Citat:
Ursprungligen postat av
alexxanderhamilton
Jag jobbar ofta natt och ställer om dygnet vilket gör att min sömnrutin hela tiden fuckas upp och blir dålig.
När jag vaknar utomlands är det med gått humör här i sverige är det som att vakna upp i en köttkvarn. Hemskt. Jag ställer klockan på 07, stiger upp vid 13. Går och lägger mig 23, somnar 03.
Hur tränar jag mig att klara mig på enbart 06timmar sömn och bara sova när jag är trött och slocknar direkt?
Bra och stadig dygnsrytm brukar för det mesta gå hand-i-hand med kost och hälsa i allmänhet.
Dvs. gott leverne = bra dygnsrytm.
Att kunna ställa om dygnet "då och då" efter natt-skift är ingen bra egenskap överlag, för det krävs egentligen att man t.ex. inte äter så hälsosamt.
Man kan iofs äta och leva extremt hälsosamt och på så sätt lyckas parera för att arbeta skift, och få det att fungera utan att kroppen protestera, men då måste man undvika allt socker, mcdonalds, coca-cola, energi-drycker och få i sig alla vitaminer och mineral i rätt mängder. Leva på enbart nyttiga saker som kött och grönsaker, fisk och ägg osv, och träna. Bra sömn är naturligtvis fortfarande viktigast för kroppen, men det går i viss mån tumma på det om man lever hälsosamt i övrigt.
Lever man ett ohälsosamt liv - dricker alkohol och röker och äter godis, snabbmat och mikromat - så brukar det inte vara några större problem med att vänja kroppen vid udda och oregelbundna sovtider. Det är när man är lite mellanmjölk och lever ganska hälsosamt men ändå inte som sömnen brukar vara som svårast att få ordentlig ordning på.
Ett bra generellt tips är att vila magen några timmar innan du gå och lägger dig, ät eller drick ingenting ca 4-5 timmar innan läggdags.