Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 21:47
Medlem
TiredEyess avatar
Är på jakt efter en bil med permanent fyrhjulsdrift, helst kombi. Haldex och så kallad "intelligent-skit" undanbedes. De bilar som hamnar i fokus är:
  • Subaru / Subaru Outback
  • VW / Audi med Torsen-diff, ex. Touareg, Amarok, äldre Q5, A6 osv.
Några märken eller modeller jag missat?
Citera
Igår, 21:56
Medlem
daskapitans avatar
Lada Niva?
Citera
Igår, 22:09
Medlem
Har en Subaru forester som gårdsbil. Toknöjd med fyrhjulsdriften, vare sig det är en blöt åker eller isig väg, driver man fram.
Citera
Igår, 22:21
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Är på jakt efter en bil med permanent fyrhjulsdrift, helst kombi. Haldex och så kallad "intelligent-skit" undanbedes. De bilar som hamnar i fokus är:

Honda HR-V
Citera
Igår, 22:25
Medlem
Norrbagg79s avatar
Skoda, VW Passat och som outsidare Opel Insignia, men Subaru är nog bästa köpet.
Citera
Igår, 22:37
Medlem
tomatlarss avatar
Ford Focus kombi. Farsgubben hade en sådan en gång i tiden känndes som den tålde nästa vad som helst. Annars är ju subaru forester fint kör en sådan själv är helnöjd med den.
Citera
Igår, 22:42
Medlem
Citat:

Har en Trailblazer för min del. Där kan du välja nivå på fyrhjulsdriften. Det finns dessutom lågväxel.
Citera
Igår, 23:33
Medlem
Subaru Outback är bilen du söker.
Citera
Igår, 23:45
Medlem
Waterlilys avatar
Jag tror du menar en bil med mittdiff.

Min bil, som inte har mittdiff, driver med alla fyra hjulen utom när gaspedalen är uppsläppt, jag kör fortare än 180 km/h eller om jag har mycket stora rattutslag (då beror det på om något hjul slirar eller inte). Och det är ingen elbil utan en traditionell fossildriven bil.

Vänligen Näckrosen
Citera
Igår, 23:47
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Kompis kör Toyota Hilux och är nöjd, funkar bra både i snö och i saharas öken (ja historen om att frakta den dit och hem var en historia för sig). Dock är den rätt stor. Vill man bara ha en "vanlig" gedigen fyrhjulsdriven så är Subaru bra val, dock allt annat än billiga, inte bränslesnålast i klassen heller.
Citera
Idag, 08:31
Medlem
SportquattroS1s avatar
Har Hilux permanent fyrhjulsdrift? Min polares Hilux hade inkopplingsbar fyrhjulsdrift men gick bakhjulsdriven på asfalt.
Citera
Idag, 09:03
Medlem
zoombos avatar
Citat:

Ja, nu är det här gamla modeller men Toyota Corolla som fanns 1989-2002 hade permanent och äkta 4WD. AE95 heter den på Toyotaspråk och hade Toyotas outslitliga 1.6L spis 4A-FE. Kallas Sprinter i USA/Australien. AE95 som fanns fram till 1994 hade dessutom manuell diff som aktiverades genom en knapp på mittpanelen och hade man den intryckt så hade den grym framkomlighet trots 13" hjul. När nya karossen kom 1995 (AE110) hade den större motor: 1.8L 7A-FE och man hade automatiserat diffen, den aktiverades själv vid behov.

Båda dessa modeller brukar vara svåra att hitta då de försvinner lika snabbt som annonsen läggs ut. Jag har haft 4 st av båda modeller och det är banne mig den bästa vinterbil man kan ha, se upp för rosten bara. Googla "Toyota corolla ae95 4wd in the mud" så får du se en youtubefilm där den kämpar sig fram i leran!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in