Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-16, 22:02
Medlem
Hyresrtt, enorma problem med FTX ventilationen.
Har mrkt att nr man ska vdra s luktar det nnu mer. Ingen granne har ppna fnster dr mat lagas.
Matos lukt kommer frn under fnsterblecket.
Kan det stmma och vad r det d fr fel?
Det har tidigare varit skador p dessa stllen fukt/mgel.
Fastigheten frn 1989
Trots injustering s kommer det mngder av matos in.
Citera
2024-11-16, 22:26
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needtoknownow
Hyresrtt, enorma problem med FTX ventilationen.
Har mrkt att nr man ska vdra s luktar det nnu mer. Ingen granne har ppna fnster dr mat lagas.
Matos lukt kommer frn under fnsterblecket.
Kan det stmma och vad r det d fr fel?
Det har tidigare varit skador p dessa stllen fukt/mgel.
Fastigheten frn 1989
Trots injustering s kommer det mngder av matos in.

Kan du beskriva bttre vad problemet r? Mellan raderna lser jag att du har problem med att det doftar matos.

Det r vanligt att friskluftintag sitter under fnsterblecken fr att den kalla friskluften ska vrmas upp av radiatorerna som normalt r monterade under fnstren. Men fr att du ska f in matos den vgen krvs att lgenheten (eller ngon av lgenheterna) under dig har problem med frnluften s att deras frnluft istllet gr ut bakvgen genom tilluftsventilen under fnstret.

Du br kontakta hyresvrden om detta. Det r inget du kan lsa p egen hand.
Citera
2024-11-16, 23:14
Medlem
Jag har kontaktat hyresvrden om allt med problemen. ven miljfrbundet och nu lnsstyrelsen r "inblandade".

Det har varit ett undertryck i min etage lgh hgst upp i 4 vningshus. Det har justerats ner genom att det ttats verallt och sen har hela fastigheten injusterats.
Ottheter inne i lgh runt fnster, eldon, frrd osv har fixats.

Tryck provning 3 ggr av min lgh och injustering utfrt.

nd kommer det in matos via tilluftsdon i vardagsrum och sovrum. Kpte en givare som visar voc g upp till 600-ver 1000 nr vi fr in matlukt.

Har ven mrkt att EFTER vi sjlva lagat mat s kommer oset tillbaka ca 1-2 timmar senare via tilluften.

Friskluftsventiler tror jag sitter p taket iom jag hrde att dom kollat ifall friskluft och frnluft sitter fr nra varandra.

Det r knt i omrdet att vissa lgh (5st) likadana fastigheter har detta problem med matlukt.

Passar p att frga.. panik av detta os s kpte ett aktivt kolfilter som smular.. la in det i ventilationen.. blev bttre iaf men undrar om man kan gra s? Blev lite orolig fr de sm partiklarna.. https://www.kjell.com/se/produkter/h...-250-gm-p60409

Gllande under fnsterblecken ute s r det tegelvgg och under fnster r det fnterbleck. Inga synliga friskintag men det kanske r dr nd?

Det lter emellant som att mellan yttervgg och insidan (luftspalt?) pltsligt fylls med luft.

En annan grej, det luktar i tex sovrum frn ventilationen men stnger jag den drren s frsvinner det.

Skadorna har varit under fnsterbleck men ven p huset.

https://postimg.cc/gallery/xLLhmk2
Citera
2024-11-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Kan du beskriva bttre vad problemet r? Mellan raderna lser jag att du har problem med att det doftar matos.

Det r vanligt att friskluftintag sitter under fnsterblecken fr att den kalla friskluften ska vrmas upp av radiatorerna som normalt r monterade under fnstren. Men fr att du ska f in matos den vgen krvs att lgenheten (eller ngon av lgenheterna) under dig har problem med frnluften s att deras frnluft istllet gr ut bakvgen genom tilluftsventilen under fnstret.

Du br kontakta hyresvrden om detta. Det r inget du kan lsa p egen hand.

Ls svar
Citera
2024-11-17, 01:35
Medlem
Purpurhaegers avatar
Det r vanligt att folk har problem att frst hur ventilation fungerar, men fr att luft ska kunna lmna din lgenhet mste lika mycket luft komma in i lgenheten. Om det finns en obalans blir det antingen vertryck eller undertryck. Det r inte alltid ltt att uppn balans men har du FTX, dvs mekanisk frnluft kan du frhoppningsvis minska frnluften. Det kommer d automatiskt minska hur mycket luft som sugs in. Vad hnder om du helt stnger av FTX-flkten? Frsvinner problemet med matos d?

(FTX kan ven vara inkopplat p tilluften men i ett hus byggt 1989 tror jag det r begrnsat till frnluften, men om ngon har bttre koll fr ni grna rtta mig.)
Citera
2024-11-17, 01:58
Medlem
Purpurhaegers avatar
Det gr inte att se om det det finns en ppning under fnsterblecken p utsidan. Hur ser det ut p insidan? Finns det en spaltventil vid fnstret? Om inte s finns det ingen tilluft dr. I s fall fr du ta reda p var tilluften i din lgenhet sitter. Det kan fortfarande vara s att det dras in luft/lukt genom otta fnster om det r s att vrig tilluft r otillrcklig och frnluften skapar undertryck.

Citat:
Jag har kontaktat hyresvrden om allt med problemen. ven miljfrbundet och nu lnsstyrelsen r "inblandade".

