Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Det hävdades i en artikel att antalet analfabeter ökar i Sverige. Detta i sig är skrämmande men även att det finns studenter (tydligen också med svenskt påbrå) på universitet som inte ens kan läsa. En kvinnlig artikelförfattare, ponerade att de måste fått glädjebetyg genom hela gymnasiet, plus anpassningar där de fått lyssna på ljudböcker istället. Hon spekulerade också kring att möjligen kommer anpassningar också ske på högskolan, så att vi kanske kommer få akademiker som är analfabeter... Sen nämndes också att dessa "anpassningar" börjar redan i grundskolan, vilket kanske är grunden till problemet. Har barn inte lärt sig läsa hyfsat tidigt, blir det bara ännu svårare...
Ytterligare en artikel idag i samma ämne, och även att det refereras till tidigare artiklar som tagit upp det... Fast för mig verkar det helt bisarrt... Hur kan någon som inte eller knappt kan läsa, få höga nog betyget på gymnasiet för att kunna komma in på en högskoleutbildning? Dessutom, hur kan personen vilja det? Jag har läst på högskolan, och jag hade absolut inte gjort det om jag haft problem att läsa...
Så hela detta ter sig ytterst underligt. Det låter nästan för underligt för att kunna vara sant... Det nämndes också att ungdomar i ganska stor grad inte heller är bra på digitala saker, och har t.ex. svårt att värdera om information är sanningsenlig eller inte. Exakt vad detta närmare gällde har jag ingen större koll på...
Så hur mycket av detta stämmer, och i så fall vad beror det på? En analfabet på universitet låter som en skruvad boktitel, men är dom det hävdas, tydligen idag inte helt ovanligt..
Troligtvis så handlar det till störst del om negrer, sedan om araber och i tredje hand om vita pojkar som spelar för mycket dataspel och skriver på "chatt språk".
Att låg iq negrer inte kan nå upp till svensk standard är inte så konstigt, problemet hos araber är nog snarare att många inte har engagerade föräldrar, dock så är det här endast positivt för vita i Sverige.
Problemet hos svenskar är troligtvis gör mjäkiga föräldrar som inte uppfostrar sina barn på ett korrekt sätt. Få barnen att läsa varje kväll, ta ifrån dem telefoner och stäng av internet. Hitta något när de är små som de kan läsa, allt ifrån barnböcker till serietidningar, så länge de läser något.
Man måste läsa för att utöka sitt eget ordförråd och för att kunna fungera i vuxenlivet, har man ett för dåligt ordförråd så kommer man inte kunna läsa kontrakt, brev från banken eller myndigheter och förstå vad som står i dem
Edit: Läste länken nu och ett problem här är nog att de helt enkelt inte har ro att sitta still och läsa utan att det händer något. Det problemet kommer ifrån TikTok och korta filmsekvenser med "instant gratification", något som man definitivt inte får av att läsa en bok eller en text