2024-11-17, 09:15
Medlem
HBTKuks avatar
God dag,

I går hörde jag min första julsång.. mot min vilja förstås, men eftersom att det sker via reklam blir man försvarslös om man konsumerar medier.

De senaste fem-tio åren har jag upplevt att stojet runt jul tilltar betydligt tidigare för var år som passerar. Då jag någon vecka innan allhelgona skulle köpa halloween-pynt fanns det knappt något med halloweentema kvar i butiken. Det som fanns var tomtar och knytt till förbannelse. Man hinner alltså inte ens vänta ut årstiderna i butikerna längre, innan nytt skit ska på plats. Till jul lär vi väl hitta påskris och hönor på hyllorna.

Jag gissar att handeln i stor mån styr över detta fenomen, och eftersom att vi handlar är det inte orimnligt att tänka att även folk börjar "fira" en aning tidigare.

Missförstå mig rätt nu, jag gillar julen. Kanske framför allt tanken på jul innan den varit. Jag tycker det är mysigt att sätta glögg, äta gott och så vidare. Jag är till och med något av en ambassadör för julavatarer här på forumet. Men jag vill inte ha ännu mer av jul. Man är rätt mätt på allt vad jul innebär dagen efter julafton om man bara tänker december som julmånad. Hur fan ska man orka med halva november också?

Vad tror du?

Kommer vi fira jul i två månader snart?

Köper du julpynt i november, eller hur kan handeln hålla på så här?
Citera
2024-11-17, 09:17
Medlem
StorKokoss avatar
Nej, det har sett ut så här säkert 100 år.
Citera
2024-11-17, 09:18
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
God dag,

I går hörde jag min första julsång.. mot min vilja förstås, men eftersom att det sker via reklam blir man försvarslös om man konsumerar medier.

De senaste fem-tio åren har jag upplevt att stojet runt jul tilltar betydligt tidigare för var år som passerar. Då jag någon vecka innan allhelgona skulle köpa halloween-pynt fanns det knappt något med halloweentema kvar i butiken. Det som fanns var tomtar och knytt till förbannelse. Man hinner alltså inte ens vänta ut årstiderna i butikerna längre, innan nytt skit ska på plats. Till jul lär vi väl hitta påskris och hönor på hyllorna.

Jag gissar att handeln i stor mån styr över detta fenomen, och eftersom att vi handlar är det inte orimnligt att tänka att även folk börjar "fira" en aning tidigare.

Missförstå mig rätt nu, jag gillar julen. Kanske framför allt tanken på jul innan den varit. Jag tycker det är mysigt att sätta glögg, äta gott och så vidare. Jag är till och med något av en ambassadör för julavatarer här på forumet. Men jag vill inte ha ännu mer av jul. Man är rätt mätt på allt vad jul innebär dagen efter julafton om man bara tänker december som julmånad. Hur fan ska man orka med halva november också?

Vad tror du?

Är också Grinch. Hatar denna hets, tycker man först får börja typ någondag innan första advent. Såg julpynt på Clas Ohlson i oktober och då gick jag ut och gick till kjell och co istället. Fy fan.

Jag gillar ofta olika typer av julöler och sånt, men jag väntar åtminstone till december. Vi kan inte hålla på och fira jul mer än 10% av året. Sjukt.
Citera
2024-11-17, 09:24
Medlem
hos mig åkte julpyntet upp för ett par veckor sen
Citera
2024-11-17, 09:26
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Menar du det? Har du några exempel?

Jag tyckte inte att det var så här för bara 20-30 år sedan. I min mening är det en tydlig förskjutning, åtminstone i handeln.

Men vad vet jag, mitt arma luder.
Citera
2024-11-17, 10:10
Medlem
Karmans avatar
Ja, jultjatet börjar mycket tidigare nu. Förr drog det igång runt första advent. November var helt julfri. Men det är så klart de desperata handlarna som driver den här otrevliga trenden. Hoppas att de får en rejäl backlash och folk börjar strunta i julen!
Citera
2024-11-17, 10:46
Medlem
pn222jws avatar
Den är väl tidigare...har redan själv julpyntat. Vad anser ni för övrigt om choklad-adventskalendrar - good or bad taste (som vuxen utan barn)...?
Citera
2024-11-17, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Nej.

I det gamla Sverige (för femtio år sedan) fanns inget som minde om jul före första advent,
Citera
2024-11-17, 10:54
Medlem
Gaspodins avatar
Jag brukar köpa julpynt när det reas ut efter julen.
Citera
2024-11-17, 10:57
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Vad tror du?

Det är något som pressar företag att ha tidsexklusiva saker i större och större utsträckning. Jag misstänker att man får feedback att kunder längtar att få köpa te.x lussekatter och därav ser man att ett behov finns och då gör man lussekatter i Oktober. Det var ett lokalt ICA som började just i Oktober och sålde slut snabbt som attan. Dom andra affärerna hade inte ens tanken än. Så då får man ännu mer vatten på kvarnen att det är bäst att vara tidig(ast) för att sälja mer. Gränsen kommer pushas så långt det går. Särskilt mega kapitalism-trenderna som jul. Kanske för att lätta trycket och sprida ut köpen under längre tid? Black Friday har blivit Black Week och nu Black Month. Sen direkt efter är det Cyber Monday och sen kommer mellandagsrean. Det är ett jädra långt spann av köphets. Först till julklapparna och sen ska man fynda.
Citera
2024-11-17, 11:45
Medlem
kristofferGs avatar
Julen startar officiellt 1 advent varje år, i år infaller 1 advent i december, närmare den 1 december.
Citera
2024-11-17, 11:57
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ja, giriga handlare försöker desperat pracka på oss julen tidigare varje år. Ju tidigare det börjas desto mer klirr i deras kassor.

Årets påfund är nåt som kallas "novent". Det betyder kort sagt att julfirandet tidigareläggs.

Förmodligen lanserat av handlare/affärsidkare och nu trendar det på sociala medier där både influencers och inredningssajter marknadsför den nya ”högtiden”.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in