• 1
  • 2
2024-11-19, 15:27
Medlem
1.

Asus TUF Dash F15 RTX 3060
11300H
16GB RAM
512GB SSD

2.

https://www.power.se/datorer-och-sur...tor/p-3454040/

Den första skulle jag få begagnad, den andra ny. Men till ungefär samma pris.

Datorn ske ges i present till syskonbarn som första dator. Inga större krav än att spel som Roblox, Minecraft, CS ska fungera väl.
Citera
2024-11-19, 15:34
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
1.

11300H
16GB RAM
512GB SSD

2.

Datorn ske ges i present till syskonbarn som första dator. Inga större krav än att spel som Roblox, Minecraft, CS ska fungera väl.

Kul med en ny dator. Kan du få fram hur många gigabyte gafikkortet på den första datorn har?
RTX 3060-kortet alltså. Det kan varierar tror jag så behöver se exakt kortet i den datorn du ämnar köpa.
Datorn du länkade har 4 gig på sitt grafikkort.
Citera
2024-11-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Kul med en ny dator. Kan du få fram hur många gigabyte gafikkortet på den första datorn har?
RTX 3060-kortet alltså. Det kan varierar tror jag så behöver se exakt kortet i den datorn du ämnar köpa.
Datorn du länkade har 4 gig på sitt grafikkort.

6 GB har RTX 3060-kortet
Citera
2024-11-19, 15:49
Medlem
Citat:
6 GB har RTX 3060-kortet

Ok, lite mer då. Tror den nya datorn klarar de spel du räknade upp. Undantaget skulle väl vara nyaste counter strike. Tror det spelet är ett spel som skalar ner en del till om grafikkortet är klenare så går säkert att köra det, men med sämre grafik. Minecraft och de andra borde den klara. Tror det går att spela på nästan vad som helst.
Dock har den nya även bara 8 gig ram.
Den begagnade verkar lite starkare. Dubbla ramminnet och bättre kort.
Sedan skall man inte alltid stirra sig blind på specs. Vissa har bättre ventiation etc. så effekten blir bättre än de ser ut på pappret. MSI är bra, men den beggade verkar i alla fall på pappret lite starkare för spel. Hur gammal är den?
Citera
2024-11-19, 15:55
Medlem
Citat:
Ok, lite mer då. Tror den nya datorn klarar de spel du räknade upp. Undantaget skulle väl vara nyaste counter strike. Tror det spelet är ett spel som skalar ner en del till om grafikkortet är klenare så går säkert att köra det, men med sämre grafik. Minecraft och de andra borde den klara. Tror det går att spela på nästan vad som helst.
Dock har den nya även bara 8 gig ram.
Den begagnade verkar lite starkare. Dubbla ramminnet och bättre kort.
Sedan skall man inte alltid stirra sig blind på specs. Vissa har bättre ventiation etc. så effekten blir bättre än de ser ut på pappret. MSI är bra, men den beggade verkar i alla fall på pappret lite starkare för spel. Hur gammal är den?

Tack för feedbacken. Den begagnade datorn är 2 år gammal.

Edit: Ska tilläggas att datorn 99% av tiden kommer vara inkopplad till skärm och nätsladd.
Senast redigerad av allan78 2024-11-19 kl. 16:00.
Citera
2024-11-19, 16:56
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Edit: Ska tilläggas att datorn 99% av tiden kommer vara inkopplad till skärm och nätsladd.
En modern laptop får laddning från skärmen, i samma kabel som överför ljud och bild till skärmen.
Se till att den du köper har denna möjlighet.
Citera
2024-11-19, 17:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
1.

11300H
16GB RAM
512GB SSD

2.

Den äldres grafikkort är bättre på pappret, men, 2050 är som 3050 fast med mindre bandbredd för minnet. Och 3050 är kompetent. Denna mindre bandbredd kan kompenseras med kraftfull CPU och snabbt minne. Den nya har bägge. Installera dessutom ett minne till och få 2x8, vilket ger mer prestanda än 1x16. Då kompenserar man än mer.

Den nya duger mer än väl för det uppgivna syftet, med ett extra minne isatt blir den mer än väl kompetent.

Vilken version av DDR Ram sitter i den begagnade. 3-4-5?
Citera
2024-11-19, 18:34
Medlem
Citat:

Lyssna på 1FF. Han har mer koll än mig.
Citera
2024-11-19, 18:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Lyssna på 1FF. Han har mer koll än mig.

Det är fantastiskt vad lite kunskap och Google kan göra .
Citera
2024-11-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är fantastiskt vad lite kunskap och Google kan göra .

Du behöver inte bli stöddig bara för att jag gav en komplimang. Men tror de facto du har bättre koll.
Citera
2024-11-19, 19:04
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Du behöver inte bli stöddig bara för att jag gav en komplimang. Men tror de facto du har bättre koll.

Stöddig . Och jag som trodde jag var ödmjuk då jag erkände att bl.a Google hade kollen, inte jag.

Det är hursom inte ett lätt val, den begagnade kan vara det bättre valet under vissa omständigheter.
Citera
2024-11-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Den äldres grafikkort är bättre på pappret, men, 2050 är som 3050 fast med mindre bandbredd för minnet. Och 3050 är kompetent. Denna mindre bandbredd kan kompenseras med kraftfull CPU och snabbt minne. Den nya har bägge. Installera dessutom ett minne till och få 2x8, vilket ger mer prestanda än 1x16. Då kompenserar man än mer.

Den nya duger mer än väl för det uppgivna syftet, med ett extra minne isatt blir den mer än väl kompetent.

Vilken version av DDR Ram sitter i den begagnade. 3-4-5?

Har fått info om att den begagnade har DDR4.

Men läser jag mellan raderna så låter det som att de båda datornerna på det stora hela är ganska jämlika, men om den nya fick 16 GB minne så skulle den vara bättre(?). Då känner jag kanske att det lutar mer åt att köpa den nya, av just den anledningen, att den också är ny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in