Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 03:24
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
En gitarr med motiv av Taylor Swift som påstås vara signerad av Taylor Swift ligger ute på Tradera där budgivningen i skrivande stund är uppe i 300500 kr. Det är alltså kontantinsatsen till en lägenhet i Stockholm. Auktionen har dock flera dagar kvar innan den avslutas så priset lär rusa betydligt mer.

Jag har tidigare även noterat att mycket säljs dyrt på t.ex. Musikhjälpen. Visserligen förståeligt då många av de sällsynta artefakter som auktioneras ut såklart har ett stort värde. Vet att Electric Banana Band-gitarren exempelvis auktionerades ut senast för ett sexsiffrigt belopp.

Men, jag undrar ändå hur folk har råd med denna typ av impulsiva inköp för nöjes skull? Du kan inte direkt gå omkring och planera att köpa en Taylor Swift-gitarr - så alla som är med i budgivningen måste spontant ha sett annonsen, övervägt en stund och sedan lagt ett bud. De flesta svenskar har väl visserligen en halv miljon på kontot, det är nog rätt vanligt, men samtidigt menar jag att de flesta nog har dessa pengar som sparpengar - d.v.s. pengar som inte är menade till att göra spontana impulsiva inköp med. Säljer folk bilen för att köpa en Taylor Swift gitarr? Eller är det bara de stenrika som bjuder på denna typ av välgörenhetsauktioner?

Sammanfattningsvis: Vad för typ av person är det som lägger dessa summor på denna typ av objekt? Hade ni kunnat lägga hundratusentals kronor på att få ett signerat objekt av er idol? Hur säkerställer man värdet av investeringen utan att veta att signaturen är äkta?

Länk till auktionen: https://www.tradera.com/item/650504649
Citera
Idag, 03:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Men de ha råd. De kan ju köpa bara sådär en BMW X5 för 1,3 miljoner. Arr de inte ska kunna köpa en gitarr för 0,4 miljoner! Finns liksom inte. Sedan kanske de just köper en signerad skit för de tror denna komma vara värd det dubbla om 10 år. Skulle nu vi säger Taylor dö hade saker signerade av henne blivit mer värda.
Citera
Idag, 06:16
Medlem
kalkryggars avatar
Du förstår väl att det inte är personal från Pressbyrån som bjuder mot personal som jobbar i någon av H&M's klädbutiker va?

Det är folk som utnyttjar personal från dessa butiker (och alla andra arbetarpatrask givetvis) som gottar sig med miljon efter miljon.

Tänk Bianca Ingrosso som flög helikopter till den Taylor skulle ha råd att köpa guran för att hänga i receptionen till sitt kontor typ. Alltså helt meningslöst. Men Bianca skulle vara glad för att visa upp att hon har status nog att köpa sånt. Då blir hon glad när hon går ut från kontoret på väg till yoni-yoni massage av fittan.
Citera
Idag, 06:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
En gitarr med motiv av Taylor Swift som påstås vara signerad av Taylor Swift ligger ute på Tradera där budgivningen i skrivande stund är uppe i 300500 kr. Det är alltså kontantinsatsen till en lägenhet i Stockholm. Auktionen har dock flera dagar kvar innan den avslutas så priset lär rusa betydligt mer.

Jag har tidigare även noterat att mycket säljs dyrt på t.ex. Musikhjälpen. Visserligen förståeligt då många av de sällsynta artefakter som auktioneras ut såklart har ett stort värde. Vet att Electric Banana Band-gitarren exempelvis auktionerades ut senast för ett sexsiffrigt belopp.

Men, jag undrar ändå hur folk har råd med denna typ av impulsiva inköp för nöjes skull? Du kan inte direkt gå omkring och planera att köpa en Taylor Swift-gitarr - så alla som är med i budgivningen måste spontant ha sett annonsen, övervägt en stund och sedan lagt ett bud. De flesta svenskar har väl visserligen en halv miljon på kontot, det är nog rätt vanligt, men samtidigt menar jag att de flesta nog har dessa pengar som sparpengar - d.v.s. pengar som inte är menade till att göra spontana impulsiva inköp med. Säljer folk bilen för att köpa en Taylor Swift gitarr? Eller är det bara de stenrika som bjuder på denna typ av välgörenhetsauktioner?

Sammanfattningsvis: Vad för typ av person är det som lägger dessa summor på denna typ av objekt? Hade ni kunnat lägga hundratusentals kronor på att få ett signerat objekt av er idol? Hur säkerställer man värdet av investeringen utan att veta att signaturen är äkta?

