Låter som Gripen E mot F15. För brassarna har väl ingen Gripen C?
Jag förväntar mig att Gripen E vinner den relativt enkelt om man kör BVR simulation. Allt annat känns konstigt. F-15 är från en annan era, och även om inte Gripen är byggt med stealth-design i grunden så har de minst RCS av alla fjärde generationens fighters så vitt jag vet. Kombinera det med det faktum att det är ett betydligt modernare plan, som antagligen har bättre radar osv.
Traditionell "dogfighting" är ute, som vi kan se på hur alla prioriterar stealth och andra teknologiska lösningar idag över snabbast och bäst svängradie som man gjorde på F15 tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
One2Many
Sveriges stolthet Gripen visar vart skåpet ska stå. Hur bra är egentligen Gripen bland världens stridsflygpan? Top 10? Top 5? Sett till bang for the buck borde Gripen absolut vara nummer ett.
Gripen E är inte billig längre dock. Amerikanerna har ju fått ner F-35 till liknande priser, antagligen mycket tack vare hur bra den sålt. Särskilt jämfört med hur dåligt Gripen sålt.
Har väl börjat rulla på lite mer för Gripen E nu däremot, så vi får se om Saab får ner produktionskostnaden. Sen är de ju som bekant billigare i drift.
Syns ju även att ingen förutom då Sverige verkar välja Gripen över F-35, utan det är främst när man slipper konkurrera med F-35 man lyckas sälja Gripen. Även Rafale säljer väl bättre? som är kanske bästa jämförelsen med Gripen.