• 1
  • 2
2024-11-17, 09:53
Medlem
Det hävdades i en artikel att antalet analfabeter ökar i Sverige. Detta i sig är skrämmande men även att det finns studenter (tydligen också med svenskt påbrå) på universitet som inte ens kan läsa. En kvinnlig artikelförfattare, ponerade att de måste fått glädjebetyg genom hela gymnasiet, plus anpassningar där de fått lyssna på ljudböcker istället. Hon spekulerade också kring att möjligen kommer anpassningar också ske på högskolan, så att vi kanske kommer få akademiker som är analfabeter... Sen nämndes också att dessa "anpassningar" börjar redan i grundskolan, vilket kanske är grunden till problemet. Har barn inte lärt sig läsa hyfsat tidigt, blir det bara ännu svårare...

Ytterligare en artikel idag i samma ämne, och även att det refereras till tidigare artiklar som tagit upp det... Fast för mig verkar det helt bisarrt... Hur kan någon som inte eller knappt kan läsa, få höga nog betyget på gymnasiet för att kunna komma in på en högskoleutbildning? Dessutom, hur kan personen vilja det? Jag har läst på högskolan, och jag hade absolut inte gjort det om jag haft problem att läsa...

Så hela detta ter sig ytterst underligt. Det låter nästan för underligt för att kunna vara sant... Det nämndes också att ungdomar i ganska stor grad inte heller är bra på digitala saker, och har t.ex. svårt att värdera om information är sanningsenlig eller inte. Exakt vad detta närmare gällde har jag ingen större koll på...

Så hur mycket av detta stämmer, och i så fall vad beror det på? En analfabet på universitet låter som en skruvad boktitel, men är som det hävdas, tydligen idag inte helt ovanligt..

https://www.expressen.se/ledare/ann-...a-universitet/

https://www.expressen.se/kultur/vict...mliga-idioter/

Senast redigerad av Snobird 2024-11-17 kl. 10:00.
Citera
2024-11-17, 10:06
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det hävdades i en artikel att antalet analfabeter ökar i Sverige. Detta i sig är skrämmande men även att det finns studenter (tydligen också med svenskt påbrå) på universitet som inte ens kan läsa. En kvinnlig artikelförfattare, ponerade att de måste fått glädjebetyg genom hela gymnasiet, plus anpassningar där de fått lyssna på ljudböcker istället. Hon spekulerade också kring att möjligen kommer anpassningar också ske på högskolan, så att vi kanske kommer få akademiker som är analfabeter... Sen nämndes också att dessa "anpassningar" börjar redan i grundskolan, vilket kanske är grunden till problemet. Har barn inte lärt sig läsa hyfsat tidigt, blir det bara ännu svårare...

Ytterligare en artikel idag i samma ämne, och även att det refereras till tidigare artiklar som tagit upp det... Fast för mig verkar det helt bisarrt... Hur kan någon som inte eller knappt kan läsa, få höga nog betyget på gymnasiet för att kunna komma in på en högskoleutbildning? Dessutom, hur kan personen vilja det? Jag har läst på högskolan, och jag hade absolut inte gjort det om jag haft problem att läsa...

Så hela detta ter sig ytterst underligt. Det låter nästan för underligt för att kunna vara sant... Det nämndes också att ungdomar i ganska stor grad inte heller är bra på digitala saker, och har t.ex. svårt att värdera om information är sanningsenlig eller inte. Exakt vad detta närmare gällde har jag ingen större koll på...

Så hur mycket av detta stämmer, och i så fall vad beror det på? En analfabet på universitet låter som en skruvad boktitel, men är dom det hävdas, tydligen idag inte helt ovanligt..

Troligtvis så handlar det till störst del om negrer, sedan om araber och i tredje hand om vita pojkar som spelar för mycket dataspel och skriver på "chatt språk".

Att låg iq negrer inte kan nå upp till svensk standard är inte så konstigt, problemet hos araber är nog snarare att många inte har engagerade föräldrar, dock så är det här endast positivt för vita i Sverige.

