2024-11-18, 16:48
Medlem
Osedligs avatar
En rak höger rätt ner i fontanellen är ju vad de borde få, men det blir bara en trött suck. Vem orkar engagera sig i andra människors vanföreställningar, jag har fullt upp med mina egna
Citera
2024-11-18, 18:10
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Jag är ovaccinerad och har haft covid.
Men jag springer inte runt och predikar, jag tyckte bara inte att det var nödvändigt för mej.
Ja, det låter som ett genomsnittligt och resonabelt förhållningssätt. Och det är så de flesta gjort, oavsett vilket val man gjort. Vissa har vaccinerat sig, andra inte. Jag har dock inte hört någon försöka övertala någon att vaccinera sig.

Däremot är det en närmast skrämmande koncentration av personer som försöker påverka åt andra hållet. Inte minst här på FB. Är det någon som noterat hur många trådar som skapas för att sprida påståenden om Covid-vaccin där man förklarar allt det oerhörda och hemska som händer dem som vaccinerat sig. Hur många trådar ser du skapas där man försöker övertyga ovaccinerade om att alla vaccinerade mår bra. Det dör ingen och det växer inte svansar eller tumörer ur öronen på dem.

Om de inte vaccinerat sig varför är de så ofantligt intresserad av att tala om för någon hur något smakar i dennes mun? Det här tycker jag är itressant ur ett psykologiskt perspektiv.

Frågan jag ställde (och jag noterar i vanlig ordning att i princip ingen hållt sig till sakfrågan utan bombarderat tråden med vaccintrams och allehanda påhopp) var hur man skall hantera dem som faktiskt orkar engagera sig att än idag försöka övertyga om att något vaccin skulle orsaka att det växer svansar ur öronen. Ingen bryr sig längre. Ingen bryr sig om diskussioner om Covid. Ingen bryr sig om diskussioner om vaccin. Folk har övergivit det där för två år sedan när de haft sin första Covid-infektion. Men antivaxxarna kan helt enkelt inte sluta. Det är som sagt bara att titta här på FB. En ungefärlig uppskattning är att antivaxxare skapar 99% av alla inlägg och trådar som handlar om Covid och vaccin.

Hur skall man bli av med dessa ur sitt flöde? Finns det någon form av igga funktion som kan använda sig av i verkliga livet också? Man tycker som sagt lite synd om deras närmaste som naturligtvis skäms å sin släktings vägnar, men hur gör man för att inte såra personen och ändå göra klart att ingen bryr sig om vad hen säger sedan två år tillbaka?
Citera
2024-11-18, 18:13
Medlem
thecatfisters avatar
Eftersom dessa inte existerar hanterar jag dem hyfsat bra
Citera
2024-11-18, 18:16
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, det är ju just det. Ingen bryr sig. Förutom den där ensamma personen som inte kan släppa sin kamp för att få tala om att beslutsfattare skall hängas och läkemedelsbolag ställas inför rätta. Vi andra har för länge sedan glömt allt vad Covid hette. Det skedde för snart två år sedan, skulle jag säga. Ingen bryr sig. Du har helt rätt.

Men så är det den här filuren som vigt sitt liv åt att förklara för allt och alla att vaccinet innehåller tentakelmonster och ger turbo-cance. Hur hanterar man honom på t.ex. ett bröllop eller bridgeklubbens årsmöte?

Jag skiter i om folk har eller inte har vaccinerat sig, det är upp till var och en

Om denne person har vigt sitt liv att gå runt och pesta med hur farligt vaccinet är så gör man väl som man gör med

Kompisar som är ständigt snåla, blir för fulla och förstör tillställningar gång på gång, ljuger etc etc

Man slutar helt enkelt att umgås med dem
Citera
2024-11-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ja, det låter som ett genomsnittligt och resonabelt förhållningssätt. Och det är så de flesta gjort, oavsett vilket val man gjort. Vissa har vaccinerat sig, andra inte. Jag har dock inte hört någon försöka övertala någon att vaccinera sig.

Däremot är det en närmast skrämmande koncentration av personer som försöker påverka åt andra hållet. Inte minst här på FB. Är det någon som noterat hur många trådar som skapas för att sprida påståenden om Covid-vaccin där man förklarar allt det oerhörda och hemska som händer dem som vaccinerat sig. Hur många trådar ser du skapas där man försöker övertyga ovaccinerade om att alla vaccinerade mår bra. Det dör ingen och det växer inte svansar eller tumörer ur öronen på dem.

Om de inte vaccinerat sig varför är de så ofantligt intresserad av att tala om för någon hur något smakar i dennes mun? Det här tycker jag är itressant ur ett psykologiskt perspektiv.

