Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-18, 23:02
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Har haft diskussion med folk då jag för ett tag sedan låste dotterns visitkort samt spärrade swisch ett tag då hon misskötte skolan. Eftersom jag är förmyndare så har jag ju koll på swisch och in och uttag tills hon är 18.

Nu till saken, en del jag pratat med säger att det är olagligt, en väninna till sambon som är socialsekreterare påstod att det är eller räknas som misshandel enligt lag.

Endast lagligt om man misstänker hon tvättar pengar eller köper droger. Inget av det har jag inte minsta misstanke, utan skedde pga skolk, blockerade mig på telefon, allmänt misskött skolan.

Anser att om hon får pengar av mig och folk runtomkring så ska hon sköta sina åtaganden och inte ligga hemma på sängen.

Någon klok lagkunnig i detta vore jag tacksam, anser jag har rätt, flickans mamma anser det är fel hotar polisanmäla. Jisses vilken cirkus.
Citera
2024-11-18, 23:05
Medlem
Varför ger du henne pengar om hon missköter sig?
Citera
2024-11-18, 23:13
Medlem
mikaelss avatar
Klart du kan stänga hennes 'visitkort', antar du menar VISA-kort, om det är du som står för det. Det finns ingen laglig rätt att ha ett kort, särskilt inte som någon annan betalar.
Och dessutom den 'swisch', antar att du menar Swish, som hör därtill.

Hon är omyndig, det är dina konton, och det finns ingen automatisk rätt ha ha vare sig VISA eller Swish som omyndig.
Citera
2024-11-18, 23:18
Medlem
Det låter väldigt egendomligt att påstå att rekvisiten för misshandel skulle kunna uppfyllas genom att blockera betalningsmedel. Tycker du ska fråga vilka rekvisit som stämmer in på det här.

Här kan du kanske få svar på din fråga,
https://www.swedishbankers.se/for-ba...ns-tillgangar/
Citera
2024-11-18, 23:28
Medlem
Eftersom du har gett tillgångarna till barnet, så har du även rätt att spärra tillgångarna.
Det enda du inte kan röra/spärra det är pengar som barnet själv har tjänat in, genom sommarjobb exempelvis.
Citera
2024-11-18, 23:57
Medlem
Venators avatar
Gissar att det är någon sorts läsning av barnkonventionen som spökar hos den där socialsekreteraren. Där talas också om psykiskt våld och det har ju till och med tolkats som brott mot barnkonventionen att förbjuda mobiler för ungdomar som dömts till ungdomsvård.
Citera
2024-11-18, 23:59
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Har haft diskussion med folk då jag för ett tag sedan låste dotterns visitkort samt spärrade swisch ett tag då hon misskötte skolan. Eftersom jag är förmyndare så har jag ju koll på swisch och in och uttag tills hon är 18.

Nu till saken, en del jag pratat med säger att det är olagligt, en väninna till sambon som är socialsekreterare påstod att det är eller räknas som misshandel enligt lag.

Endast lagligt om man misstänker hon tvättar pengar eller köper droger. Inget av det har jag inte minsta misstanke, utan skedde pga skolk, blockerade mig på telefon, allmänt misskött skolan.

Anser att om hon får pengar av mig och folk runtomkring så ska hon sköta sina åtaganden och inte ligga hemma på sängen.

Någon klok lagkunnig i detta vore jag tacksam, anser jag har rätt, flickans mamma anser det är fel hotar polisanmäla. Jisses vilken cirkus.

Jag tycker du gör helt rätt. Flickan är inte myndig och det är vårdnadshavaren som avgör huruvida hon får ha tillgång till och tillåts sköta egna bankkonton eller ej. Socialsekreteraren kan du bortse från. Sådana har oftast inte koll på någonting. Fler föräldrar borde ta ansvar och inte sitta där handfallna som ena jävla fånar.
Citera
Igår, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Eftersom du har gett tillgångarna till barnet, så har du även rätt att spärra tillgångarna.
Det enda du inte kan röra/spärra det är pengar som barnet själv har tjänat in, genom sommarjobb exempelvis.

Hur kom du egentligen fram till det? Eftersom du har gett tillgångarna till barnet så är det därmed barnets egendom och barnet har lika stor rätt till det som hon har till tillgångar hon själv sparat in.
Citera
Igår, 00:58
Medlem
Som förmyndare kan man givetvis spärra sitt barns kontokort och swish. Läs föräldrabalken.
Citera
Igår, 01:26
Medlem
Onanikrems avatar
Ingen mänsklig rättighet att ha kreditkort/debit, swisch om man är underårig. https://www.nordea.se/privat/produkt...dea-debit.html
Citera
Igår, 01:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
https://www.swedishbankers.se/#:~:te...20till%20detta.

Citat:
Föräldrarna får inte ta ut och använda pengar som står på den omyndiges bankkonto. En omyndig som disponerar över sina egna pengar kan fråntas den rätten av föräldrarna. Om barnet har fyllt 16 år måste dock överförmyndaren ge sitt tillstånd till detta.
Citera
Igår, 02:35
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Gissar att det är någon sorts läsning av barnkonventionen som spökar hos den där socialsekreteraren. Där talas också om psykiskt våld och det har ju till och med tolkats som brott mot barnkonventionen att förbjuda mobiler för ungdomar som dömts till ungdomsvård.
Det blir ju låsta då kortet är spärrat eller var, och nej inte rört ett öre av det på kontot. Mer menat som en handling att sköter du inte skola, närvaro under en tid så går det inte handla heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in