Det har varit ett undertryck i min etage lgh hgst upp i 4 vningshus. Det har justerats ner genom att det ttats verallt och sen har hela fastigheten injusterats.
Ottheter inne i lgh runt fnster, eldon, frrd osv har fixats.

Tryck provning 3 ggr av min lgh och injustering utfrt.

nd kommer det in matos via tilluftsdon i vardagsrum och sovrum. Kpte en givare som visar voc g upp till 600-ver 1000 nr vi fr in matlukt.

Har ven mrkt att EFTER vi sjlva lagat mat s kommer oset tillbaka ca 1-2 timmar senare via tilluften.

Friskluftsventiler tror jag sitter p taket iom jag hrde att dom kollat ifall friskluft och frnluft sitter fr nra varandra.

Det r knt i omrdet att vissa lgh (5st) likadana fastigheter har detta problem med matlukt.

Passar p att frga.. panik av detta os s kpte ett aktivt kolfilter som smular.. la in det i ventilationen.. blev bttre iaf men undrar om man kan gra s? Blev lite orolig fr de sm partiklarna.. https://www.kjell.com/se/produkter/h...-250-gm-p60409

Gllande under fnsterblecken ute s r det tegelvgg och under fnster r det fnterbleck. Inga synliga friskintag men det kanske r dr nd?

Det lter emellant som att mellan yttervgg och insidan (luftspalt?) pltsligt fylls med luft.

En annan grej, det luktar i tex sovrum frn ventilationen men stnger jag den drren s frsvinner det.

Skadorna har varit under fnsterbleck men ven p huset.

https://postimg.cc/gallery/xLLhmk2
Citera
2024-11-17, 13:41
Medlem
Citat:
Det r vanligt att folk har problem att frst hur ventilation fungerar, men fr att luft ska kunna lmna din lgenhet mste lika mycket luft komma in i lgenheten. Om det finns en obalans blir det antingen vertryck eller undertryck. Det r inte alltid ltt att uppn balans men har du FTX, dvs mekanisk frnluft kan du frhoppningsvis minska frnluften. Det kommer d automatiskt minska hur mycket luft som sugs in. Vad hnder om du helt stnger av FTX-flkten? Frsvinner problemet med matos d?

(FTX kan ven vara inkopplat p tilluften men i ett hus byggt 1989 tror jag det r begrnsat till frnluften, men om ngon har bttre koll fr ni grna rtta mig.)

Det r tilluftsdon i taket som forcerar in tilluft och ja lukten frsvinner men det sipprar in lite lukt och blir ist kvavt i lgh. ppna fnster fungerar inte eftersom det luktar frn under fnsterbleck eller omkring fnsterfoder.

Ventilations firman ordnade s att det blev balans i lgh. Minimalt undertryck. Huvudvrken frsvann s det litar jag p.
Citera
2024-11-17, 14:40
Medlem
Under fnsterblecket

Ngon slags fogmassa?

https://postimg.cc/gallery/X9nDMYj/1927d80f
Citera
2024-11-19, 14:18
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Det r tilluftsdon i taket som forcerar in tilluft och ja lukten frsvinner men det sipprar in lite lukt och blir ist kvavt i lgh. ppna fnster fungerar inte eftersom det luktar frn under fnsterbleck eller omkring fnsterfoder.

Ventilations firman ordnade s att det blev balans i lgh. Minimalt undertryck. Huvudvrken frsvann s det litar jag p.

Du mrker inte av lite tryckobalanser. Alla hus som inte har mekanisk tilluft har undertryck, din huvudvrk beror p ngot annat.

Ditt matos kommer inte tillbaka efter 1-2 timmar. Efter ngra sekunder har det skickats ut i friska luften och blst bort. Det kommer inte tillbaka till dig, definitivt inte efter en timme.

Det finns ingen restaurang i grannskapet vars frnluft eventuellt skulle kunna blsa till ert uteluftsintag? Delar dina grannar dina upplevda problem?

r det ngon annan n du som tycker att det luktar mat frn under fnsterblecken? I sdana fall borde nsta tgrd vara att ta bort blecken och kontrollera.

Citat:

FTX r mekanisk till- och frnluft med vrmetervinning, s ett FTX-system r per definition alltid anslutet till bde till- och frnluftskanaler. Finns bara mekanisk frnluft kallas det fr F och om det r mekanisk frnluft med tervinning (frnluftsvrmepump, exempelvis) kallas det fr FX.
Citera
2024-11-19, 18:27
Medlem
Det var ett kraftigt undertryck. 29 minns jag ngot var efter frsta gngen dom frskt f ner det. Jod, vaknade av huvudvrk vilket jag inte gr efter undertrycket frsvann. Visst kan det vara ngot annat. Jag r ingen expert.

Om matoset inte kommer tillbaka in via ventilationsdon s kommer det frn ottheter runt omkring.

Det jag hrt av grannar, fd grannar och ventilationsfirman r att "luften" backar in.
Det r i omrdet "knt" att detta hus har problem.
Ventilationsrr r underdimensionerade.

Huset har flera sttningar, iaf denna lgh. Badrumsvgg samt spricka i annan vgg. Diskbnken rasade av oklar anledning ner och pltsligt en dag s kunde inga drrar stngas. Smllt en del i huset.

Vet ej om andra grannar knner lukt vid fnsterbleck men planerat frga.

Jag har gett hv all denna information men noll respons.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in