Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 13:27
Medlem
pn222jws avatar
Det låter flummigt men aromaterapi (doft-terapi) kan vara en liten lindring...en väldigt "kravlös" form av hjälp. Även att lyssna på lugn musik (exempelvis Mozart eller Bach). En doft som ger mig energi är "grapefrukt-olja"...det finns många olika.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5684592/

Och solljus...även på vintern när solen tittar fram.
Senast redigerad av pn222jw Igår kl. 13:35.
Citera
Igår, 13:37
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Hej Psykologi forumet!

Jag behöver lite råd angående hur man ska tänka vid hjärntrötthet. Har precis haft två stycken kriser som har löst av varandra, så jag är medveten om att jag behöver jätte mycket vila. Det har varit jätte påfrestande för hjärnan.

Jag upplever en slags hjärntrötthet. Mina stora intressen har varit att träna på gym och ta långpromenader. Kan dock inte göra det nu då det blir kontraproduktivt. Jag har också svårt att läsa en längre rad texter.

Finns det några strategier mot hjärntrötthet?
Vad händer när du tar en promenad? Har själv varit med om mycket hjärnstress.
Citera
Igår, 13:38
Medlem
Citat:
Hej Psykologi forumet!

Jag behöver lite råd angående hur man ska tänka vid hjärntrötthet. Har precis haft två stycken kriser som har löst av varandra, så jag är medveten om att jag behöver jätte mycket vila. Det har varit jätte påfrestande för hjärnan.

Jag upplever en slags hjärntrötthet. Mina stora intressen har varit att träna på gym och ta långpromenader. Kan dock inte göra det nu då det blir kontraproduktivt. Jag har också svårt att läsa en längre rad texter.

Finns det några strategier mot hjärntrötthet?

Ja,tid för att återhämta dig är helt nödvändigt och det finns inga genvägar - det tar den tid det tar!
Dra ner på träningen på gymmet och gå bara korta promenader.
Ta flytande vitaminer (Mivitotal Plus) varje dag och dessutom druvsocker vid de tillfällen du behöver skärpa dig.
Var snäll mot dig själv och kolla bara på lättsmälta program som inte kräver koncentration.
Skriv lappar till dig själv om vad du ska komma ihåg och avsätt tid för att fixa just de grejerna och sen slappnar du av igen. Det blir lätt att saker och ting skramlar runt i huvudet hela tiden annars.
Citera
Igår, 14:31
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Ja,tid för att återhämta dig är helt nödvändigt och det finns inga genvägar - det tar den tid det tar!
Dra ner på träningen på gymmet och gå bara korta promenader.
Ta flytande vitaminer (Mivitotal Plus) varje dag och dessutom druvsocker vid de tillfällen du behöver skärpa dig.
Var snäll mot dig själv och kolla bara på lättsmälta program som inte kräver koncentration.
Skriv lappar till dig själv om vad du ska komma ihåg och avsätt tid för att fixa just de grejerna och sen slappnar du av igen. Det blir lätt att saker och ting skramlar runt i huvudet hela tiden annars.

Ja, korta promenader och meditation. Inte utsätta sig för mycket stimuli. Vara snäll mot sig själv. Använda anteckningsblocket på mobilen. Läsa böckerna om hjärntrötthet.

Jag tar berocca, det kanske är lika bra som flytande vitaminer?

Det får bli strategin tillbaka!
Senast redigerad av Sjoestedt Igår kl. 14:37.
Citera
Igår, 14:36
Medlem
Citat:
Tackar ödmjukast för boktipset!
Jag ska försöka traggla mig igenom den trots att man har svårt att läsa längre texter.
Hur skiljer sig hjärnans respons av att läsa längre texter jämfört med att ta en promenad?

Heter det hjärntrött tror man nog att användande av hjärnan för läsning fungerar dåligt. Mer oklart hur användande av övriga kroppen kan påverka hjärnans spänst.
Citera
Igår, 14:43
Medlem
321js avatar
https://ayurveda-akademin.se/behandlingar/
Behandlingar

Shiroabhyanga – huvudmassage

Shiroabhyanga är massage av huvud, ansikte, nacke och skuldror. Ges med eller utan varmsesamolja. Behandlingen löser upp stress och lättar spänningar som lagrats. Därigenom motverkas huvudvärk och värk i nacke och skuldror.
Shiroabhyanga stimulerar cirkulationen i huvudet och lugnar sinnet och tänkandet. Klarheten i sinnet ökar Behandlingstid: 30 min.

Shirodhara

Behandlingen inleds med en 20 minuter lång massage av huvud, nacke, axlar och ansikte. Därefter får en stråle varm olja under 20 minuter långsamt strömma ned över pannan och hjässan.

Behandlingen lugnar ned det centrala nervsystemet, ger sinnet och sinnena djup vila, vilket tillåter kroppens naturliga läkeprocesser att utsöndralagrad stress från nervsystemet. Till följd av detta förbättras den mentala klarheten. Det är en lugn och avstressande behandling där spänningar löses upp och hela nervsystemet får lugn och ro.
Behandlingstid: 60 min.
Citera
Igår, 15:07
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ja, korta promenader och meditation. Inte utsätta sig för mycket stimuli. Vara snäll mot sig själv. Använda anteckningsblocket på mobilen. Läsa böckerna om hjärntrötthet.

Jag tar berocca, det kanske är lika bra som flytande vitaminer?

Det får bli strategin tillbaka!
Var bor du? Skogen kan vara rätt avkopplande.
Citera
Igår, 15:22
Medlem
Prova att göra som Elon Musk; köttbit och stekta ägg till frukost. "Jag känner mig mycket piggare" säger han. Med andra ord ät inte snabba kolhydrater. Ät bacon, ost och smör. Undvik Berocca för det ger njursten!
Citera
Igår, 15:52
Medlem
slagskotts avatar
Jag är just nu hemma med detsamma ts, jag orkar ingenting och blir yr.
Yrseln sätter sig på balansen lite så att ser ut som ett fyllo ibland.

Trött i huvudet, lite dåligt korttidsminne.
Jag har haft två sessioner med en psykolog, jag är inte depressiv eller speciellt negativ men det är segt att gå hemma och jag sover- timmar på eftermiddagen, stentungt.

Mitt råd är att slappna av mer, slöa framför tv:n men glöm inte att lufta dig ute också.
Se inte det som att du är lat, se det som att det är ett gott råd till vad du och din kropp/hjärna behöver.
Citera
Igår, 16:11
Medlem
Anonymbajskorvs avatar
Kolla om eventuella näringsbrister hos vårdcentral, speciellt om du äter veganskt eller något.
Annars rör på dig mer, blir själv seg om man bara sitter på arslet hela dagen.
Citera
Igår, 16:18
Medlem
Prova någon form av kinesisk medicin terapi.
D vitamin intag kan vara värt hålla koll på.
I övrigt är det nog bara träning vissa läkemedel som hjälper lite.
Men svårt komma fram till något helt optimalt i sånt här fall.
Kolla upp toxoplasma kanske ? Eller andra eventuella parasiter.
Citera
Igår, 16:27
Medlem
Gå ut i naturen!
Gör ett skogsbad!
Sätter med en brasse stål i urskogen ,tänd en liten eld och drick kaffe och bara vara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in