Frågan jag ställde (och jag noterar i vanlig ordning att i princip ingen hållt sig till sakfrågan utan bombarderat tråden med vaccintrams och allehanda påhopp) var hur man skall hantera dem som faktiskt orkar engagera sig att än idag försöka övertyga om att något vaccin skulle orsaka att det växer svansar ur öronen. Ingen bryr sig längre. Ingen bryr sig om diskussioner om Covid. Ingen bryr sig om diskussioner om vaccin. Folk har övergivit det där för två år sedan när de haft sin första Covid-infektion. Men antivaxxarna kan helt enkelt inte sluta. Det är som sagt bara att titta här på FB. En ungefärlig uppskattning är att antivaxxare skapar 99% av alla inlägg och trådar som handlar om Covid och vaccin.

Hur skall man bli av med dessa ur sitt flöde? Finns det någon form av igga funktion som kan använda sig av i verkliga livet också? Man tycker som sagt lite synd om deras närmaste som naturligtvis skäms å sin släktings vägnar, men hur gör man för att inte såra personen och ändå göra klart att ingen bryr sig om vad hen säger sedan två år tillbaka?
Lev med det, undvik dem. Däremot så har jag själv blivit kallad idiot för att jag inte vaccinerat mej, för många tror att de inte smittar för att de tagit sprutorna, vilket är missvisande.
Däremot, min granne höll på att dö av covid, syrebrist i blodet, men han är svällfet och var nyligen opererad med ny hjärtklaff.
Så ja..
Citera
2024-11-18, 18:51
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Lev med det, undvik dem. Däremot så har jag själv blivit kallad idiot för att jag inte vaccinerat mej, för många tror att de inte smittar för att de tagit sprutorna, vilket är missvisande.
Däremot, min granne höll på att dö av covid, syrebrist i blodet, men han är svällfet och var nyligen opererad med ny hjärtklaff.
Så ja..
Ja, det där är svårt att bedöma och inte heller något en utomstående skall lägga sig i. Så här har min ståndpunkt alltid varit:
Citat:
Det är du själv som skall avgöra om du vill vaccinera dig, det är ingen som skall övertyga dig om att göra på det ena eller andra viset.

Själv hade jag vägt in följande aspekter:
1. Hur gammal är jag
2. Är jag överviktig
3. Har jag några underliggande sjukdomar
4. Hur ser min övergripande hälsostatus ut

Sedan hade jag valt att antingen vaccinera mig eller inte och därefter hade jag bett någon som eventuellt klagar på mitt beslut att helt enkelt dra åt skogen.

Men sedan har man då bekymret att hantera den där personen som skall sabotera alla sammankomster genom att ideligen vilja diskutera Covid-vaccin och alla påstådda hemskheter. Hur det gör flickor sterila, hur världens befolkning minskar. Riktigt pinsamt blir det när NWO och liknande kommer på tal.

Men det här är ju trots allt personer som man på ett eller annat sätt har anknytning till. Det kan vara pappan till en av klubbens yngre medlemmar, en respektive till någon på jobbet eller liknande. Man kan ju inte bara strunta i att bjuda en ung klubbmedlem på julfesten för att pappan ständigt skall sabotera alla sammankomster genom att ideligen megafonera antivaccinpropaganda och konspirationsteorier. Det är det här som blir svårt, eftersom det drabbar personens närmaste krets och gör det pinsamt för dem.

Folk har gått vidare, men vaxxinkrigarna verkar ha fastnat i ett kaninhål.

Hur gör man?
Senast redigerad av korrektamund0 2024-11-18 kl. 18:53.
Citera
2024-11-18, 18:59
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thecatfister
Eftersom dessa inte existerar hanterar jag dem hyfsat bra
Jo de gör ju det. Jag har EN person i min krets som tyvärr inte kan släppa ämnet. Jag skulle tro att andelen vaccinerade är någonstans 70-80% bland vuxna och högst 10-20% bland de som är yngre än 20 år. Ingen av dem försöker övertala någon av de andra att vaccinera sig. Covid eller vaccin kommer öht inte på tal. Ingen bryr sig längre, det är en ren icke-fråga i stil med "är du förkyld?" och inget mer.

Men så har vi den där enstaka vaxxinkrigaren som inte ger upp utan prompt skall ta upp saken på årsmötet eller julfesten. Man riktigt ser hur folk försöker smita till andra sidan av lokalen eller läktaren när hen kommer inramlandes för de vet att de kommer tvingas lyssna på antivaxxin-dravlet resten av kvällen. Ren cringe.

Hur gör man med dessa personer?
Citera
2024-11-18, 19:06
Medlem
thecatfisters avatar
Citat:
Jo de gör ju det. Jag har EN person i min krets som tyvärr inte kan släppa ämnet. Jag skulle tro att andelen vaccinerade är någonstans 70-80% bland vuxna och högst 10-20% bland de som är yngre än 20 år. Ingen av dem försöker övertala någon av de andra att vaccinera sig. Covid eller vaccin kommer öht inte på tal. Ingen bryr sig längre, det är en ren icke-fråga i stil med "är du förkyld?" och inget mer.

