Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Okej förstår att du är snål och gillar arabbutiker.
Är absolut inte snål, men ekonomisk och betalar inte vad som helst för vad som helst.
Citat:
Men tyvärr så köper de det billigaste som finns och en hel del av dessa kommer från länder där man fuskar grovt och köper in otillåtna gifter och vanliga giftiga kemikalier vid odling av frukt och grönt.
Det är naturligtvis inte okej, och upptäcker du sådant så ska du naturligtvis genast anmäla det direkt.
Citat:
Genmanipulerat är skapat av samma företag som en gång ti tiden sålde ddt som nåt hälsosamt som man gned på barns huvud i reklam tv och tyckte att asbest inte var farligt och sålt andra gifter.
Varken Erwin Smith, Charles Townsend eller Emmanuelle Charpentier var anställda av något företag som sålt asbest. Men skit samma, du behöver inte välja genmodifierat bara för att du handlar i en arabbutik.

För övrigt så föreslog jag Axfood som som konkurrent, inte arabbutiker. De har sitt klientel och kan inte konkurrera med ICA. Även om jag gärna handlar viss mat i sådana butiker.
Citat:
Bara en lättlurad idiot skulle gå på skiten en gång till.
Allt levande du ser har fått sina gener modifierade.
Citat:
gmo har redan förstört argentina totalt.
bönderna och deras barn och människor som bor i trakten av gmo odlingsbältena får massa sjukdomar och cancer från gifterna som sprids in i dricksvattnet.
Det beror inte på att växterna är genmodifierade.
Citat:
i indien har över 100000 bönder gjort självmord genom att dricka bekämpningsmedel osv efter att amerikanerna lurade dom att börja odla den giftiga skiten
De tar inte livet av sig för att växterna skulle vara giftiga.
Citat:
skadedjuren blev resistenta och dör inte längre och de blev kvar med skulder de aldrig kan betala av.
Att skadedjur skulle bli resistenta på grund av genmodifierade grödor låter inte bra. Har du någon källa på det.
Citera
Igår, 22:56
Medlem
Redan gjort, Ica är total skit. Blir gubbsne varje gång jag går in där och ser alla undermåliga produkter vi kallar mat i detta landet.
Precis allt handlar om att pressa marginal på de billigaste partierna av snabbdrivet frukt&grönt från Spanien eller skräp halvfabrikat. Det gäller iofsig inte bara Ica, total skam när en befolkning inte vet att skilja en fin morot från en dålig eller en bra entrecote från hundmat.
Citera
Idag, 00:35
Medlem
Riddargrevens avatar
Det stämmer! Bojkotta handlarna och stöd bönderna.
Access sände nyligt ett program om hur butikskedjorna pressat ned priset på svartpeppar, till den nivån att leverantörerna blev tvungna att börja tumma på kvalitén annars skulle de inte få några ordar. De ställde leverantörerna mot varandra, då kedjorna är så stora samt har monopol skulle de flesta inte klara sig utan deras beställning. Trots de började spä ut med torkade pepparskal (utan det nyttiga ämnet) och olivrester räckte det inte, handlarna ville ha ännu billigare peppar. Tillslut var det råttskit i pepparn då valde hedersmannen att sluta sitt jobb och göra certifierad kvalitetspeppar på egen hand med ett troget team.

Samma ser vi med bönderna, exempel: Lokal äggbonde får knappt om ens 1 kr vinst för ett paket ägg sålt i butikskedja, Maxi tar resten av vinsten. Köper du äggen direkt från bonden blir det billigare, fler ägg och bättre pris samt inget datumfusk. Då ingår kartong och du slipper vänta på avstämning eller att man ska öppna en kassa.
Citera
Idag, 00:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakkan
Ja, jag är trött på att denna jätten stampar mig på tårna. Ständiga höjningar men bönder går på knäna. Hur går det ihop?
Bojkotta jätten och hitta alternativa grossister som vågar visa sin verksamhet. Folket mot kapitalismen!

Vad skulle vara bättre än Ica, menar du?

Den som bor nära en gårdsbutik kan ju med fördel handla sådant som säljs där. Då köper man direkt av bönderna. Det är lite billigare och större del av kakan går till bonden. Jag passerar en sådan ibland och brukar passa på att köpa ägg och morötter.
Citera
Idag, 01:06
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakkan
Ja, jag är trött på att denna jätten stampar mig på tårna. Ständiga höjningar men bönder går på knäna. Hur går det ihop?
Bojkotta jätten och hitta alternativa grossister som vågar visa sin verksamhet. Folket mot kapitalismen!
COOP är ju inte kapitalistiskt?
Men de är sämre än ICA - dyrare för samma kvalitet.
Bojkott mot ICA?
Alla handlar väl där det är bäst för var och en?
Eller handlar du på ställen du inte vill handla på?
Citera
Idag, 01:06
Medlem
Smarree88s avatar
Foodora är snabbt å smidigt 😊
Byt till dom 👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto