Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-18, 08:00
Medlem
Mr Hectors avatar
Går åt en del ost här hemma och det finns inte utrymme för lyxostar hela veckan. Vad kör ni med?

Edamer, hushållsost, Gouda etc. är så smaklösa. Gräddost är gott men kommer oftast i små storlekar. Herrgård gillar jag inte heller riktigt. Den ska vara lätt att skiva, har ni några tips?
Citera
2024-11-18, 08:09
Medlem
Gå och titta i osthyllan, det finns ett enormt utbud. Börja med ett paket skivor. Tips är att inte köpa ost med 17% fetthalt - smaklösa. Du måste upp över 30%. Smaken avgör du, där kan inte vi hjälpa dig.
Citera
2024-11-18, 08:13
Medlem
zombie-nations avatar
Skulle säga någon nobrand grevé. Finns i olika lagring. Ligger på en hundring i kilopris.
Citera
2024-11-18, 08:24
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Präst och Grevé vart om vartannat, helt klart bäst.

Herrgård tycker jag är lite tråkig. Port Salut kan vara gott men den är lite för lik hushållsost
Citera
2024-11-18, 08:27
Medlem
ImTheMans avatar
Svecia, eller en lite mer lagrad präst, har väl hyfsat med smak.
Citera
2024-11-18, 09:12
Medlem
kalkryggars avatar
Hushållsost använder jag bara till en sak och det är när jag har (idag kallat) Skogaholmslimpa. Extra tjockt lager Lätt&Lagom, några skivor hushållsost och ett stort glas kall oboy.

Sen man blivit vuxen så är det mer sällan dock. Men fan blev sugen nu.

Annars så köper jag bland vanliga ostar Prästost. Gärna från något dyrare märke då det ofta gör mycket stor skillnad.
Senast redigerad av kalkryggar 2024-11-18 kl. 09:18.
Citera
2024-11-18, 09:16
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag brukar köpa 6mån-ostar, greve och präst när det är nedsatt pris som jag sedan låter ligga i kylen och lagra vidare. Har ett bra förråd och när dom är 18-24 mån är dom som bäst.
Citera
2024-11-18, 09:25
Medlem
Stureost. Som hushålls men kanske aningen mer smak.
Citera
2024-11-18, 09:29
Medlem
Varför har ingen tagit upp Västerbotten? Det är min favorit om någon annan betalar.
Citera
2024-11-18, 09:39
Medlem
Jämtgård, den bästa av Arla-favoriterna. Fyrkantig så man får vettiga skivor.
Bra smak, lite åt Herrgårdshållet. Oftast på kampanj hos Ica eller Willys.
Citera
2024-11-18, 09:59
Medlem
Serialfreaks avatar
Präst är den som är bäst. Vill man ha ännu mer smak så är brännvinsost att rekommendera.

Brännvinsosten brukar vara något dyrare än prästosten och det är inte alltid man hittar den.
Citera
2024-11-18, 10:05
Medlem
Kanastras avatar
Prästost, minst mellanlagrad, är min go-to-ost.
Ofta på kampanjpris, tillräckligt smakrik för frukostmackan men inte för menlös som en hushållsost.
När det är lite kvar av den river jag den och fryser in, passar perfekt även till pizza, pastasåsen eller till tacosen.
En bra bruksost helt enkelt.

I övrigt är Gäsene vad jag tycker det bästa mejeriet av vardagsostar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in