• 1
  • 2
2024-11-18, 08:36
Avstängd
korrektamund0s avatar
Du är sannolikt inte ensam. Du träffar massor med människor och umgås med en strid ström av bekanta och personer som du har något sånär socialt samröre med. Nära bekantskapskretsen, arbetskollegor och föräldrar till barn i klubben. Släktingar. Plattläggarna som kaklar om badrummet. Catering-firman som du anlitar. Föräldrar till barnens kamrater. Och så det sociala medie-anhanget. Instagram, Whatsapp, Facebook och allt det där. Och bland dessa tusentals personer så finns han - den ensamma men aldrig sinande rösten som representerar konspiration, vansinne, faktaförnekande och allmän okunskap. Ni vet förstås vem jag talar om. Antivaxxaren. Jag har drygt 700 kompisar på mitt Facebook-konto, och av dem är det EN person som ideligen postar antivaxxar-propaganda. Ännu har jag inte sett en enda person som gillar hans inlägg. Han har själv 800 kompisar.

Jag satt häromdagen och funderade på vad det beror på att en antivaxxare har så olidligt svårt att släppa sin eviga kamp för att berätta för alla andra att vaccinet ger turbo-cancer, att folk dör av vaccinet, att läkemedelsbolag konspirerat mot mänskligheten och att politikerna som är skyldiga kommer få sitt straff så fort sanningen kommer fram. För oss andra är Covid över. Det påverkade oss extremt lite under pandemin och inte alls nu.

Jag tog upp det här med en av mina bekanta och han konstaterade helt kort att av de tusentals personer han är bekant med eller på ett eller annat sätt har samröre med så är det bara den här personen som fortfarande håller på och jiddrar om Covid-vaccin. Ingen orkar lyssna på idioten, menade han, det är bara att slå dövörat till eftersom han aldrig kommer sluta.

Så hur skall man hantera dessa tragiska personer som fortfarande tror att Covid-vaccin gör folk sterila och att de får turbo-cancer. Jag skall inte gå så långt som ett par personer som kallar andra för "idioter", däremot inser jag att dessa personer behöver hjälp på ett eller annat vis. Skall man ringa psykvården eller skall man sätta ihop en intervention där man förklarar för antivaxxaren att "det är över nu, du kan strunta i det här nu, ingen bryr sig om ditt antivaxxande". För sanningen är ju att han uppfattas som pinsam av övriga bekantskapskretsen. Någon gång har jag sett hur folk avvärjande "hyschar" till andra bakom ryggen på honom och avvärjande tecknar att "låt honom hållas, ingen av oss bryr sig men vi låter honom hållas". I flera fall vet jag dessutom hur barn och släktingar till antivaxxaren skäms och upplever det hela som obehagligt. Man tycker naturligtvis synd om dessa personer, och det hela får en smak av olust när det är barn inblandade.

Så vad gör man? Hur hanterar ni folk som fortfarande har panik över Covid-vaccin?

Det här inlägget skulle passa bättre i psykologi-forumet, men jag prövar här.
Citera
2024-11-18, 09:43
Medlem
llundberg57s avatar
Varför måste dom 'hanteras'? Låt dem vara bara och sköt dig själv.
Citera
2024-11-18, 10:14
Medlem
”Catering-firman som du anlitar.” Hahaha, dagens skratt.

Nej, ingen bryr sig längre, inte ens riskgrupperna går och tar sprutan. Upp till dem. Stollarna, då? Låt dem stolla på, vi lever i en demokrati.
Citera
2024-11-18, 10:35
Avstängd
One2Manys avatar
Man behandlar dem som man behandlar alla andra religösa människor med vanföreställningar: man ignorerar dem.

Är det på fejan: ta bort från vänner eller avfölj inlägg. Låt mongot vifta mot väderkvarnar i sin egen bubbla.
Citera
2024-11-18, 10:36
Medlem
c.divers avatar
Foliehattar är inget man behöver bry sig om. Känner ingen men några som inte vaccinerat sig. Har inga problem med dessa då de inte är konspiratoriskt lagda utan inte vill vaccinera sig av andra orsaker
Citera
2024-11-18, 10:51
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komigenngtfinnas
Hahaha är du igång nu igen.

