Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 21:08
Medlem
kukflashs avatar
Sitter i tankarna på att köpa en villa och sälja bostadsrätten.
Finns en del fina objekt ute på marknaden och funderingarna är flera.

Vad saknade ni vid ert husköp? Större gräsmatta, altan, garage, bastu, sadeltak?
Citera
Igår, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash

Vad saknade ni vid ert husköp? Större gräsmatta, altan, garage, bastu, sadeltak?

Brist på grannar saknar jag framför allt.
Mer då. Jag hade gärna haft längre till närmaste hus. En-plan istället för två. Brist på källare uppfyllde jag.

Garage hade väl varit trevligt, men ingen dealbraker. Bastu också. Altan byggdes.
Citera
Igår, 21:20
Medlem
Citat:

Var bakis som fan när jag tittade på min nuvarande bostad, hade precis separerat från min fru och var arbetslös, och dessutom hade jag krökat och överbjöd när mäklaren ringde och frågade om jag ville hänga på budgivningen. Det blev typ ett fylleköp.

Men allt blev toppen.

Bostaden är vad den är. Omgivningen är viktig: nära till arbete, city, köpcentra, systembolag, skog, bad, motorväg, järnvägsstation, bussar. Allt sånt.
Citera
Igår, 21:20
Medlem
HORTENZAs avatar
Citat:

Lite samlat från några olika husköpare jag lyssnat på:
Altan är bra att ha. Inte bara för mysfaktorn utan även om man behöver ha något ute på vädring, då kan man ha det där utan att det regnar eller snöar på det och man kan ha dynorna till utemöblerna kvar där ute också istället för att behöva stuva undan eller täcka över dessa varje gång det börjar regna.

Ska du köpa hus så se till att det är plåttak på huset/ byggnaderna.

Gräsmattan ska också bestå av matjord så det går att gräva och plantera i den.

Köp inget hus med platt tak.

Golvvärme är inget bra, det kostar mycket pengar.

Källare- det blir ofta problem och man behöver förr eller senare dränera.

Köp en enplansvilla med garaget separerat från huset och med öppen planlösning och gärna med en eller flera kaminer

edit:
kanske åskledare också och snörasskydd?
Citera
Igår, 22:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Antingen så köper man någon annans dröm hem.
Eller så skapar man sitt eget.

Det är ivarken speciellt dyrt eller svårt att byta kök, bygga vinkällare, bastu og pool.
Citera
Igår, 23:11
Medlem
Gammalt och charmigt upplevdes efter några år som frustrerande och svårstädat. Små skrymslen och vrår överallt som samlar damm och kräver massor av extra jobb att städa bort. I början gillade jag att det kändes lite som huset jag växte upp i - gammaldags, lite småslitet, lite udda planlösning. Kändes hemtrevligt och äkta på något sätt. Nu inser jag att även om jag plockar bort varenda pryl (orealistiskt när man har familj) så ser det plottrigt ut som fan med pärlspontpanel och allmogelist och skit.

Nu ser jag bara med avund på alla med helt plana golv i syntetmaterial som blir skinande rena bara man drar med en fuktad mopp över, och hur de utan vidare kan smälla upp lister eller dörrfoder för att alla hörn är 90 grader, varenda tapet är avtorkningsbar.

Ett praktiskt tips är att kolla på uppvärmningen. Värmepump eller fjärrvärme innebär att du mer eller mindre bara kan knäppa på och låta den sköta sitt och kasta fram några (tio)tusenlappar när det krånglar med några års mellanrum. Har du eldad panna (ved, pellets etc) får du räkna med att jobba med det 20-60 minuter i veckan minst, det ska borstas ur och askas ur etc, åtskilligt mycket mer om det är vedpanna där du har hela vedhanteringen + måste vara där och tända i tid otid. Har huset radiatorer, se till att rören inte är inbyggda, det finns fortfarande en del såna kåkar, extra illa om det är gamla järnrör som man aldrig vet när de tänker rosta sönder. Lär dig se skillnad på ett- och tvårörssystem, ettrörssystem är fullständigt skit men lyckligtvis inte så vanligt.

Spara längre än du tror du måste och köp lite dyrare/nyare. Väl värt för att slippa gå i blåställ hela helgerna och fixa skit som pajat eller renovera.

Gammalt hus = billigt men kostar massa fritid.

