Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-20, 19:47
Medlem
billigosts avatar
Jag tycker kvalitén och servicen, krogar och caféer och restauranger börjat bli rejält försämrad på senare år, men jag har ändå besökt mina stammisställen av ren slentrian trots försämring. Men nu är det slut med det.

Just nu är min smärtgräns ganska låg och droppen som fick bägaren att rinna över nu i veckan var:

1. Ett ställe där man inte får låna toaletten innan personalen viktigpettrar sig med att den bara är till för gäster. Trots att jag skulle äta där.

2. Ställen som snålar med vinet. Standard är minst 15 ml men vissa snålar till det med typ 10 cl.

Bojkott på dessa.

Var går er smärtgräns?
Citera
2024-11-20, 19:52
Medlem
Crabbofixs avatar
när personalen kallar mig "brorsan"
Citera
2024-11-20, 19:55
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag tycker kvalitén och servicen, krogar och caféer och restauranger börjat bli rejält försämrad på senare år, men jag har ändå besökt mina stammisställen av ren slentrian trots försämring. Men nu är det slut med det.

Just nu är min smärtgräns ganska låg och droppen som fick bägaren att rinna över nu i veckan var:

1. Ett ställe där man inte får låna toaletten innan personalen viktigpettrar sig med att den bara är till för gäster. Trots att jag skulle äta där.

2. Ställen som snålar med vinet. Standard är minst 15 ml men vissa snålar till det med typ 10 cl.

Bojkott på dessa.

Var går er smärtgräns?

Att jag inte får betala med kontanter. Tyvärr är det många ställen - särskilt svenskägda - som vägrar kontanter.

Dags för lag nu att ingen ska kunna neka kontanter. SD driver denna fråga.
Citera
2024-11-20, 19:57
Medlem
LosPadress avatar
Vin brukar väl stå i menyn hur mycket det ska vara, t. ex 12 cl.

Om det inte är 12 cl utgör det ju därför ett fel i vara enligt konsumentköplagen. Krävs dock ett tränat öga för att se hur mycket det är i ett vinglas och det lär ju se rätt töntigt ut att komma med decilitermåttet för att mäta.
Citera
2024-11-20, 20:01
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Restauranger brukar väl ändå vara hyfsade. Det är värre med snabbmatsställen som verkligen gått ned sig de sista 20 åren. Man tror ju man äter på en soptipp. Drive-in får det bli när man ska äta på såna ställen.
Citera
2024-11-20, 20:02
Medlem
Stockholm, var annars:

När man sitter 10 meter från en stor bar, vill ha en drink innan maten och servitör 1 bara säger att "vi har ingen drinklista just nu" och går sin väg??

Efter att ha hämtat oss från fågelholksförvåningen frågade vi servitör 2 som sa att "nej, alltså vi håller ju på med en ny lista, men om ni vet vad ni vill ha så kan vi försöka greja det?" Vi avböjde, hade redan tappat lusten.

Då började de släpa fram mickar för att ha livemusik på en miniestrad 5 meter från vårt bord. Detta hade det inte stått något om på hemsidan och det nämndes inte vid telefonbokningen. Då jag skulle träffa Sthlms-vänner som jag inte sett på ett halvår och vi faktiskt ville höra vad vi sa så bara flydde vi fältet.
Citera
2024-11-20, 20:02
Medlem
tryffs avatar
Var på en kinakrog en gång för att äta. Men började med att uppsöka toaletten. Var extremt mycket klotter på toan.
Klottret var av typen jag muckade från kåken idag och liknande.

Den restaurangen var inget för mig så jag gick till en annan. När jag kommit ut på gatan kommer den kinesiske ägaren ut och gapar och skriker för jag bara använde toaletten.

alltför höga priser skulle få mig att gå. oaptitlig mat eller hygien likaså. Men jag kan inte säga var gränsen går förrän den är passerad med så subjektiva värden. Men det skall vara grova grejer.
Citera
2024-11-20, 20:04
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Restauranger brukar väl ändå vara hyfsade. Det är värre med snabbmatsställen som verkligen gått ned sig de sista 20 åren. Man tror ju man äter på en soptipp. Drive-in får det bli när man ska äta på såna ställen.

Ja, McDonalds äter jag i stort sett bara om jag måste ha något med mig i bilen. Drive-in som du säger.
Citera
2024-11-20, 20:07
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Vin brukar väl stå i menyn hur mycket det ska vara, t. ex 12 cl.

Om det inte är 12 cl utgör det ju därför ett fel i vara enligt konsumentköplagen. Krävs dock ett tränat öga för att se hur mycket det är i ett vinglas och det lär ju se rätt töntigt ut att komma med decilitermåttet för att mäta.

Jag har aldrig sett att det står cl-mängd/glas på vinlistan, är det vanligt ens?
Citera
2024-11-20, 20:10
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Att jag inte får betala med kontanter. Tyvärr är det många ställen - särskilt svenskägda - som vägrar kontanter.

Dags för lag nu att ingen ska kunna neka kontanter. SD driver denna fråga.

Är du en sådan som frågar om de tar kontanter innan du beställer?
Citera
2024-11-20, 20:13
Medlem
LosPadress avatar
Citat:
Jag har aldrig sett att det står cl-mängd/glas på vinlistan, är det vanligt ens?
Det förekommer, men kanske inte kutym överallt. Dock vanligt att se hur många cl likörer till kaffet är osv. Och självklart kvantitet på öl.
Citera
2024-11-20, 20:14
Medlem
LosPadress avatar
Citat:
Är du en sådan som frågar om de tar kontanter innan du beställer?
Är väl inte farligt eller konstigt att fråga det? Bättre att fråga innan än efter vid köp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in