pappa (88) har rökt i evigheter (70+ år). Numer bor han på vårdboende för demenssjukdom och ciggen är allt han lever för. Han röker Blend vit turkos och här är det nu ett problem. De har vita filter och han tänder ofta i fel ände på ciggen. Boendet har föreslagit att han ska börja röka något annat med ett filter i en annan färg.
Här min fråga. Vad ska han röka då? Vad är mest likt det han röker idag? Han har ju rökt de här i typ 20 år det känns vanskligt att bara byta åt honom, men vad vet jag. Tänkte nån rökare här inne kunde hjälpa mig i rätt riktning
Citera
2024-11-16, 21:16
Rökning i all ära men om han inte ens kan skilja på vilken ände han ska tända på är det kanske inte så lämpligt att fortsätta röka.

Fortsätt med samma cigg och be personalen tända åt honom bara och sätta den i rätt riktning?
Citera
2024-11-16, 21:20
Medlem
Har han gett sig fan på att röka ihjäl sig så är det lika bra att satsa det ultimata valet: Röda commerce utan filter.

Spelar ingen roll vilken ände han väljer att börja elda på.

Annars hemrullat på Greve Hamilton/Borkum Riff.

Kan han inte röka pipa för övrigt?
Citera
2024-11-16, 21:21
Medlem
Jag tycker det är för sent att få honom sluta nu, han har inte så mycket som han blir glad av längre.

Personalen hjälper honom att gå ut för att röka några gånger om dagen, jag vet inte riktigt vad de gör varje gång såklart och jag tror att det är olika hur hjälpsamma de är med tändningen oavsett vad man kommer överens med dem om i olika planer.
Citera
2024-11-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Har han gett sig fan på att röka ihjäl sig så är det lika bra att satsa det ultimata valet: Röda commerce utan filter.

Spelar ingen roll vilken ände han väljer att börja elda på.

Annars hemrullat på Greve Hamilton/Borkum Riff.

Kan han inte röka pipa för övrigt?

haha han brukade röka John Silver utan filter hela min uppväxt, sen gick han på mammas Blend och påstod att han "i princip slutat röka"
Citera
2024-11-16, 21:29
Filtret i sig är helt verkningslöst enligt vetenskapliga rön. Man får tänka att en cigg ändå innehåller 8000 kemiska ämnen såsom asbest, tjära och kolmonoxid. Filter kan väl möjligen göra rökningen mer angenäm men knappast hälsosammare.
Citera
2024-11-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlielena
Jag är inte rökare, men min pappa (88) har rökt i evigheter (70+ år). Numer bor han på vårdboende för demenssjukdom och ciggen är allt han lever för. Han röker Blend vit turkos och här är det nu ett problem. De har vita filter och han tänder ofta i fel ände på ciggen. Boendet har föreslagit att han ska börja röka något annat med ett filter i en annan färg.
Här min fråga. Vad ska han röka då? Vad är mest likt det han röker idag? Han har ju rökt de här i typ 20 år det känns vanskligt att bara byta åt honom, men vad vet jag. Tänkte nån rökare här inne kunde hjälpa mig i rätt riktning

Vet inte vad som smakar lika, men verkar vara mentolsmak när ja googlar(?) levels mentol har gula filter om ja minns rätt och om han är väldigt dementa så kanske de litar o fylla dom i ett gammalt blend paket?
Citera
2024-11-16, 21:53
Medlem
Voodooprastens avatar
Om John Silver utan filter var hans gångna favorit så varför inte börja köpa dessa till han igen? Som en tidigare skribent sa så spelar det ju heller ingen roll vilken ände av cigaretten han tänder om han har svårt att bedöma den saken.
Citera
2024-11-16, 22:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Filtret i sig är helt verkningslöst enligt vetenskapliga rön. Man får tänka att en cigg ändå innehåller 8000 kemiska ämnen såsom asbest, tjära och kolmonoxid. Filter kan väl möjligen göra rökningen mer angenäm men knappast hälsosammare.
Cigg innhåller väll inte asbest sedan dess användning förbjöds innom eu?
Citera
2024-11-17, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlielena

Mentholcigaretter verkar ofta ha vita filter.

EU har infört ett förbud, man får inte kalla det mentholcigaretter längre. Man får inte smaksätta... eller i alla fall inte säga man gjort det.

Marlboros verkar inte vara det (se bild).

https://www.unsertirol24.com/2020/05...weit-verboten/

Förbudet kan kladda till sortimenten.
Citera
2024-11-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Om John Silver utan filter var hans gångna favorit så varför inte börja köpa dessa till han igen? Som en tidigare skribent sa så spelar det ju heller ingen roll vilken ände av cigaretten han tänder om han har svårt att bedöma den saken.

Gubben röker ganska svaga menthol.
Citera
2024-11-17, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Jag trodde de var starkare än filtercigaretter jag vad aldrig riktigt rökt så jag är väldigt okunnig kring detta. 😅 Men klart utan filter vore praktiskt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in