Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
Igår, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Hej Psykologi forumet!

Jag behöver lite råd angående hur man ska tänka vid hjärntrötthet. Har precis haft två stycken kriser som har löst av varandra, så jag är medveten om att jag behöver jätte mycket vila. Det har varit jätte påfrestande för hjärnan.

Jag upplever en slags hjärntrötthet. Mina stora intressen har varit att träna på gym och ta långpromenader. Kan dock inte göra det nu då det blir kontraproduktivt. Jag har också svårt att läsa en längre rad texter.

Finns det några strategier mot hjärntrötthet?
Vila, inte aktivera dig för mycket så att du går över gränsen för hur mycket du mäktar med, dra ner på telefonsamtal, umgås kortare tid när du träffar vänner, unna dig att ta det lugnt och vara ensam, ha en förlåtande inställning till dig själv när du inte orkar med allt du kanske vill, undvik energislukande personer, våga sätta gränser mot omgivningen när du inte orkar med, tvinga dig inte att läsa och lära nytt om du känner att det blir jobbigt för dig, naturen är bra för återhämtning, ta kortare promenader än tidigare.
Citera
Igår, 22:38
Medlem
canterburys avatar
Citat:
Hej Psykologi forumet!

Jag behöver lite råd angående hur man ska tänka vid hjärntrötthet. Har precis haft två stycken kriser som har löst av varandra, så jag är medveten om att jag behöver jätte mycket vila. Det har varit jätte påfrestande för hjärnan.

Jag upplever en slags hjärntrötthet. Mina stora intressen har varit att träna på gym och ta långpromenader. Kan dock inte göra det nu då det blir kontraproduktivt. Jag har också svårt att läsa en längre rad texter.

Finns det några strategier mot hjärntrötthet?

Nej. Tid. Läkning. Och inte försöka jaga minnet eller ditt forna jag. Då blir det värre.
Citera
Igår, 23:01
Medlem
mensverkets avatar
500mg Niacin.
Citera
Igår, 23:05
Medlem
Citat:
Ja, korta promenader och meditation. Inte utsätta sig för mycket stimuli. Vara snäll mot sig själv. Använda anteckningsblocket på mobilen. Läsa böckerna om hjärntrötthet.

Jag tar berocca, det kanske är lika bra som flytande vitaminer?

Det får bli strategin tillbaka!

Berocca innehåller inte lika många vitaminer och mineraler som Mivitotal Plus så om du har brist på något är det inte lika stor chans att du råder bot på den bristen, men Berocca är säkerligen bättre än ingenting! Jag har själv hjärntrötthet som jag försöker åtgärda så jag lider med dig och önskar dig stort lycka till!
Citera
Igår, 23:26
Medlem
Eoppoyzs avatar
Promenader och D-vitamin är en bra början. Det har hjälpt mig.
Citera
Igår, 23:39
Medlem
Triremers avatar
Gå och lägg dig i tid.

Ät nyttigt.

Planera inte för mycket och inte aktiviteter/sena kvällar två dagar i rad.

Testa vitamin B (köp en med alla i) samt vitamin D
Citera
Igår, 23:43
Medlem
Finns forskning som visat att amfetaminpreparat givit positiva effekter vid just hjärntrötthet.
Citera
Idag, 02:27
Medlem
Kost återhämtning och vila.

Lyssna på sköna ljud av fåglar och annat brus från naturen. Finns på Spotify.

Försök begränsa din tid med mobilen.

Enklare form av träning och korta promenader, även om du nämner det som kontraproduktivt. Det ska det ju inte kunna vara. Är den billigaste och bästa antidepp vi har.

Umgås med djur, rofyllt umgänge bra för sinnet.

Försök med enkla medel sätta lite guldkant på tillvaron. Laga dig själv god mat, eller kanske baka, ta långa varma bad och tänd några doftljus du kan stirra dig tom på. Sköt din hygien och ta på dig hela och rena kläder.

Och försök att påminna dig själv om alla dom små framstegen du gör.
Citera
Idag, 03:06
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Tackar ödmjukast för boktipset!
Jag ska försöka traggla mig igenom den trots att man har svårt att läsa längre texter.

Då rekommenderar jag dig att prata med Chat GPT på detta vis ungefär:

"Sammanfatta boken "den ofattbara hjärntröttheten", kort och koncist med viktigaste keypoints."

Du får en fin sammanfattning av hela boken på så vis, sen kan du dyka in mer i de områden du vill, t.ex "utveckla avsnittet om behandling" osv...funkar mycket bra, lycka till.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in