Det verkar mer som du är besatt av allt kring covid.
Ingen bryr sig längre.
Nej, det är ju just det. Ingen bryr sig. Förutom den där ensamma personen som inte kan släppa sin kamp för att få tala om att beslutsfattare skall hängas och läkemedelsbolag ställas inför rätta. Vi andra har för länge sedan glömt allt vad Covid hette. Det skedde för snart två år sedan, skulle jag säga. Ingen bryr sig. Du har helt rätt.

Men så är det den här filuren som vigt sitt liv åt att förklara för allt och alla att vaccinet innehåller tentakelmonster och ger turbo-cance. Hur hanterar man honom på t.ex. ett bröllop eller bridgeklubbens årsmöte?
Citera
2024-11-18, 11:34
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Foliehattar är inget man behöver bry sig om. Känner ingen men några som inte vaccinerat sig. Har inga problem med dessa då de inte är konspiratoriskt lagda utan inte vill vaccinera sig av andra orsaker
Ja, men det är ju något helt annat. Jag har massor av släktingar, vänner och bekanta som inte vaccinerat sig. Folk gjorde ju det valet efter sitt eget omdöme, och det är exakt det förhållningsättet som jag hela tiden förespråkat - man väljer själv om man vill vaccinera sig och det finns dessutom massor av skäl till att låta bli (vilket jag också påpekat vid något hundratal tillfällen).

Men frågan är hur man skall hantera dessa antivaxxare som dels inte kan låta bli att älta ämnet trots att alla för länge sedan lagt det bakom sig, och man undrar naturligtvis vad som driver dessa personer och vad som gör att de har ett sådant behov av att försöka påverka andra? Hur hanterar man det här? Det utvecklas till rena pinsamheter i olika sammanhang, men de verkar inte vara mottagliga för uppmaningar eller "mellan raderna"-vinkar om att ingen är intresserad. Att ideligen bombardera sina 800 kompisar på Facebook utan att en enda person varken gillar, delar eller kommenterar saken tycker man ju borde få personen att fatta vinken, men det verkar svårt för dessa att släppa detta med vaccin och Covid.

Hur skall man hantera detta?
Senast redigerad av korrektamund0 2024-11-18 kl. 11:41.
Citera
2024-11-18, 12:25
Medlem
Tok-Franss avatar
Ingen idé att sprida information om Gratis-sprutan längre, då ingen tar den i dag.
Statistiken talar sitt tydliga språk...
Dumt var det, men nu är det för sent att göra något.
https://x.com/EthicalSkeptic/status/...32oGYy3_A&s=09

Så mig behöver du inte hantera.
Citera
2024-11-18, 12:49
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Så vad gör man? Hur hanterar ni folk som fortfarande har panik över Covid-vaccin?

På samma sätt som man hanterar folk med fobi för bananer, man låter folk vara helt enkelt.

Sen tycker jag din syn är nervärderande, många av de som är mot covid vaccinet gör det av försiktighet, man har minnen från svininfluensan 2010 där myndigheterna tvingade i folk första vaccinet som kom ut Pandemrix.
Svininfluensan tog aldrig fäste och kom aldrig hit, men många lider än idag av bieffekterna, speciellt narkolepsi är en fruktansvärd åkomma. Runt 5000 finns i offentliga register med men många söker sig inte till sjukvården eller har det som bakomliggande orsak så med mörkertalet kan det kanske vara upp mot 15.000-20.000 drabbade.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/b...psi#hmainbody3

Det tar flera år för att utvärdera resultat av vaccin, många som är emot covid tar äldre vacciner så det är inte vaccinet i sig som är problemet, för varje år som går så kommer också covid vaccinet bli mer och mer accepterat bland den gruppen om inga besvär dyker upp, och den försiktigheten tror jag alla utom en grupp extremister som du själv har förståelse för.
Citera
2024-11-18, 12:51
Medlem
Citat:
... bland dessa tusentals personer så finns han - den ensamma men aldrig sinande rösten som representerar konspiration, vansinne, faktaförnekande och allmän okunskap. Ni vet förstås vem jag talar om. Antivaxxaren.

