2024-11-20, 19:14
Medlem
Upplyftens avatar
Gevalias svenska verksamhet tappade 21 procent i omsättning under 2023, motsvarande 330 miljoner kronor, samtidigt som konkurrenterna Löfbergs, Arvid Nordquist och Lindvalls rapporterade ökningar. Samtidigt har bolagets moderföretag, JDE Peet’s, fått omfattande kritik för sin fortsatta verksamhet i Ryssland.
– En längre konflikt kan ge mer betydande negativ effekt på varumärket, säger varumärkesexperten Anna-Karin Lingham.

https://www.resume.se/kommunikation/varumarke/efter-bojkotten-gevalias-varumarke-i-kris/ (betalvägg)
Citera
2024-11-20, 19:16
Medlem
thecatfisters avatar
Nice. När du får oväntat besök.
Citera
2024-11-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Gevalias svenska verksamhet tappade 21 procent i omsättning under 2023, motsvarande 330 miljoner kronor, samtidigt som konkurrenterna Löfbergs, Arvid Nordquist och Lindvalls rapporterade ökningar.
Oj, inte lite precis. Det måste handla om flertalet storkunder som bytt leverantör.
Citera
2024-11-20, 19:53
Avstängd
pojkpingiss avatar
Rätt att många bojkottar Gevalia. Dessutom är det ett av de sämre kaffesorterna.
Citera
2024-11-20, 20:17
Medlem
Hazizas avatar
Att vi valt bort Gevalia hemma har att göra med att de vägrat sänka priserna som deras konkurrenter valt att göra.
Skiter fullständigt i om de har fabriker eller kopplingar till Ryssland.
Citera
2024-11-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Gevalias svenska verksamhet tappade 21 procent i omsättning under 2023, motsvarande 330 miljoner kronor, samtidigt som konkurrenterna Löfbergs, Arvid Nordquist och Lindvalls rapporterade ökningar. Samtidigt har bolagets moderföretag, JDE Peet’s, fått omfattande kritik för sin fortsatta verksamhet i Ryssland.
– En längre konflikt kan ge mer betydande negativ effekt på varumärket, säger varumärkesexperten Anna-Karin Lingham.

https://www.resume.se/kommunikation/varumarke/efter-bojkotten-gevalias-varumarke-i-kris/ (betalvägg)

Kan ju även vara för att ICA valde att sluta sälja pga högt pris
Citera
2024-11-20, 20:26
Medlem
Duvlorts avatar
Minns inte när jag slutade köpa Gevalia men har för mig att de var tidiga med krympflation.
De minskade innehållet samtidigt som man höjde priset.
Lycka till med den affärsmetoden.
Citera
2024-11-20, 21:58
Medlem
Addhocs avatar
Förr var vi vana med att få oväntat besök. Det har vi vant oss av med med nu, snarare är det värsta som kan hända att nån bara dyker upp oanmäld. Så☝️därför dricker vi inte längre GEVALIA.

Fast i ärlighetens namn tycker jag det är onödigt dyrt i relation till vad jag får.
Citera
2024-11-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Minns inte när jag slutade köpa Gevalia men har för mig att de var tidiga med krympflation.
De minskade innehållet samtidigt som man höjde priset.
Lycka till med den affärsmetoden.
Samma sak gäller för mig. Det var när de minskade kaffe mängden från 500 till 450 gram för bryggkaffe som jag gjorde definitivt bojkott. Köpte mycket Arvid Nordquist tidigare men nu är det uteslutande Arvid Nordquist som gäller. Spelar ingen roll även om det ibland kostar någon krona extra. Kommer fortsätta straffa Gevalia för att de minskade storleken och mer eller mindre tvingade andra märken att följa efter.

Jag kan acceptera att man minskar volymen för eco eller fair trade för att kunna hålla samma styckpris men att lämna 500 gram är helt vansinnigt då enda orsaken var att lura kunderna och försvåra jämförelser av kilopris. 500 gram är ju lätt att räkna i jämförelse med 450 gram.
Citera
2024-11-20, 22:39
Medlem
GormDenGamles avatar
Zoegas, Arvids och Löfbergs säljs ju även i Norge. Det ökar ju intäkterna. Gevalia har aldrig skådats.
Att de finns i Ryssland ger jag blanka fan i!
Citera
2024-11-20, 22:41
Medlem
TrueCs avatar
Har förmodligen inget med ryssen att göra. Gick ifrån Gevalia samma sekund som dom hoppade på ”inflationståget” och tog orimligt mycket betalt från en dag till en annan.
Citera
2024-11-20, 22:43
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Samma sak gäller för mig. Det var när de minskade kaffe mängden från 500 till 450 gram för bryggkaffe som jag gjorde definitivt bojkott. Köpte mycket Arvid Nordquist tidigare men nu är det uteslutande Arvid Nordquist som gäller. Spelar ingen roll även om det ibland kostar någon krona extra. Kommer fortsätta straffa Gevalia för att de minskade storleken och mer eller mindre tvingade andra märken att följa efter.

Jag kan acceptera att man minskar volymen för eco eller fair trade för att kunna hålla samma styckpris men att lämna 500 gram är helt vansinnigt då enda orsaken var att lura kunderna och försvåra jämförelser av kilopris. 500 gram är ju lätt att räkna i jämförelse med 450 gram.

Jag trodde att alla 2024 har kommit till punkten att man bara kollar på jmf pris och inte själva prislappen? Jag gör det på toapapper som diskmedel, och då är inte ens jag särskilt ekonomiskt lagd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in