Men så har vi den där enstaka vaxxinkrigaren som inte ger upp utan prompt skall ta upp saken på årsmötet eller julfesten. Man riktigt ser hur folk försöker smita till andra sidan av lokalen eller läktaren när hen kommer inramlandes för de vet att de kommer tvingas lyssna på antivaxxin-dravlet resten av kvällen. Ren cringe.

Hur gör man med dessa personer?
Hej!
Du har fel, det finns ej några människor som oroar sig över covid vaccin idag 2024.
Du inbillar dig alltså. Och det tycker jag du helt klart skall gå vidare med fast dock i rätt forum.
Citera
2024-11-18, 19:47
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thecatfister
Hej!
Du har fel, det finns ej några människor som oroar sig över covid vaccin idag 2024.
Du inbillar dig alltså. Och det tycker jag du helt klart skall gå vidare med fast dock i rätt forum.
Tja, nu behöver man bara ta en titt här på Flashback så ser man att forumet är fullständigt nedlusat med inlägg och trådar där man ojar sig över hur farligt vaccinet är och hur mycket cancer det orsakar.

Frågan är vad man skall göra med den här typen av personer i verkliga livet. För hur otroligt det än kan låta verkar många ha EN dylik filur i sin omgivning som förpestar livet för oss normala människor genom att ständigt tala om för alla andra hur mycket cancer vaccinerade kommer få, hur få barn de kommer få och hur långa svansar det kommer växa ur öronen på dem.

Det börjar bli pinsamt så jag undrar hur man skall hantera dessa enstaka sabotörer som uppenbarligen fastnat i vinkelvolten. Vi andra har lagt Covid bakom oss och bryr oss inte.
Senast redigerad av korrektamund0 2024-11-18 kl. 20:33.
Citera
2024-11-18, 20:10
Medlem
Taokers avatar
Anledning till att folk inte ”likear” är för att samhället har demoniserat folk som tänker så. Troligtvis är denna person medveten om detta och skulle annars inte fortsätta. De högst samt minst intelligenta vaccinerade sig inte. Han är möjligtvis den senare av dem men då har han ändå hjärta för människor och vill hjälpa dem förstå.

Verkar som han tagit på sig det ansvaret vilket är fint i sig, men socialt självmord.
Citera
2024-11-18, 20:11
Medlem
Antivaxx är en sinnessjukdom, inget man säger eller gör kommer att få dom att ändra sin åsikt. Det är bäst att bara ignorera dom.
Kommer dom sedan och försöker pracka på en sin antivaxx så får man helt enkelt klippa kontakten helt.

Men vill man jävlas med dom så kan man fråga hur det gick med dom där 2-3 miljarder människorna som skulle nått år efter vaccinet.
Senast redigerad av KetaminKajsa 2024-11-18 kl. 20:13.
Citera
2024-11-18, 21:20
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Skojar du med oss? Om det jag fetat? Trycket har varit ENORMT från alla möjliga håll på att man ska ta sprutorna. Jag har träffat på så enormt många människor som inte kunnat prata om annat om det kommit fram att jag inte tagit dem.

Och det är väl det som är grejen antar jag, och skälet till att jag fortfarande bryr mig: Det verkar inte ha hjälpt så mycket att vaccinera unga friska människor, men vi har ändå varit utsatta för en jävla häxjakt i flera år. Nu försöker alla låtsas som att "nä men vi satte ju ingen press på nån", och vill vifta bort påtvingade injektioner och social utfrysning. Det gör mig irriterad.
Det är ingen som blivit påtvingad några injektioner. Men nu var ämnet för tråden hur man skall hantera den enstaka personen som av obegriplig anledning inte kan ge upp tanken på att pandemin fortfarande rasar och inte begriper att den är över. Det tog slut för två år sedan och vi andra börjar börjar bli lite trötta på att ständigt få höra det tramsande tjafset om att man får cancer av vaccinet och man får vårtor av vaccinet och man dör av vaccinet och regeringarna utövar kontroll och det skall dömas och hängas och mördas och slaktas för än det ena än det andra när "sanningen kommer fram".

Vi med normalt fungerande socialt umgänge vill inte behöva låta det här gå ut över barn och familjer till en dylik person. Men hur gör man för att hantera det eviga antivaccin-tjatandet. Man tröttnade för två år sedan. Ja, vi tycker synd om er, men vi tycker ännu mer synd om era nära och kära. Trots allt är de dem vi inte vill skall bli drabbade.

Så hur skall man hantera dessa personer. Det är DET tråden handlar om.
Senast redigerad av korrektamund0 2024-11-18 kl. 21:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in