Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-21, 11:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
Den kom inte från nånstans, den existerar bara precis som logik.
Precis, som Gud. Men jag förstår vad du menar, eftersom energi ska vara oförstörbar måste den funnits och har alltid funnits i någon form, som man inte riktigt kan förklara och som indikerar att dagens universum alltid existerat i någon form. Nu säger vissa, väl även att rum och tid fanns före BB. Bara materian som saknas då.

Men just det där om att skapa materia av bara energi. Känner du till något experiment där man gjort det? Skulle vara intressant.
Senast redigerad av EnCarte 2024-12-21 kl. 12:11.
Citera
Igår, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast det var liksom inte frågan. Det där vet jag och har aldrig ifrågasatt. Frågan var varifrån energin kom som skapade materian i början av BB om den, som nerdnerd säger, kom före materian. De måste förstås varit enorm om den omvandlades till all materia i universum.

Den andra frågan var om man experimentellt skapat materia av bara energi.
Jo, jag anade/visste att du hade lite koll, men kunde ändå inte låta bli att skriva ”nåt” på grund av formuleringen ”kan man skapa massa bara med energi”, för massa är ju som sagt i ”symbios” med energi så att säga,, så med energi kommer alltid massa,, -säger man!

Sen är då frågan förstås, om man i begynnelsen kunde ha det ena, ”energi”, utan att ha det andra, ”massa”, och vice versa? Och kunde man ha energi utan att ha materia/partiklar eller nåt alls i övrigt? Ordet ”energi” blir då en ganska så oklar ”katalysator” (..det som tydligen bara får saker att hända typ, punkt!)? Men i begynnelsen kunde väl allt vara möjligt förstår jag, bara man får ihop de rätta matematiska formlerna som visar på just detta.

Med energi tänker man annars på materians/partiklars förändring i position i förhållande till varandra etc, men om vi inte har någon materia/partiklar/nåt annat så vad står energi för då?
Citera
Igår, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men då blir väl första frågan, varifrån kom energin?

Sen, Är M= E/C² Kan man skapa massa bara med energi. Har man gjort några experiment som visar det? Omvandla massa till energi fungerar, men är det reversibelt, så man kan skapa massa av energi.

Frågar av ren nyfikenhet.

Ingen kan svara på frågan var energin kom ifrån eller hur big bang startades oavsett vad folk skriver.

Du kommer aldrig få reda på det heller så bäst är att bara acceptera saker och gå till jobbet och betala skatt. Om du nu inte är teoretisk fysiker, eller som halva flashback vars källa är nån youtubekanal med "nån smart kille sa nåt".
Senast redigerad av TorpareBlod Igår kl. 00:41.
Citera
Igår, 08:25
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Jo, jag anade/visste att du hade lite koll, men kunde ändå inte låta bli att skriva ”nåt” på grund av formuleringen ”kan man skapa massa bara med energi”, för massa är ju som sagt i ”symbios” med energi så att säga,, så med energi kommer alltid massa,, -säger man!

Sen är då frågan förstås, om man i begynnelsen kunde ha det ena, ”energi”, utan att ha det andra, ”massa”, och vice versa? Och kunde man ha energi utan att ha materia/partiklar eller nåt alls i övrigt? Ordet ”energi” blir då en ganska så oklar ”katalysator” (..det som tydligen bara får saker att hända typ, punkt!)? Men i begynnelsen kunde väl allt vara möjligt förstår jag, bara man får ihop de rätta matematiska formlerna som visar på just detta.

Med energi tänker man annars på materians/partiklars förändring i position i förhållande till varandra etc, men om vi inte har någon materia/partiklar/nåt annat så vad står energi för då?
Ja det var liksom min poäng egentligen. Energi kan inte bara existera fritt. Så hur skulle då energi kunna finnas före materia som påstods tidigare. Men om energi inte kan skapas och är oförstörbar, måste den alltid funnits, liksom någon form av materia, partiklar eller fysiska fenomen. Eller så är fysiken fel eller saknar nån kunskap.

Sätter man ljusets hastighet till noll eller extremt nära det, i begynnelsen, kan man skapa oändligt med massa, matematiskt, ur extremt lite energi, med Einsteins formel. Men är det rimligt? Matematiskt kan man kapa sig en negativ bräda, om man inte tar hänsyn till verkligheten. Universum är inte matematiskt, för man måste ta hänsyn till verkligheten.

Så hur skapades partiklar, är då frågan.
Citera
Igår, 08:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Ingen kan svara på frågan var energin kom ifrån eller hur big bang startades oavsett vad folk skriver.

Du kommer aldrig få reda på det heller så bäst är att bara acceptera saker och gå till jobbet och betala skatt. Om du nu inte är teoretisk fysiker, eller som halva flashback vars källa är nån youtubekanal med "nån smart kille sa nåt".
Nähä. Men du kanske inte ska lägga dig i debatten då, utan vara tyst och betala din skatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in