2024-11-18, 19:25
Medlem
12 november 2024 infördes det nya påkostade journalsystemet millennium. Det har skrivits otaliga artiklar om millennium sedan 2018, många som inte är positiva. Medarbetare har sedan länge rapporterat om brister och hemlighetsmakeri. Hur kommer det sig att just Oracle svenska AB vann upphandlingen? Har upphandlingen verkligen gått rätt till eller har det bytts pengar under bordet? Vem har isåfall fått en rejäl peng på kontot? Tidigare sjukhusdirektörer? Politiker?

https://www.vgregion.se/halsa-och-va...#Upphandlingen
2024-11-18, 19:43
Medlem
Troligt att det är samma krafter som förstörde Polismyndigheten under Dan Eliassons tid.
2024-11-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filep
Troligt att det är samma krafter som förstörde Polismyndigheten under Dan Eliassons tid.

Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet?
2024-11-18, 21:19
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tror inte det handlar om korruption (det kan så klart vara det). Jag tror det handlar om inkompetens och oförmåga att förstå hur komplexa it-system faktiskt är. De skapar ett projekt som inte får nödvändiga resurser för att konfigurera/utveckla systemet tillräckligt.

Det flesta system kommuner och myndigheter har i sina organisationer är skapade på det här sättet. De fungerar dåligt och synkar dåligt med varandra samt att de har skyhöga driftkostnader.

I vilket fall som helst så hoppas jag att de som är ansvariga för detta får fängelse och om det visar sig bli vårdskador av det så hoppas jag det blir långa fängelsestraff.

Men sannolikt så får de nya jobb med högre löner. Det är så det brukar vara.
2024-11-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tror inte det handlar om korruption (det kan så klart vara det). Jag tror det handlar om inkompetens och oförmåga att förstå hur komplexa it-system faktiskt är. De skapar ett projekt som inte får nödvändiga resurser för att konfigurera/utveckla systemet tillräckligt.

Det flesta system kommuner och myndigheter har i sina organisationer är skapade på det här sättet. De fungerar dåligt och synkar dåligt med varandra samt att de har skyhöga driftkostnader.

I vilket fall som helst så hoppas jag att de som är ansvariga för detta får fängelse och om det visar sig bli vårdskador av det så hoppas jag det blir långa fängelsestraff.

Men sannolikt så får de nya jobb med högre löner. Det är så det brukar vara.

Så kan det absolut vara men att regionen pressar in systemet trots att det inte är klart och personal som viftar röd flagg känns skumt.

Ryktas om att det finns kopplingar mellan tidigare sjukhusdirektörer och Dubai. Oklart om det har med saken att göra eller om det bara är en slump.
2024-11-30, 09:49
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarstod
12 november 2024 infördes det nya påkostade journalsystemet millennium. Det har skrivits otaliga artiklar om millennium sedan 2018, många som inte är positiva. Medarbetare har sedan länge rapporterat om brister och hemlighetsmakeri. Hur kommer det sig att just Oracle svenska AB vann upphandlingen? Har upphandlingen verkligen gått rätt till eller har det bytts pengar under bordet? Vem har isåfall fått en rejäl peng på kontot? Tidigare sjukhusdirektörer? Politiker?

https://www.vgregion.se/halsa-och-va...#Upphandlingen

Min analys är att Millennium-katastrofen beror på en makalös inkompetens inom VGR:s "Programstyrgrupp Millennium", se tråden:

(FB) Millennium-nytt journalsystem i Västra Götaland

Men det ena behöver ju inte helt utesluta det andra...
2024-12-01, 22:42
Moderator
Pentyls avatar
Fortsätt i
(FB) Millennium-nytt journalsystem i Västra Götaland
och skapa trådar i Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet när det finns något faktiskt att säga om korruption och missförhållanden.

Tråd låst.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in