Problemet hos svenskar är troligtvis gör mjäkiga föräldrar som inte uppfostrar sina barn på ett korrekt sätt. Få barnen att läsa varje kväll, ta ifrån dem telefoner och stäng av internet. Hitta något när de är små som de kan läsa, allt ifrån barnböcker till serietidningar, så länge de läser något.
Man måste läsa för att utöka sitt eget ordförråd och för att kunna fungera i vuxenlivet, har man ett för dåligt ordförråd så kommer man inte kunna läsa kontrakt, brev från banken eller myndigheter och förstå vad som står i dem

Edit: Läste länken nu och ett problem här är nog att de helt enkelt inte har ro att sitta still och läsa utan att det händer något. Det problemet kommer ifrån TikTok och korta filmsekvenser med "instant gratification", något som man definitivt inte får av att läsa en bok eller en text
Senast redigerad av KjelleBenchpress 2024-11-17 kl. 10:10.
Citera
2024-11-17, 10:07
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Så hur mycket av detta stämmer, och i så fall vad beror det på?
Det beror på att samhället i stort och föräldrar och lärare på alla nivåer inte längre vågar ställa krav och ge misslyckanden i uppfyllelsen av dessa krav konsekvenser och påföljder.

Hur stort problemet faktiskt är borde gå att undersöka relativt enkelt och det kanske redan görs, men då behöver förstås någon sammanställa detta för offentligheten så vi kan ta del av resultaten.

Nu när frågan är aktuell dröjer det säkert inte länge innan detta görs av både forskare och journalister.
Citera
2024-11-17, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Troligtvis så handlar det till störst del om negrer, sedan om araber och i tredje hand om vita pojkar som spelar för mycket dataspel och skriver på "chatt språk".

Jo, men de kan ju läsa och skriva alls. Hur kan man ens använda internet på ett någorlunda avancerat sätt utan att kunna läsa?

Citat:
Att låg iq negrer inte kan nå upp till svensk standard är inte så konstigt, problemet hos araber är nog snarare att många inte har engagerade föräldrar, dock så är det här endast positivt för vita i Sverige.

Jag har faktiskt läst att problemet finns hos svenskar också. Och dokumentären Skrivglappet, visar att det inte bara är invandrare som har dessa problem.

Citat:
Problemet hos svenskar är troligtvis gör mjäkiga föräldrar som inte uppfostrar sina barn på ett korrekt sätt. Få barnen att läsa varje kväll, ta ifrån dem telefoner och stäng av internet. Hitta något när de är små som de kan läsa, allt ifrån barnböcker till serietidningar, så länge de läser något.
Man måste läsa för att utöka sitt eget ordförråd och för att kunna fungera i vuxenlivet, har man ett för dåligt ordförråd så kommer man inte kunna läsa kontrakt, brev från banken eller myndigheter och förstå vad som står i dem

Jo, men att läsa på fritiden kräver ju ett intresse som fanns förr hos de flesta. På eftermiddagen under 80-talet fanns ibland inget för barn och ungdomar att se på TV på kvällen. Då kunde det vara kul att läsa en bok... Min generation var väl den som började med konsol- och dataspel, men det var inget som uteslöt andra aktiviteter. Idag finns det spelkonsoler, tablets, obegränsat att se på streaming-kanaler m m. så många känner kanske inget behov av böcker?

Men visst borde vuxna försöka få barn att läsa mera...
Senast redigerad av Snobird 2024-11-17 kl. 10:17.
Citera
2024-11-17, 10:19
Medlem
Nu vet inte jag hur det ser ut på högskolan, men jag är övertygad om att det finns funktionella analfabeter där med tanke på hur det ser ut på gymnasiet.

När jag började som lärare på gymnasiet (yrkesprogram) för 40 år sen var tanken att elever skulle träna extra på det som dom hade svårt för. Idag kollar man om dom som har svårt för något har nån diagnos (dyslexi, dyskalkyli, språkstörning, dåligt arbetsminne...) och om det är en diagnos så ska undervisningen anpassas så att eleven om möjligt inte behöver göra det den har svårt för. Dyslexi medför att du får ljudböcker, program som läser upp texten och muntliga förhör. Du ska absolut inte träna extra på att läsa.

