2024-11-22, 06:37
Medlem
Jag letar efter en Windows-laptop som passar både för studier och trading. Den ska klara av att hantera många webbläsarflikar samtidigt, spela upp YouTube och köra flera program, inklusive Office och tradingplattformar, utan problem. Designen ska vara smal och stilren, med en skärmstorlek på 15–17 tum och gott om lagringsutrymme på hårddisken. Det viktigaste är att datorn aldrig blir varm, inte ens vid långvarig användning, och att den har en lång batteritid så att jag kan använda den i många timmar utan att behöva ladda. Dessutom ska den ha en pekskärm som fungerar med penna, så att jag kan skriva och göra anteckningar direkt på skärmen.
Citera
2024-11-22, 07:47
Medlem
kalkryggars avatar
Inte för att jag vill vara jobbig, men jag tror inte många här på FB sitter med den specen du har klämt ur dig i huvudet för en dator. Men som ett tips så kan du väl skriva den frågan till Inet. Där kommer du att få en respons som är ganska bra. Sen kan du kolla igenom de olika datorerna som de rekommenderar dig och skriva här i tråden så folk kan kommentera och jämföra.

Det ovan ska ses som ett tips för att du snabbare ska komma vidare med relevanta förslag.

Så här skulle jag ställt in sökfiltret om jag vore dig:

https://www.inet.se/kategori/28/barb...tDirection=asc

Då är kravet med pekskärm med. Dock vet jag inte om man kan använda skrivpenna på skärmen. Det får du kolla upp extra. Kanske fråga i chatten på Inets webbsida.

För det du skriver att den ska användas till så duger alla på den listan. Sen får du kolla batteritider själv.

Hur länge den håller sig "ovarm" beror givetvis på kvaliteten på datorn som ofta hänger ihop med priset. Dock ska sägas att en dyrare dator med högre prestanda kan bli varmare eftersom den har mycket högre prestanda. Men att det är något man räknar med att den ska kunna bli varmare och anpassat bygget efter det.

Varför tänker du på det med värmen? Ska du ha den i sängen i knät på täcket och därför tätar det till lufthålen till datorn? Typ något sånt? I så fall så skulle du kanske ha en fläktplatta att ställa den på i knät i sängen. Fungerar superbra för datorn, dock så väsnas de ganska mycket. Det behandlar du med att lyssna på Techno på hög volym när du tradar (gör jag när jag tradar och det ger mig bättre tradingresultat. Sant faktiskt).
Citera
2024-11-22, 10:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Jag letar efter en Windows-laptop som passar både för studier och trading. Den ska klara av att hantera många webbläsarflikar samtidigt, spela upp YouTube och köra flera program, inklusive Office och tradingplattformar, utan problem. Designen ska vara smal och stilren, med en skärmstorlek på 15–17 tum och gott om lagringsutrymme på hårddisken. Det viktigaste är att datorn aldrig blir varm, inte ens vid långvarig användning, och att den har en lång batteritid så att jag kan använda den i många timmar utan att behöva ladda. Dessutom ska den ha en pekskärm som fungerar med penna, så att jag kan skriva och göra anteckningar direkt på skärmen.

Budget?

Varför får den inte bli varm?
Citera
2024-11-22, 11:12
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Det du först bör kontrollera är ifall de program som du ämnar använda datorn till går att hitta i t.ex. Microsoft store eller finns att nå via en webbsida!

Om så! Då rekommenderar jag att du tittar på laptops med Windows on ARM (dvs. Microsofts motsvarighet till Mac med M-processor).

Och om du kör vissa (t.ex. tradingplattormar) via webbläsare, kontrollera att dessa fungerar som de skall via EDGE (Microsofts suveräna webbläsare) då du enkelt kan spara wepplatser som en APP!

(Klicka på de tre liggande prickarna i Edge, Välj APPAR, Välj "Installera den här webbplatsen som en app")

se gärna på: https://www.microsoft.com/sv-se/surf...s?cdresult=1-4

eller: https://www.elgiganten.se/kampanj/bl...esc#result-top

eller gå in på power.se välj datorer, bärbara och lägg till följande filter:
Skärmstorlek
15 - 18
Operativsystem
Windows
Ramminne (GB)
16
Ramminne (GB)
32
Pekskärm
Ja
Bakgrundsbelyst tangentbord
Ja

Detta är exempel, så du har en grund att utgå ifrån vid din sökning.
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2024-11-22 kl. 11:17.
Citera
2024-12-07, 22:37
Medlem
Jag uppdaterar tråden lite:

Jag söker en vikbar 2-i-1-laptop med pekskärm och penna. Den ska ha bra prestanda och inte bli varm vid längre användning. Tidigare använde jag en MacBook Air, som aldrig blev varm, och jag förväntar mig liknande kvalitet på det området.

Jag är inte ute efter en gaming-laptop, men datorn ska kunna hantera tunga program som Sierra Chart, Office-paketet, Photoshop, med mera, utan problem. Den ska även klara av enklare spel vid behov. Skärmstorleken jag söker ligger mellan 14 och 15 tum.

Min budget är 16 000–25 000 kr. Jag planerar att vänta på mellandagsrean, men om jag hittar en laptop som uppfyller mina krav tidigare, köper jag den direkt.
Citera
2024-12-08, 12:48
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Jag uppdaterar tråden lite:

Jag söker en vikbar 2-i-1-laptop med pekskärm och penna. Den ska ha bra prestanda och inte bli varm vid längre användning. Tidigare använde jag en MacBook Air, som aldrig blev varm, och jag förväntar mig liknande kvalitet på det området.

Jag är inte ute efter en gaming-laptop, men datorn ska kunna hantera tunga program som Sierra Chart, Office-paketet, Photoshop, med mera, utan problem. Den ska även klara av enklare spel vid behov. Skärmstorleken jag söker ligger mellan 14 och 15 tum.

Min budget är 16 000–25 000 kr. Jag planerar att vänta på mellandagsrean, men om jag hittar en laptop som uppfyller mina krav tidigare, köper jag den direkt.

Min initiala gissning är:

Surface Pro 9
eller
Surface Pro 10
eller varför inte titta på: Surface Laptop Studio 2

Dessa är inriktade på företagsmarknaden (som ställer högre krav än konsument-marknaden) men det utesluter inte att även privatpersoner kan köpa och använda dessa!
Finns med och utan 5G-uppkoppling när man är på resa!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2024-12-08 kl. 12:50.
Citera
2024-12-08, 12:52
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Ett bra alternativ: https://www.inet.se/produkt/1975744/...lus-16gb-512gb

Eller så väljer du en dator med ett äpple på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in