2024-11-20, 18:45
Medlem
zombie-nations avatar
Nu säger de ju inte att djur ska vara i skyddsrum, men ger exempel på andra ställen som kan vara säkra, som tunnelbanan.
Citera
2024-11-20, 18:51
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ukrainarna tog ju med sina katter, de hade massor.

Klart man preppar för djuren med. Det är ju dessutom enklare då de nöjer sig med torrfoder och vatten. De är ett moraliskt stöd om det blir krig.

Har en nätkompis i Israel, han tar med sin kanin varje gång det larmar och han går till skyddsrummet. De får det.
I Israel har väl många bostäder egna skyddsrum? Jag har för mig att det en sorts byggkrav. Att ha djur i sitt egna skyddsrum är inga konstigheter, men i offentliga kan det bli problem.

Ukrainarnas husdjur uppmärksammades en hel del i samband med invasionen.
Citera
2024-11-20, 19:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I Israel har väl många bostäder egna skyddsrum? Jag har för mig att det en sorts byggkrav. Att ha djur i sitt egna skyddsrum är inga konstigheter, men i offentliga kan det bli problem.

Ukrainarnas husdjur uppmärksammades en hel del i samband med invasionen.

Jag antar att de är i anslutning till bostaden. Men definitivt att de har bättre skyddsrum. Vi vet inte ens var våra är och vem som ska låsa upp dem. Det kommer ändå bli kaos. Jag tror rätt många hellre dör än klämmer in sig i skyddsrummet. Man får 0,75 kvadratmeter. Det är meningen att man bara ska stå upp i flera dygn. När atombomben kommer.
Citera
2024-11-20, 19:24
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Jag antar att de är i anslutning till bostaden. Men definitivt att de har bättre skyddsrum. Vi vet inte ens var våra är och vem som ska låsa upp dem. Det kommer ändå bli kaos. Jag tror rätt många hellre dör än klämmer in sig i skyddsrummet. Man får 0,75 kvadratmeter. Det är meningen att man bara ska stå upp i flera dygn. När atombomben kommer.

Nog vet man väl var det finns skyddsrum? Det borde höra till allmänbildningen. De jag känner till är heller inte låsta, så det skall inte vara några problem att ta sig in. Däremot är jag tveksam till att särskilt stor del av den närliggande befolkningen får plats, men det är väl mer ett teoretiskt än ett praktiskt bekymmer.

Blir det krig så får jag hänga med hunden.
Citera
2024-11-20, 19:56
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Merkhav Mugan heter det tydligen. Krävs i nybyggda hus och verkar ofta finnas i lägenheten. Jag har hört något om att de kan handla om något i storlek som en garderob.
https://en.wikipedia.org/wiki/Merkhav_Mugan
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nog vet man väl var det finns skyddsrum? Det borde höra till allmänbildningen. De jag känner till är heller inte låsta, så det skall inte vara några problem att ta sig in. Däremot är jag tveksam till att särskilt stor del av den närliggande befolkningen får plats, men det är väl mer ett teoretiskt än ett praktiskt bekymmer.

Jag känner till flera skyddsrum, men inget är helt olåst. De används för cykelförvaring och liknande i väntan på Kriget.
Citera
2024-11-20, 21:03
Medlem
Zoologens avatar
Jag skulle försöka skydda min katt bäst jag kunde om kriget kom. Man skaffar inte ett husdjur om man inte bryr sig om det.
Citera
2024-11-20, 21:24
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:

Hur menar du nu?
Inte låsta?
För att komma ner i källaren i något av skyddsrummen där jag bor måste jag ha en nyckel.
Så kanske det inte är där du bor men så är det i alla fall där jag bor.

Jaha, du hänger hellre med hunden. Men tja. Det kan väl vara bra då det saknas plats för typ 3,5 miljoner av befolkningen i våra skyddsrum.
Citera
2024-11-20, 21:27
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Jag skulle försöka skydda min katt bäst jag kunde om kriget kom. Man skaffar inte ett husdjur om man inte bryr sig om det.

Så om du fick välja mellan att kliva in i ett skyddsrum eller hänga med din katt så väljer du att hänga med din katt?
Citera
2024-11-20, 21:31
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Så om du fick välja mellan att kliva in i ett skyddsrum eller hänga med din katt så väljer du att hänga med din katt?

Nej, jag vill gärna ha plats i skyddsrummet. Katten får däremot stanna hemma, men jag skulle förse den med torrfoder och byttor med vatten.
Citera
2024-11-20, 21:40
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Nej, jag vill gärna ha plats i skyddsrummet. Katten får däremot stanna hemma, men jag skulle förse den med torrfoder och byttor med vatten.

Mycket vettigt svar.

Glöm bara inte att MSB anser att du ska "bunkra" vatten för om det blir kris/krig kanske du inte direkt kan få tag på vatten.

https://www.msb.se/sv/rad-till-priva...vatten-i-kris/

TS verkar fullständigt skita i husdjur men på den sidan du fått länk till står det faktiskt:

"Dricksvatten
Med PET-flaskor, en vanlig frys och möjlighet att koka ditt vatten kommer du långt. Räkna med att en vuxen person behöver tre till fem liter vatten per dygn. Det ska räcka till både dryck, matlagning och grundläggande hygien. Har du husdjur går det åt vatten även för dem."

Ja MSB bryr sig om våra husdjur ifall det blir kris.
Varför det är så upprörande för TS har jag svårt att förstå.
Citera
2024-11-20, 21:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Det finns två där jag bor, men de är låsta och hyresvärden har dem fulla med grejor.
Citera
2024-11-20, 22:34
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Det finns två där jag bor, men de är låsta och hyresvärden har dem fulla med grejor.

Jaha?
Du menar att din hyresvärd följer svensk lag?
Gud vilken dålig hyresvärd du har.

"Inte aktuellt att ställa i ordning skyddsrum
Det är inte aktuellt att iordningsställa eller på annat sätt rensa ut skyddsrum nu. Däremot ska du se till att skyltar finns uppsatta och regelbundet se över ditt eller dina skyddsrum och skyddsrumsförråd.

Fredstida användning
Skyddsrum ska vara utformade så att de under fredstid kan användas för andra ändamål. Du bestämmer själv vad det är lämpligt att använda lokalen till. Användningen ska vara så enkel att skyddsrummet går att ställa i ordning utan experthjälp inom 48 timmar.
"

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/k...stighetsagare/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in