Nytt hus = dyrt men du hinner leva ett liv också.

Lär dig grunderna i hur du fixar med el och vvs på ett säkert och högkvalitativt sätt, det sparar enorma pengar i långa loppet. Nu gnäller jag visserligen över att jag måste jobba med huset en massa på fritiden, men det mesta av det är självvalt; jag gör det för att jag KAN och motiveras av sparade pengar. Det har kostat mig en hel del fritid, men timlönen är bra när man slipper ringa snickare, rörmokare eller elektriker för allt. Jag köpte mitt hus för tio år sedan och vid det här laget sparat in lätt och ledigt 500k på diverse större renoveringsprojekt jag kunnat göra själv. Det låter som mycket, men det är det inte när man tänker på att en det kostar typ 1500 spänn att få ut en elektriker för att flytta ett sketet eluttag, eller tre lax + reservdelkostnad för en rörmokare att komma och byta en cirkpump.
Citera
Igår, 23:33
Medlem
Citat:

Allt blev bra men var nära att köpa fel tre gånger... pjuh

Saker jag skulle tänka mycket på nu:

- Inte lura sig om läget! Några kilometer fel är rätt så mycket om man har bestämt sig för ett område.
- Hur ligger huset på tomten? En 500kvm tomt med hus på rätt ställe kan vara fullt tillräckligt. En 2000kvm tomt med huset på fel ställe kan vara helt fel. Tomten skall vara skyddad och solig där den skall användas.
- Hur ligger uteplatser/balkonger? Går de att använda?
- Källare är grymt! Kostar dubbelt så mycket som boyta att bygga och ger hälften betalt. Så som köpare får du massor gratis! Skönt att ha förvaring/snickarbod/gillestuga/barn eller ungdomsrum/biorum!
- Se till att huset inte ligger så att mycket folk har fri insyn, du vill bo privat.
- Förköp dig inte, hus kostar pengar att underhålla. Att byta tak, en vattenläcka eller ny panna skall inte riskera ekonomin!
- Kolla på många hus, i många områden, gå på visningar även om du vet att du inte skall köpa just det huset. Det ger det både erfarenhet och koll på områden och marknader.
- Har du tur och hittar rätt, tveka inte.

Lycka till!

PS - kataloghus byggda mellan 1976 och 2000 är oftast rena skiten, köp hellre ett äldre hus då, det går att laga. Och 1,5plansvillor har massa dödyta på ovanvåningen. Skall de bli bra måste de vara stora, 300kvm eller mer. Fyrkantiga hus ger mer. Och platta tak är oftast inte ett problem om man håller koll.
Citera
Igår, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Antingen så köper man någon annans dröm hem.
Eller så skapar man sitt eget.

Det är ivarken speciellt dyrt eller svårt att byta kök, bygga vinkällare, bastu og pool.

Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Gammalt och charmigt upplevdes efter några år som frustrerande och svårstädat. Små skrymslen och vrår överallt som samlar damm och kräver massor av extra jobb att städa bort. I början gillade jag att det kändes lite som huset jag växte upp i - gammaldags, lite småslitet, lite udda planlösning. Kändes hemtrevligt och äkta på något sätt. Nu inser jag att även om jag plockar bort varenda pryl (orealistiskt när man har familj) så ser det plottrigt ut som fan med pärlspontpanel och allmogelist och skit.

Nu ser jag bara med avund på alla med helt plana golv i syntetmaterial som blir skinande rena bara man drar med en fuktad mopp över, och hur de utan vidare kan smälla upp lister eller dörrfoder för att alla hörn är 90 grader, varenda tapet är avtorkningsbar.

Ett praktiskt tips är att kolla på uppvärmningen. Värmepump eller fjärrvärme innebär att du mer eller mindre bara kan knäppa på och låta den sköta sitt och kasta fram några (tio)tusenlappar när det krånglar med några års mellanrum. Har du eldad panna (ved, pellets etc) får du räkna med att jobba med det 20-60 minuter i veckan minst, det ska borstas ur och askas ur etc, åtskilligt mycket mer om det är vedpanna där du har hela vedhanteringen + måste vara där och tända i tid otid. Har huset radiatorer, se till att rören inte är inbyggda, det finns fortfarande en del såna kåkar, extra illa om det är gamla järnrör som man aldrig vet när de tänker rosta sönder. Lär dig se skillnad på ett- och tvårörssystem, ettrörssystem är fullständigt skit men lyckligtvis inte så vanligt.