Om det anses lämpligt för den enskilda eleven så händer det att undervisningen "anpassas" för hela klassen även om det innebär att undervisningen blir sämre för resten av klassen. Men det gör inget för nu är undervisningen ANPASSAD!

Ja, svensk undervisning har problem både med pedagogik och ordningsfrågor. Självklart följer det med upp till universitet/högskola.
Citera
2024-11-17, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det beror på att samhället i stort och föräldrar och lärare på alla nivåer inte längre vågar ställa krav och ge misslyckanden i uppfyllelsen av dessa krav konsekvenser och påföljder.

Det bör ju finnas någon koll på att barn uppnår basala mål. Kan någon inte läsa vid en viss ålder, borde också resurser läggas på att lära barnet det. Att någon då, kanske även på högstadiet, istället får lyssna på ljudböcker är troligen kontraproduktivt...

Citat:
Hur stort problemet faktiskt är borde gå att undersöka relativt enkelt och det kanske redan görs, men då behöver förstås någon sammanställa detta för offentligheten så vi kan ta del av resultaten.

Jo, men på något sätt har detta ändå "krupit på" oss... Att man upptäcker det med studenter på högskolan... Då har ju detta pågått ganska länge, och lärare kan väl inte vara så retarderade att de missar att ungdomar på gymnasiet inte kan läsa? Det måste också ha att göra med att privata gymnasier ger glädjebetyg, för att locka fler att välja dem...

Citat:
]Nu när frågan är aktuell dröjer det säkert inte länge innan detta görs av både forskare och journalister.

Ok, men när det redan nått ungdomar på högskolor. Då har det gått ganska långt...
Senast redigerad av Snobird 2024-11-17 kl. 10:30.
Citera
2024-11-17, 10:33
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Så hur mycket av detta stämmer, och i så fall vad beror det på? En analfabet på universitet låter som en skruvad boktitel, men är som det hävdas, tydligen idag inte helt ovanligt..

Vi har systemet med skolpengen . Betalas efter var eleven studerar och i vilken skola.
Hoppar en elev av, så mister skolan sin skolpeng för den eleven. Inte minst de privata aktörerna i friskoleträsket har ju vinstmaximering på agendan.
Man betygsätter istället så svaga elever klarar sig igenom systemet år efter år, tills alla elever blir avslöjade på högskolan då de har mycket stora kunskapsluckor för att följa med undervisningen.
Med det sagt, så borde man stoppa borgarnas krav att också införa skolpeng för högre utbildning på universitetet , då finns det absolut inga garantier kvar att elever som faktiskt tar examen verkligen har kunskaper.

Den högre utbildningen ska kunna behålla sin frihet att ha vetorätten att neka elever en plats , speciellt då en allt större andel har kunskaper motsvarande grundskola, eller ens det.
Dags att inse att friskolereformen har glidit in i ett korrumperat träsk av löften som inta kan hållas eftersom motkraven är obefintliga
Senast redigerad av Upplyften 2024-11-17 kl. 10:42.
Citera
2024-11-17, 10:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Det är en läskig läsning kan man lugnt säga men samtidigt är jag inte förvånad även om jag inte själv har barn.
Är själv bara förvånad hur en elev kan klara sig genom skolan med uppsatser, läsläxor och övrigt och ändå få ett bra betyg utan att ens klara av att läsa en bok.

Själv läste jag mycket som ung men har nu gått över till att lyssna på böcker då jag inte riktigt har ro att läsa böcker längre även om det faktiskt kan vara väldigt avkopplande. Istället blir det att man läser en hel del på forum istället.

Har en vän som är lärare på universitetet och hans historier kan ibland kännas läskiga när man hör hur ungdomarna uppför sig. Ibland låter det som de problem man själv hade i klassen i låg och mellanstadiet men att de tydligen bara hängt kvar till universitetet nu.

