Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Fast det var liksom inte frågan. Det där vet jag och har aldrig ifrågasatt. Frågan var varifrån energin kom som skapade materian i början av BB om den, som nerdnerd säger, kom före materian. De måste förstås varit enorm om den omvandlades till all materia i universum.
Den andra frågan var om man experimentellt skapat materia av bara energi.
Jo, jag anade/visste att du hade lite koll, men kunde ändå inte låta bli att skriva ”nåt” på grund av formuleringen ”
kan man skapa massa bara med energi”, för massa är ju som sagt i ”symbios” med energi så att säga,, så med energi kommer alltid massa,, -säger man!
Sen är då frågan förstås, om man i begynnelsen kunde ha det ena, ”energi”, utan att ha det andra, ”massa”, och vice versa? Och kunde man ha energi utan att ha materia/partiklar eller nåt alls i övrigt?
Ordet ”energi” blir då en ganska så oklar ”katalysator” (
..det som tydligen bara får saker att hända typ, punkt!)? Men i begynnelsen kunde väl allt vara möjligt förstår jag, bara man får ihop de rätta matematiska formlerna som visar på just detta.
Med energi tänker man annars på materians/partiklars förändring i position i förhållande till varandra etc, men om vi inte har någon materia/partiklar/nåt annat så vad står energi för då?