Citat:
Ursprungligen postat av
allvar66
Jag är ovaccinerad och har haft covid.
Men jag springer inte runt och predikar, jag tyckte bara inte att det var nödvändigt för mej.
Ja, det låter som ett genomsnittligt och resonabelt förhållningssätt. Och det är så de flesta gjort, oavsett vilket val man gjort. Vissa har vaccinerat sig, andra inte. Jag har dock inte hört någon försöka övertala någon att vaccinera sig.
Däremot är det en närmast skrämmande koncentration av personer som försöker påverka åt andra hållet. Inte minst här på FB. Är det någon som noterat hur många trådar som skapas för att sprida påståenden om Covid-vaccin där man förklarar allt det oerhörda och hemska som händer dem som vaccinerat sig. Hur många trådar ser du skapas där man försöker övertyga ovaccinerade om att alla vaccinerade mår bra. Det dör ingen och det växer inte svansar eller tumörer ur öronen på dem.
Om de inte vaccinerat sig varför är de så ofantligt intresserad av att tala om för någon hur något smakar i dennes mun? Det här tycker jag är itressant ur ett psykologiskt perspektiv.
Frågan jag ställde (och jag noterar i vanlig ordning att i princip ingen hållt sig till sakfrågan utan bombarderat tråden med vaccintrams och allehanda påhopp) var hur man skall hantera dem som faktiskt orkar engagera sig att än idag försöka övertyga om att något vaccin skulle orsaka att det växer svansar ur öronen. Ingen bryr sig längre. Ingen bryr sig om diskussioner om Covid. Ingen bryr sig om diskussioner om vaccin. Folk har övergivit det där för två år sedan när de haft sin första Covid-infektion. Men antivaxxarna kan helt enkelt inte sluta. Det är som sagt bara att titta här på FB. En ungefärlig uppskattning är att antivaxxare skapar 99% av alla inlägg och trådar som handlar om Covid och vaccin.
Hur skall man bli av med dessa ur sitt flöde? Finns det någon form av igga funktion som kan använda sig av i verkliga livet också? Man tycker som sagt lite synd om deras närmaste som naturligtvis skäms å sin släktings vägnar, men hur gör man för att inte såra personen och ändå göra klart att ingen bryr sig om vad hen säger sedan två år tillbaka?