Detta förklarar också varför vi har förhållandevis få yngre som kommer in här på FB, de klarar inte av att läsa helt enkelt😀
Citera
2024-11-17, 10:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress

Edit: Läste länken nu och ett problem här är nog att de helt enkelt inte har ro att sitta still och läsa utan att det händer något. Det problemet kommer ifrån TikTok och korta filmsekvenser med "instant gratification", något som man definitivt inte får av att läsa en bok eller en text

Där har vi absolut ett problem och samtidigt så har du nästa problem, man har alltid sin telefon i närheten av sig och hela tiden får upp olika typer av flash och notiser om helt oviktiga saker.
Själv har jag så få ljud och notiser som det bara går på min telefon men ändå så kan jag tycka att man tittar för ofta och då också tappar koncentrationen på det man faktiskt håller på med.
Citera
2024-11-17, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är en läskig läsning kan man lugnt säga men samtidigt är jag inte förvånad även om jag inte själv har barn.
Är själv bara förvånad hur en elev kan klara sig genom skolan med uppsatser, läsläxor och övrigt och ändå få ett bra betyg utan att ens klara av att läsa en bok.

Det verkar komplett rubbat då en elev som inte kan läsa inte ens borde klara att göra ett prov. De får väl inte muntliga prov på gymnasiet?

Citat:
Själv läste jag mycket som ung men har nu gått över till att lyssna på böcker då jag inte riktigt har ro att läsa böcker längre även om det faktiskt kan vara väldigt avkopplande. Istället blir det att man läser en hel del på forum istället.

Jag gör både och... Ibland börjar jag lyssna på en bok som ljudbok men det kanske går för sakta, så jag övergått till text. Läser dock tyvärr kanske något mindre böcker än förr. Fast om man redan kan läsa tror jag inte ljudböcker gör någon skada..

Citat:
Har en vän som är lärare på universitetet och hans historier kan ibland kännas läskiga när man hör hur ungdomarna uppför sig. Ibland låter det som de problem man själv hade i klassen i låg och mellanstadiet men att de tydligen bara hängt kvar till universitetet nu.

Jo, men på 80-talet var ungdomar t.o.m. på gymnasiet så motiverade att där knappast förekom problem med ordning. Kanske inte överallt men...

Citat:
Detta förklarar också varför vi har förhållandevis få yngre som kommer in här på FB, de klarar inte av att läsa helt enkelt😀

Hehe men det kan också ha att göra med att det finns 18-års gräns? Eller att forum helt enkelt inte tilltalar yngre lika mycket?
Citera
2024-11-17, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vi har systemet med skolpengen . Betalas efter var eleven studerar och i vilken skola.
Hoppar en elev av, så mister skolan sin skolpeng för den eleven. Inte minst de privata aktörerna i friskoleträsket har ju vinstmaximering på agendan.
Man betygsätter istället så svaga elever klarar sig igenom systemet år efter år, tills alla elever blir avslöjade på högskolan då de har mycket stora kunskapsluckor för att följa med undervisningen.
Med det sagt, så borde man stoppa borgarnas krav att också införa skolpeng för högre utbildning på universitetet , då finns det absolut inga garantier kvar att elever som faktiskt tar examen verkligen har kunskaper.

Den högre utbildningen ska kunna behålla sin frihet att ha vetorätten att neka elever en plats , speciellt då en allt större andel har kunskaper motsvarande grundskola, eller ens det.
Dags att inse att friskolereformen har glidit in i ett korrumperat träsk av löften som inta kan hållas eftersom motkraven är obefintliga

De har ju övergått till att kräva högskoleprov vid intag till vissa utbildningar vid några lärosäten då de helt enkelt inte litar på betyg från gymnasiet...
Citera
2024-11-17, 11:02
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
De har ju övergått till att kräva högskoleprov vid intag till vissa utbildningar vid några lärosäten då de helt enkelt inte litar på betyg från gymnasiet...

Handelshögskolan inför nytt behörighetskrav som komplement till betyg

Handelshögskolan i Stockholm ändrar nu sina behörighetskrav. Den som vill ha en chans att antas till något av kandidatprogrammen måste till antagningen 2025 ha gjort högskoleprovet med minst 1,25 i provresultat.

https://www.hhs.se/sv/om-oss/news/ss...ogskoleprovet/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in