Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-21, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RottenHades
Har funderat på att ringa in för att snacka med psykolog eller något, jag får nog ta o göra det.

Jag tycker att det är en väldigt bra idé! Jag föreslår att du kontaktar din vårdcentral och ber om att få prata med en kurator. De är professionellt utbildade på att samtala och kan hjälpa dig med att ta dig vidare. En psykolog är nog lite "overkill" när man lider av brustet hjärta.

Det spelar inte någon roll hur gammal man är om man förlorar en stor kärlek. Jag var över 50 när jag drabbades av en sådan livskris... något av det absolut värsta jag varit med om. Att få prata med ett proffs på sånt här och få guidning är hur bra som helst.
Citera
2024-11-21, 11:15
Medlem
Ducadreams avatar
Det kommer bli bättre med tiden. Ge det tid bara. Och blocka henne överallt och ha inga bilder eller något som påminner dig om henne. Under tiden försöker du bara sysselsätta dig så mycket du kan typ träning, umgås med kompisar, skola/jobb osv.
Citera
2024-11-21, 11:17
Medlem
vichy6s avatar
Se det som en ny fräsch telefon eller garderobsrensning.

Ta bara in det du gillar.

Nu är det fokus på dig!
Citera
2024-11-21, 12:01
Moderator
Maviels avatar
Citat:
20 år gammal man.

Jag gjorde slut med min tjej i slutet av juni detta år. Vi behöll kontakten efter att vi gjort slut, vilket nu jag insåg var en rätt så dålig idé. För att ge en bakgrundsbild också så gjorde vi slut väldigt mycket förut och blev snabbt tillsammans igen. Jag vet, inget som är direkt sådär jätte hälsosamt. Vi var tillsammans i två år.

För ungefär ett o halvt år sen så var hon även otrogen. Tyvärr så var jag (yngre och dummare) mycket mer sensitiv känslomässigt. Jag gav henne en chans. Det gick bra ända tills vi gjorde slut i juni då avståndet blev för mycket för henne efter ett tag.

Vi hamnade ofta i argument o bråk, och för några dagar sen så hamnade vi i ett till bråk. Det slutade med att hon blockade mig överallt, något som jag inte förväntade mig men ändå inte var helt chockerande. Det sved naturligtvis och jag mådde väldigt dåligt. Jag satt i badrummet och minns att jag grät en del, tog några shots av sprit och stirrade in i spegeln. Efter det skrev jag med några vänner för att försöka lugna ner mig. Nu när det ändå har gått några dagar så är jag mycket mer lugnare, min aptit har hunnit återhämta sig lite (jag sket i att äta den dagen) men ändå känner jag mig otroligt deprimerad och befinner mig i en konstig sits där jag inte riktigt vill ha tillbaks henne men ändå sitter o tänker på henne. Relationen var naturligtvis inte så hälsosam, hon som människa var inte heller särskilt framgångsrik om man bortser från känslor och kärlek i detta fall. Patologisk lögnare och inte så särskilt respektfull.

Hur går jag vidare känslomässigt? Jag vet att tid såklart är en faktor men vad kan man göra för att t.ex. dämpa depressionen? Har provat gått igenom mobilen och raderat vissa saker relaterad till henne, men utöver det så har jag inga mer ideér om vad jag skulle kunna göra

Man låter bli att ta kontakt ur lockande det än må vara och hur mycket ångest det än väcker.

Man är snäll mot sig själv. Äter glass, umgås med kompisar, gråter ut och tillåter sig att sörja. När man gjort det färdigt analyserar man relationen och sin del i den. What you allow will continue typ. Sedan jobbar man på sig själv och sitt självvärde och tar med sig det in i en ny relation.

Om man känner för det tillåter man sig att ha kravlösa reboundrelationer.
Citera
2024-11-21, 12:02
Medlem
Blackrose23s avatar
Ajdå stackars, ung och känslig.
Du kommer så småningom vara mindre känslig och mer cynisk och härdat.
Citera
2024-11-21, 12:29
Medlem
CC75s avatar
Jag brukar visserligen förorda att man tar hjälp av en terapeut eller liknande men seriöst TS, okej du är 20 år och ung men så vek kan du väl ändå inte vara? Jag skäms för er i de yngre generationerna som är så svaga, både mentalt och fysiskt. Är du en sådan som ta med mamma på anställningsintervjun också?

Hjärtesorg är något som vi alla går igenom en eller flera ggr i våra liv. Hjälp tar man av vänner och familj. Man belastar inte sjukvården och man är definitivt INTE deprimerad bara för att man under några dagar/veckor mår dåligt. Ringer du ambulans om du slår i tån i dörrkanten också och skriker att de ska skicka alla resurser som finns för du är på väg att dö?

