Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 11:24
Medlem
Hej!
Jag har lite frågor kring A-Kassan och jag blir mörkrädd när jag läser alla inlägg på diverse forum. Det är så att jag kanske riskerar att bli arbetslös under nästa år pga företag som kommer gå i konkurs.. stämmer det verkligen att man får vänta i över 3-4 månader på A-kassa?

Alla har inte det privilegiet att spara ihop ett års lön som buffert. Varför betalar vi A kassa samt facket om vi ändå riskerar fogden? Jag blir faktiskt inte förvånad att folk blir hemlösa eller hamnar hos kronofogden om dom inte får hjälp av sina föräldrar.. för hur går man annars till väga? Det ska fan inte behöva gå så långt att man får söka socialbidrag? Och det kan man också bli nekad..
Citera
Igår, 11:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Hej!
Jag har lite frågor kring A-Kassan och jag blir mörkrädd när jag läser alla inlägg på diverse forum. Det är så att jag kanske riskerar att bli arbetslös under nästa år pga företag som kommer gå i konkurs.. stämmer det verkligen att man får vänta i över 3-4 månader på A-kassa?

Alla har inte det privilegiet att spara ihop ett års lön som buffert. Varför betalar vi A kassa samt facket om vi ändå riskerar fogden? Jag blir faktiskt inte förvånad att folk blir hemlösa eller hamnar hos kronofogden om dom inte får hjälp av sina föräldrar.. för hur går man annars till väga? Det ska fan inte behöva gå så långt att man får söka socialbidrag? Och det kan man också bli nekad..

4 månader är nog att ta i men när jag kollar på det verkar 7-8 veckor vara vanligt, plus då kanske nån vecka till innan utbetalning. Vilken A-kassa har du?
Citera
Igår, 11:30
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Hej!

Du får bara vänta så länge om du säger upp dig själv.
Citera
Igår, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
4 månader är nog att ta i men när jag kollar på det verkar 7-8 veckor vara vanligt, plus då kanske nån vecka till innan utbetalning. Vilken A-kassa har du?

Jag har läst på Facebook att vissa har väntat i ca 4 månader om det är en lögn det vet jag inte. Jag har If metall A kassa
Citera
Igår, 11:33
Medlem
Om ett företag går i konkurs, så får du lönegaranti från staten under normalt gällande uppsägningstid, typiskt 3 månader.

Beroende på vilken A-kassa du tillhör, så är behandlingstiden från 3 veckor till 3 månader, som mest. Se till att skicka in alla nödvändiga dokument som behövs, så att du inte behöver komplettera, det är det som gör att det drar ut på tiden, och oftast det som det handlar om när det kommer upp i media. När väl utbetalningarna är igång, så kommer utbetalningarna en gång per vecka.

Och du behöver inte spara upp en buffert på ett år.
Citera
Igår, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Du får bara vänta så länge om du säger upp dig själv.

Då är det 45 dagars karens. TS frågar om normal handläggningstid. Och den kan vara från 3 veckor upp till tre månader.
Citera
Igår, 11:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag har läst på Facebook att vissa har väntat i ca 4 månader om det är en lögn det vet jag inte. Jag har If metall A kassa

I sådana fall är det knepigare ärenden som behöver utredas ytterligare. Om du har ett "vanligt" ärende kommer det inte hända dig.

IF-metall ligger ganska bra till, de säger själva: "Det tar cirka 4-5 veckor tills du får din första utbetalning från oss, under förutsättning att vi har fått alla uppgifter vi behöver för att fatta ett beslut i ditt ärende."
Citera
Igår, 11:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Se till att skicka in alla nödvändiga dokument som behövs, så att du inte behöver komplettera, det är det som gör att det drar ut på tiden

TS, detta är mycket viktigt.
Citera
Igår, 11:37
Medlem
Citat:

Där är det 4-5 veckors väntan på första utbetalningen, enligt hemsidan
Citera
Igår, 11:41
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då är det 45 dagars karens. TS frågar om normal handläggningstid. Och den kan vara från 3 veckor upp till tre månader.

Aha ok men att det var en sådan lång handläggningstid annars? Det är ju bara att skicka in arbetsgivarintyg och skriva in sig på arbetsförmedlingen, sedan ska det ju bara godkännas.
Citera
Igår, 11:45
Medlem
Citat:
Hej!

Kanske var så under covid när många blev arbetslösa men det brukar i regel ta 5-6 veckor om alla papper är inne utan en massa kompletteringar mm.
Citera
Igår, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Aha ok men att det var en sådan lång handläggningstid annars? Det är ju bara att skicka in arbetsgivarintyg och skriva in sig på arbetsförmedlingen, sedan ska det ju bara godkännas.

Tydligen har kommunal A kassa fått kritik för långa Handläggningstider
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in