Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 15:50
Medlem
morgonstjaernans avatar
Under vilka omständigheter i tidiga universum uppstod de första partiklarna? Vad fanns innan det?
Citera
Igår, 16:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är här Gud kommer in i bilden...
Citera
Igår, 16:08
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag menar de första partiklarna inte universum.
Citera
Igår, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Under vilka omständigheter i tidiga universum uppstod de första partiklarna? Vad fanns innan det?
Ingen vet men jag antar grundämnen, som under vissa omständigheter reagerar med andra grundämnen och bildar partiklar, som i sin tur kan bilda större saker.
Citera
Igår, 16:31
Medlem
kalkryggars avatar
Efter att Big Bang som bildade kvarkar, gluoner och annat mums så började temperaturen sjunka så bildade kvarkar och gluoner protoner och neutroner. De bildade i sin tur atomkärnor. Ex väte.

Innan "Big Bang" så var det sannolikt kvantfluktuationer i någon cyklisk form

Citat:

Gud har naturligtvis inte funnits någonsin. Det är vi idag 2024 säkra på. Om du inte vet det så får du se om du kan sätta dig i skolbänken igen. För du har i så fall enorma brister i kunskap enligt modern standard.
Citera
Igår, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Efter att Big Bang som bildade kvarkar, gluoner och annat mums så började temperaturen sjunka så bildade kvarkar och gluoner protoner och neutroner. De bildade i sin tur atomkärnor. Ex väte.

Innan "Big Bang" så var det sannolikt kvantfluktuationer i någon cyklisk form

Gud har naturligtvis inte funnits någonsin. Det är vi idag 2024 säkra på. Om du inte vet det så får du se om du kan sätta dig i skolbänken igen. För du har i så fall enorma brister i kunskap enligt modern standard.

Att vi lever i en simulering känns mer logiskt än att det ska finnas en allsmäktige "gud" som beskrivs av religiösa.

Är man insatt i "datavetenskap" och jämför vår verklighet ur det perspektivet så ser man paralleller i vad man skulle kunna kalla en simulering.

Dock är jag inte övertygad, jag skiter egentligen i vilket då man inte kan reda ut detta.

Högre dimensioner intresserar mig mer
Citera
Igår, 20:16
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:

Du har inte tänkt på att det är du som har en snäv bild och missar några dimensioner...
Citera
Igår, 20:22
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Du har inte tänkt på att det är du som har en snäv bild och missar några dimensioner...

Jo det har jag tänkt på och det är inte så.
Citera
Igår, 20:28
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Jo det har jag tänkt på och det är inte så.
Och det är du säker på?
Citera
Igår, 21:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Och det är du säker på?

Ja det är väl egentligen det enda man kan vara riktigt säker på av alla möjligheter innan Big Bang. Att det inte var någon gud.

Mest troligt är att det inte var någonting och det passar ganska bra ihop med den forskning som kunna visa att energi spontant kan uppstå just ur ingenting. Lägg då ihop det med att det rör sig om inflation. Då blir det ganska naturligt att det inte var någonting för utifrån sett så är vi fortfarande ingenting förutom en lite partikel som någon med ett riktigt känsligt mätinstrument kan upptäcka.

Den bildade och begåvade människan har inte trott på gud på flera hundra år. Forskningen har även debunkat att Jesus ens har levt. Så detta blir off topic i den här tråden.

Inflation är svaret på frågan och inte Gud.
Citera
Igår, 23:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Jag menar de första partiklarna inte universum.
Det var fri energi sen poppade det små svarta hål från alla andra bubbel universum och då blev det gravitation och då klumpade energi ihop sig i små blubbar och det blev materia när det komprimerats tillräckligt hårt. Man kan tro att partiklarna var små grejer men då var universum litet så de små partiklarna var enorma klot i förhållande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in