Citat:
Ursprungligen postat av
daskapitan
Samma hr.
Har mnga fina barndomsminnen frn den tiden nr man satt och byggde p pojkrummet.
skade att glo i Airfix och Tamiya broschyrer, bilderna p kartongerna. Nr man ntligen kom hem med en ny byggsats som kre Mor hade kpt till en.
Byggde dioraman och tog foton med en gammal Instamatic kamera...
Nr var detta? Nr jag byggde som barn var Monogram en tillverkare som var stor inom bil-byggsatser... Tamiya kanske jag hade ngon modell frn men inte sker. Minns att de senare frknippades med radiostyrda bilar...
Citat:
]Har inte ngra egna barn men har kpt till andras i julklapp osv. Intresset har varit sdr.
Har ftt intrycket av att man vill ha allt frdigt liksom...
Man ser kanske inte njutningen av byggandet.
Ok, en del av charmen var att ha bara ark med bitar av plast som sen blev en snygg bil eller ngot. Fast redan p 80-talet eller tidigare fanns modeller som inte krvde lim s vitt jag minns...
Citat:
Har tillika mrkt att byggsatser r otroligt dyra idag.
Ska erknnas att jag har faktiskt kpt ngra p Tradera, ngon i butik. Gillar tanken p att stta mig ner en dag och brja igen.
Faktum r att jag kpte en Wasa-skepp fr en del r sedan p Tradera. Plasten hade hrdnat verkade det som, gammalt. Min Far och jag byggde ett snt en gng nr jag var liten.
Nu har jag byggt lite p vintrarna. Sakta men skert s har det vxt fram som ett litet msterverk om jag fr sga det sjlv... Till och med byggt en monter fr det s att det r vackert och ltt att skda samt skyddat frn damm och skit. Lite finlir kvar med rigg och taljor.
Man kan ju sna in sig hur mycket som helst med litteratur och forskning p ntet samt inspireras av andras byggen.
Det blir nog att placera det igen i hobbyhrnan och gra sig en kopp te. Stta p radion till ett trevligt nattprogram och sitta och pilla med det dessa smlsa ntter som dyker upp d och d...
Ett bra gubbtips kanske till den trden?
Jo, sg nr jag skte att priserna r hyfsat hga...
r vl inget fel att brja igen som vuxen? Jag fick p 90-talet eller nr det var, ett flipp att jag skulle bygga ett fartyg. Kpte en stor och avancerad modell av Cutty Sark som jag inte slutfrde...
Citat:
]Kan ju vara trevligt att kpa en byggsats till ngon yngre och ha lite kvalitetstid tillsammans om mjligheten finns.
Visst, men alla har inte samma knsla fr noggrannhet och precision. S ven frr i tiden var det inte alla som var jtte-frtjusta i denna hobby ven om det var vanligt de flesta pojkar tminstone byggde ngot...