Jag tog upp det här med en av mina bekanta och han konstaterade helt kort att av de tusentals personer han är bekant med eller på ett eller annat sätt har samröre med så är det bara den här personen som fortfarande håller på och jiddrar om Covid-vaccin. Ingen orkar lyssna på idioten, menade han, det är bara att slå dövörat till eftersom han aldrig kommer sluta.

Så hur skall man hantera dessa tragiska personer som fortfarande tror att Covid-vaccin gör folk sterila och att de får turbo-cancer. Hur hanterar ni folk som fortfarande har panik över Covid-vaccin?
Slå dövörat till, helt rätt. Ha sympati för de som förstör sina liv på det sättet, det är tragiskt. Men det har alltid funnits halsstarriga konstiga människor, och kommer troligtvis alltid finnas. Det ingår i världsbilden, något man ska förutsätta. Ingen kan göra något åt det.

Det finns föreningar t.ex. för folk som än idag upprätthåller en högljudd kamp för att Barack Obama inte är amerikansk medborgare (s.k. birtherismen) och därför inte var legitim att bli president-kandidat i USA. Delar av den rörelsen fortsätter än idag, fastän Barack Obama avslutade sitt presidentskap för 9 år sen och motivet för rörelsen således är helt utspelat.

Kommer alltid vara såhär, men eftersom mer än 80% av befolkningen delar likartade ideal och världsbilder, så drunknar 'dom udda' mest i bruset och deras villfarelser mals ner av vind och vatten med tiden.
Citat:
Jag satt häromdagen och funderade på vad det beror på att en antivaxxare har så olidligt svårt att släppa sin eviga kamp för att berätta för alla andra att vaccinet ger turbo-cancer, att folk dör av vaccinet, att läkemedelsbolag konspirerat mot mänskligheten och att politikerna som är skyldiga kommer få sitt straff så fort sanningen kommer fram.
Om man inte redan känner till detta - vilket är ganska väl känt - så är det lite mer omfattande samtalsämne än vad trådämnet föreföll inbjuda till (hur man 'hanterar' folk med maniska inställningar').

Känner du inte till mycket om varför, så kan man nämna att det beror på emotionella anledningar, inte intellektuella. Ett bra tips på en enkel introduktion till sånhär kunskapsflora, är att titta på SVTs dokumentär "Vaccinkrigarna" (https://www.svtplay.se/dokument-inifran-vaccinkrigarna). En dokumentär i tre delar, som handgripligen visar på en form av emotionalismen som formar antivaxxare, även om det finns flera andra, som delar samma orsaksgrund men yttrar sig på liknande sätt.
Citera
2024-11-18, 15:43
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Jag har drygt 700 kompisar på mitt Facebook-konto, och av dem är det EN person som ideligen postar antivaxxar-propaganda. Ännu har jag inte sett en enda person som gillar hans inlägg. Han har själv 800 kompisar.

Du har ju svaret där i ditt egna inlägg. Man hanterar det med tystnad. Man låtsas inte om det.

Det är mycket möjligt att denna 1 på 1000 är en sådan som faktiskt fått svåra biverkningar och/eller har någon nära som drabbats. Denna har kanske fått ett dåligt bemötande av sjukvården och står ensam med problemen som ingen låtsas om. Har du nånsin tänkt den tanken?
Citera
2024-11-18, 15:56
Medlem
truly.adolphines avatar
Sätt dom i förarsätet på problemställningen. Fråga:
Citat:
Hur tror du vi bäst kan skydda oss mot framtida pandemier?
Vilka alternativa lösningar ser du på globala pandemier?
Vad tror du är mest effektivt för att förhindra smittspridning?

Fokusera på saker som vore mer konstruktivt att ägna tankekraft åt:
Citat:
Hur kan vi som samhälle skydda oss när antibiotika slutar fungera? Tex. för Salmonella.
Hur tror du vi bäst skyddar äldre och små barn mot RS-virus? Tex. RSV A2.
Vilka strukturella förändringar i världens hälsosystem skulle behövas för att bättre hantera influensapandemier?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in