Vad du ska göra är följande:

1) Acceptera att det är över men förlåt henne också för det hon gjort mot dig. Det är lättare att komma vidare med positiva känslor än med negativa (hat, förakt, ilska etc). Inse att er tid tillsammans är över men att du fick mycket gott ut av det. Nu har du istället alla möjligheter att få uppleva nya goa saker med någon annan för det finns andra. Många andra.

Inse att det kommer vara tufft ett antal dagar/veckor kanske månader men det går över. Du kommer inte att dö, du kommer inte att gå under utan tvärtom. Du kommer att bli och må bättre. Jobba med ditt tålamod.

2) No Contact. Bryt helt. Ingen kontakt. Det är som att skära sig själv med en slö kniv.

3) Gråt och får ur dig alla känslor du har. När du är tömd på dessa, börja bygga upp dig själv igen. Du är ung, vad är dina planer för framtiden? Vad ska du ha uppnått om 1 år, 3 år om 5 år? Har du något "mission/purpose"?

4) Se till att du är nöjd och trivs med dig själv och ditt hem. Fysisk träning och att vara i god form är och förblir en nyckelfaktor men även att hålla sig ren och fräsch.

5) Boka in roliga saker med vänner. Tvinga ut dig själv och var social även om du inte känner för det. Har du inga vänner, skaffa dig det. IRL-vänner. Inga j-vla nätvänner.

6) När det hela är känslomässigt lugnare för dig, gå igenom vad DU gjorde för fel i relationen. Lär dig av dessa misstag och se er relation som ett positivt utvecklingssteg för dina framtida relationer.

// CC
Citera
2024-11-21, 14:14
Medlem
Uppbrott är trist, det är inget att göra nått åt på det viset, låt dig vara ledsen.över det här, men gör inte om misstaget att gå tillbaka till henne hur bra idé det än känns som och hur bra allt än ev blir.

Resten tar tiden hand om 🙂
Citera
2024-11-21, 21:43
Medlem
TröttSvensks avatar
20 år.
Då ska du inte ha långa förhållanden.
Du ska knulla runt.
Kuken ska ha sitt.
Klart Slut
Citera
2024-11-22, 09:06
Medlem
Puttinavas avatar
Citat:
20 år gammal man.

Jag gjorde slut med min tjej i slutet av juni detta år. Vi behöll kontakten efter att vi gjort slut, vilket nu jag insåg var en rätt så dålig idé. För att ge en bakgrundsbild också så gjorde vi slut väldigt mycket förut och blev snabbt tillsammans igen. Jag vet, inget som är direkt sådär jätte hälsosamt. Vi var tillsammans i två år.

För ungefär ett o halvt år sen så var hon även otrogen. Tyvärr så var jag (yngre och dummare) mycket mer sensitiv känslomässigt. Jag gav henne en chans. Det gick bra ända tills vi gjorde slut i juni då avståndet blev för mycket för henne efter ett tag.

Vi hamnade ofta i argument o bråk, och för några dagar sen så hamnade vi i ett till bråk. Det slutade med att hon blockade mig överallt, något som jag inte förväntade mig men ändå inte var helt chockerande. Det sved naturligtvis och jag mådde väldigt dåligt. Jag satt i badrummet och minns att jag grät en del, tog några shots av sprit och stirrade in i spegeln. Efter det skrev jag med några vänner för att försöka lugna ner mig. Nu när det ändå har gått några dagar så är jag mycket mer lugnare, min aptit har hunnit återhämta sig lite (jag sket i att äta den dagen) men ändå känner jag mig otroligt deprimerad och befinner mig i en konstig sits där jag inte riktigt vill ha tillbaks henne men ändå sitter o tänker på henne. Relationen var naturligtvis inte så hälsosam, hon som människa var inte heller särskilt framgångsrik om man bortser från känslor och kärlek i detta fall. Patologisk lögnare och inte så särskilt respektfull.

Hur går jag vidare känslomässigt? Jag vet att tid såklart är en faktor men vad kan man göra för att t.ex. dämpa depressionen? Har provat gått igenom mobilen och raderat vissa saker relaterad till henne, men utöver det så har jag inga mer ideér om vad jag skulle kunna göra
Några shots och mist aptiten under hela 24 timmar? Wooooow, verkligen hjärtekrossad där du! Kom igen när du vill begå självmord, detta är en piss i mississippi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in