Spara längre än du tror du måste och köp lite dyrare/nyare. Väl värt för att slippa gå i blåställ hela helgerna och fixa skit som pajat eller renovera.

Gammalt hus = billigt men kostar massa fritid.

Nytt hus = dyrt men du hinner leva ett liv också.

Lär dig grunderna i hur du fixar med el och vvs på ett säkert och högkvalitativt sätt, det sparar enorma pengar i långa loppet. Nu gnäller jag visserligen över att jag måste jobba med huset en massa på fritiden, men det mesta av det är självvalt; jag gör det för att jag KAN och motiveras av sparade pengar. Det har kostat mig en hel del fritid, men timlönen är bra när man slipper ringa snickare, rörmokare eller elektriker för allt. Jag köpte mitt hus för tio år sedan och vid det här laget sparat in lätt och ledigt 500k på diverse större renoveringsprojekt jag kunnat göra själv. Det låter som mycket, men det är det inte när man tänker på att en det kostar typ 1500 spänn att få ut en elektriker för att flytta ett sketet eluttag, eller tre lax + reservdelkostnad för en rörmokare att komma och byta en cirkpump.

Bra råd! Se till att lära dig så att du inte måste köpa alla tjänster utifrån. Det spar enorma pengar. Har du tummen mitt i handen skall du köpa nytt!

Att flytta väggar, byta kök eller snickra altaner är typiska "ett projekt om året" prylar som man, om man kan göra det själv och har två veckor över kan tjäna 100-tusentals kronor på. Köp verktygsuppsättning samtidigt som huset och gå loss innan inflyttning om möjligt. Lika bra att lära sig med en crash-corse!

Personligen har jag nog sparat någon miljon på jobben jag gjort själv (altaner, lekplats, pool, kök, badrum, växthus, golv, väggar etc. över åren). De stora är ju en sak men att inte ringa hantverkaren stup i kvarten ger mycket. Sällan ett hantverkarbesök går på mindre än 10tusen och det dyker alltid upp saker.
Citera
Idag, 01:25
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Jag skulle ha köpt ett hus med
1. bättre läge; man får bestämma sig för vad ett bra läge är på 20 års sikt
2. mindre krav på framtida underhåll, elledningar, vattensystem, gammalt trähus, tak m.m
3. goda förutsättningar för låga driftskostnader t ex för värme och vatten
Resten kan man fixa
Jag bor bra, men ur långsiktigt ekonomiskt perspektiv kunde jag valt annat boende.
Citera
Idag, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Allt blev bra men var nära att köpa fel tre gånger... pjuh

Saker jag skulle tänka mycket på nu:

- Inte lura sig om läget! Några kilometer fel är rätt så mycket om man har bestämt sig för ett område.
- Hur ligger huset på tomten? En 500kvm tomt med hus på rätt ställe kan vara fullt tillräckligt. En 2000kvm tomt med huset på fel ställe kan vara helt fel. Tomten skall vara skyddad och solig där den skall användas.
- Hur ligger uteplatser/balkonger? Går de att använda?
- Källare är grymt! Kostar dubbelt så mycket som boyta att bygga och ger hälften betalt. Så som köpare får du massor gratis! Skönt att ha förvaring/snickarbod/gillestuga/barn eller ungdomsrum/biorum!
- Se till att huset inte ligger så att mycket folk har fri insyn, du vill bo privat.
- Förköp dig inte, hus kostar pengar att underhålla. Att byta tak, en vattenläcka eller ny panna skall inte riskera ekonomin!
- Kolla på många hus, i många områden, gå på visningar även om du vet att du inte skall köpa just det huset. Det ger det både erfarenhet och koll på områden och marknader.
- Har du tur och hittar rätt, tveka inte.

Lycka till!

PS - kataloghus byggda mellan 1976 och 2000 är oftast rena skiten, köp hellre ett äldre hus då, det går att laga. Och 1,5plansvillor har massa dödyta på ovanvåningen. Skall de bli bra måste de vara stora, 300kvm eller mer. Fyrkantiga hus ger mer. Och platta tak är oftast inte ett problem om man håller koll.
500kvm??? Dvs 20x25Meter, inte mycket till tomt runt huset det du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in