Inget konstigt, man köper aktier eller guld som en investering och det är samma sak med en sån här gitarr, den kommer säkerligen bli mer värd i framtiden och om fem år komma ut till försäljning igen och då uppnå en högre summa. Skulle kvinnan dessutom avlida så rusar priset ytterligare.

Hade jag haft gitarren i min ägo så hade jag valt att lägga ut den på Ebay och inte en svensk sida som Tradera.
Citera
Idag, 06:47
Medlem
TrueCs avatar
”Folk” vet jag inte. ”Råd” vet jag inte heller. Historiskt är sån där samlarskit den absolut bästa investeringen du kan göra, om du har en gnutta koll. Då är det bättre att fråga om folk har råd med aktier?
Citera
Idag, 07:31
Medlem
Folk har inte råd. Enstaka individer har råd. Vi har enligt denna lista 43 dollarmiljardärer i Sverige där vi kan utgå från att dessas familjer inte heller har det så dumt ställt. Sedan har vi ett än större antal som är miljardärer i kronor. Sedan har vi ännu fler som har 500 miljoner, 100 miljoner osv. Arvtagare, kändisar, egenföretagare. Hade jag själv varit miljardär så tänker jag att en Taylor Swift-gitarr är en perfekt present till en dotter som gillar Swift.

Kanske inte en dum investering heller, om man planerar att flippa gitarren när Taylor Swift är död om 40-50 år, vad vet jag. Bob Marleys gitarr hade sålt dyrt idag, jämfört med då.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...larmiljardarer
Citera
Idag, 08:18
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Enbart efterblivna och hobby investerare som köper sånt skräp.
Citera
Idag, 08:18
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

1) Inget konstigt alls. Precis som med Avicii auktionen för någon månad sedan går pengarna till välgörenhet (bägge fallen mot psykisk ohälsa för unga). Folk ropade in kepsar och andra klädesplagg som inte var signerade för 40 000 och uppåt. Gitarr och andra föremål för långt mer än så.

2) Auktionen riktas även till köpare utanför Sverige. Frakt inom EU erbjuds.
Citera
Idag, 08:43
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Proveniensen på just detta objekt är ju både tydlig och klarlagd, dessutom ökar den objektets värde. Det är Max Martin som först fick den av Swift och som sedan skänkt gitarren till välgörenhetsauktionen.

Jag är en av de du frågar efter i din sammanfattning, men gav upp budgivningen när den gick över tvåhundratusen för ett sådant fan av Taylor Swift är jag inte.

För mig personligen, som då och då köper objekt som kostar en del, handlar det också om längre investeringar i kalkylen. Inte enbart om att kunna äga och ha ett intressant objekt hemma i vardagsrummet.
Citera
Idag, 08:46
Medlem
Tror ju inte att det är samma person som köper den som behöver låna till en bostad för 2 miljoner. Den som köper gitarren är en som skiter pengar och kommer ha den på kontoret likt en tröja av fotbollsidolen.
Citera
Idag, 09:09
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Proveniensen på just detta objekt är ju både tydlig och klarlagd, dessutom ökar den objektets värde. Det är Max Martin som först fick den av Swift och som sedan skänkt gitarren till välgörenhetsauktionen.

Jag är en av de du frågar efter i din sammanfattning, men gav upp budgivningen när den gick över tvåhundratusen för ett sådant fan av Taylor Swift är jag inte.

För mig personligen, som då och då köper objekt som kostar en del, handlar det också om längre investeringar i kalkylen. Inte enbart om att kunna äga och ha ett intressant objekt hemma i vardagsrummet.

Den är förvisso ett eftersökt objekt, med hela världen som marknad. För att få de absolut finaste pengarna så krävs dock att hon hade använt den på scen och dokumenterats på bild/film. Nu är den tyvärr helt ny och ospelad.
Citera
Idag, 09:14
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Den är förvisso ett eftersökt objekt, med hela världen som marknad. För att få de absolut finaste pengarna så krävs dock att hon hade använt den på scen och dokumenterats på bild/film. Nu är den tyvärr helt ny och ospelad.
Absolut. Vi är helt överens. Det var ju också därför jag kunde vara med och bjuda upp till en nivå där priset sedan inte längre blev ekonomiskt försvarbart, men det är ju också en välgörenhetsauktion och inte ett objekt på Bukowskis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in