• 1
  • 2
2024-11-20, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det här har jag skrivit utförligare om någon annan stans i forumet.
/Blev vegetarian för att kunna se på OS på natten och jobba kontorstid. Det kapade (nästan) 2 timmars sömnbehov för mig.
/Mental träning, avslappning. Vanligt folk är spända fastän de inte tror det. Även det kapade (nästan) 2 timmars sömnbehov för mig.
/Sova då det passar ens egna SÖMNCYKLER och DYGNSRYTM. T ex om man är nattmänniska, som jag ska man inte vakna före 9

/Försök fyll livet med sådant som man är IVRIG att göra så det är roligt att vakna och fortsätta

Min ideala sovtid är oftast ca 5 - 9, vaknar utan väckarklocka. Ibland vaknar jag 11.
Vad har vegan-leverne med sömnen att göra???
Citera
2024-11-20, 05:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Bristen på animaliskt protein trasar sönder hjärnan hans så det behövs knappt nån sömn då det inte finns nått att vila upp.

Som att en vegetarisk kost skulle göra en piggare
Är garanterat tvärtom.
Citera
2024-11-20, 09:55
Medlem
Citat:
Köttätares kroppar behöver rensa ut mycket mer skräp, vilket är tröttande.
Det var efter att jag läst en artikel, som sa det, och det skulle bli OS på nätterna snart, som jag blev vegetarian.
Jag testade och det stämde.
Under OS sov jag bara 23:30 - 01:30 och 5:30 - 7:30 plus EN kväll efter jobbet. Jobbade som vanligt på ett jobb där det var full fart. Inte många ickevegetarianer hade klarat det...

(Vegan är inte samma sak som vegetarian. Vegetarianer tar bara bort alla sorters kött helt (och bör hålla nere på rafinerat mjöl och socker.) Äter mer t ex linser som "kött". Veganer tar bort mycket mer.)
Citera
2024-11-20, 21:11
Medlem
Citat:
Det var efter att jag läst en artikel, som sa det, och det skulle bli OS på nätterna snart, som jag blev vegetarian.
Under OS sov jag bara 23:30 - 01:30 och 5:30 - 7:30 plus EN kväll efter jobbet. Jobbade som vanligt på ett jobb där det var full fart. Inte många ickevegetarianer hade klarat det...

(Vegan är inte samma sak som vegetarian. Vegetarianer tar bara bort alla sorters kött helt (och bör hålla nere på rafinerat mjöl och socker.) Äter mer t ex linser som "kött". Veganer tar bort mycket mer.)
Ja du tror väl på det själv.... Så fibrer glider bara i genom? Nytt för mej och säkert många andra!
Citera
2024-11-20, 21:15
Medlem
Citat:
Citat:

Ja du tror väl på det själv.... Så fibrer glider bara i genom? Nytt för mej och säkert många andra!
Läs bättre...
Och jag har GJORT båda de sömnbehovsminskningarna, som jag skrev om...
Citera
2024-11-21, 02:30
Medlem
Citat:
Läs bättre...
Och jag har GJORT båda de sömnbehovsminskningarna, som jag skrev om...
Jag slukar kött i mängder och har aldrig några sömnbesvär...
Du vet jag går inte och lägger mej efter middagen utan 7-8 timmar efter den...

Vet inte om du är lite korkad om du inte vet att mycket fibrer får magen att jobba hårt.
Citera
2024-11-21, 11:42
Medlem
Citat:
Jag slukar kött i mängder och har aldrig några sömnbesvär...
Du vet jag går inte och lägger mej efter middagen utan 7-8 timmar efter den...

Vet inte om du är lite korkad om du inte vet att mycket fibrer får magen att jobba hårt.

1. Det var inte sömnPROBLEM det är frågan om, det är minska sömnBEHOVET...
2. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om
Citera
2024-11-21, 21:33
Medlem
Citat:

1. Det var inte sömnPROBLEM det är frågan om, det är minska sömnBEHOVET...
2. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om
Jag undrar om du vet vad du pratar om när du tror att fibrer inte är jobb för mage och tarmar....
Citera
2024-11-21, 21:42
Medlem
Citat:
Jag undrar om du vet vad du pratar om när du tror att fibrer inte är jobb för mage och tarmar....
Som sagt du vet inte vad du pratar om.
Såklart är även fibrer jobb för kroppen men det är mest BAJS.
Det är mycket mer jobb att rensa ut sånt skräp som t ex urinsyror...
Citera
2024-11-22, 02:42
Medlem
Citat:
Som sagt du vet inte vad du pratar om.
Såklart är även fibrer jobb för kroppen men det är mest BAJS.
Det är mycket mer jobb att rensa ut sånt skräp som t ex urinsyror...
Jo jag vet vad jag pratar om! Men det vet tydligen inte du....
Citera
2024-11-22, 12:49
Medlem
Citat:
Jo jag vet vad jag pratar om! Men det vet tydligen inte du....
Jag har ju GJORT det. Inte många ICKE VEGETARIANER hade klarat att sova bara 23:30 - 01:30 och 5:30 - 07:30 plus EN kväll under OS och jobba full fart...
Citera
2024-11-23, 14:09
Medlem
rillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Jag jobbar ofta natt och ställer om dygnet vilket gör att min sömnrutin hela tiden fuckas upp och blir dålig.

När jag vaknar utomlands är det med gått humör här i sverige är det som att vakna upp i en köttkvarn. Hemskt. Jag ställer klockan på 07, stiger upp vid 13. Går och lägger mig 23, somnar 03.

Hur tränar jag mig att klara mig på enbart 06timmar sömn och bara sova när jag är trött och slocknar direkt?

Bra och stadig dygnsrytm brukar för det mesta gå hand-i-hand med kost och hälsa i allmänhet.
Dvs. gott leverne = bra dygnsrytm.

Att kunna ställa om dygnet "då och då" efter natt-skift är ingen bra egenskap överlag, för det krävs egentligen att man t.ex. inte äter så hälsosamt.

Man kan iofs äta och leva extremt hälsosamt och på så sätt lyckas parera för att arbeta skift, och få det att fungera utan att kroppen protestera, men då måste man undvika allt socker, mcdonalds, coca-cola, energi-drycker och få i sig alla vitaminer och mineral i rätt mängder. Leva på enbart nyttiga saker som kött och grönsaker, fisk och ägg osv, och träna. Bra sömn är naturligtvis fortfarande viktigast för kroppen, men det går i viss mån tumma på det om man lever hälsosamt i övrigt.

Lever man ett ohälsosamt liv - dricker alkohol och röker och äter godis, snabbmat och mikromat - så brukar det inte vara några större problem med att vänja kroppen vid udda och oregelbundna sovtider. Det är när man är lite mellanmjölk och lever ganska hälsosamt men ändå inte som sömnen brukar vara som svårast att få ordentlig ordning på.

Ett bra generellt tips är att vila magen några timmar innan du gå och lägger dig, ät eller drick ingenting ca 4-5 timmar innan läggdags.
Senast redigerad av rillian 2024-11-23 kl. 14:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in